Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Kisesszé pályázat

 

Kisesszé pályázat

nyomtatható verzió

2008-as pályaművek

-

Színházi kisesszé pályázat

A MASZK Egyesület és az Ekisfeszt Akadémia az idén is színházi kisesszé pályázatot hirdet a 2010-es 20. THEALTER fesztiválhoz kapcsolódóan.

A választható témák:
Nagy József és a JEL
Magyar nyelvű színjátszás a Vajdaságban 1990-2010

Fontosnak tartjuk, hogy a pályázat kapcsán minél többen megismerjék, és írásaik révén megismertessék a délvidék, Vajdaság színházi alkotóit, irányvonalait. A pályázat így kapcsolódik a fesztivál Déli Vonal koncepciójához, illetve a 20. THEALTER kiemelt témájához, Tolnai Ottó életművéhez.

A pályázaton részt vehetnek: 28. életévüket még be nem töltött, nem hivatásos alkotók, valamint egyetemi, főiskolai hallgatók.

A pályamű leadásának határideje: 2010. május 17., 24 óra.

Elbírálási határidő: 2010. június 07.
Értesítés az eredményről: 2010. június 14.
Eredményhirdetés-díjazás: 2010. július 25-én, a THEALTER fesztivál zárónapján.

A beérkezett pályaműveket szakmai zsűri értékeli. Tagjai:
Háy János író
Szilasi László irodalomtörténész, kritikus, az SZTE docense

Díjak:
I. díj: bruttó 50.000 Ft
II. díj: bruttó 40.000 Ft
III. díj: bruttó 30.000 Ft

Közönségdíj: Maurits Ferenc festőművész MASZK Egyesületnek készített festménye

FIGYELEM:
A részletes pályázati felhívás letölthető itt, kérjük, gondosan tanulmányozzátok!

A pályaművek ezen az oldalon tölthetőek fel, kérjük, minden adatot (az esszé címe, jelige) pontosan adjatok meg!

A zsűri döntése után ugyancsak itt lesznek olvashatóak a beérkezett pályaművek, és itt lesz lehetőség szavazni is az írásművekre.

Jó munkát!

Esszé feltöltése
Jelige:
Esszé címe
Esszé feltöltése
Pályaművek 2008

Kellemeset a hasznossal
Jelige: MALAMUT

Thália óvónő, tanítónő, tanárnő, professzorasszony, anya, bábaasszony, feleség, szerető, kurtizán – folytathatnánk a falvédőszöveget, de legyen elég annyi, hogy sokat mulasztottam azzal, hogy kisgyerekkoromban nem ismertettek meg a színházzal – intézményesen. Tudom, az iskolai úszásoktatás sem több tíz alkalomnál, de én hiszem, hogy Thália szüntelen simogatása is kell, hogy ne fulladjunk meg.


Szavazok |  Az esszé letöltése

Metamorphosis
Jelige: BEATRICE

S a színész elkezdi, újra, elölről. Egyre többen gyűlnek köré, s nézik szemfényvesztő mutatványát. Szemmel láthatólag élvezik. Imádják nézni azt, ahogyan változnak a dolgok, s izgatja őket, ahogyan ez bennük is elindítja a változást. Ez az izgalom aztán önálló életre kél, elindul a nézők között, s mint valami rossz kórság, úgy terjed a nevetéssel, a szomorúsággal, az undorral, a gyönyörrel, az aberráltsággal, a vér látványával.

Szavazok |  Az esszé letöltése

Kommersz vs. műalkotás?
Jelige: „Esszé_AA”

Tény, hogy ötven évvel ezelőtt a színházakba többen jártak, többen is értettek hozzá, mint ma, ugyanakkor nem is volt annyi eltérítő tényező, mint most. A technikai fejlődéssel mindenki számára elérhetővé vált a zene, a film, amit otthonából könnyedén élvezhet, eltérítve ezzel a színházba járástól. Holott az élmény közel sem olyan a négy fal között, mint egy, a művészet élvezésére kialakított épületben.

Szavazok |  Az esszé letöltése

Robert Mapplethorpe bábszínháza
Jelige: ROSIE

Punch testét olyan perspektívából ismerhetjük meg, mely felismerhetetlenné teszi az emberi formákat. Mintha Hannah Höch etnográfiai múzeumából lépett volna elő ez a lény, akinek dereka egyetlen karrá vékonyodik. Vagy a kép felső részében látható hát a fenék folytatása, de akkor mi nyúlik ki derekából baloldali irányban? A rejtély enigmatikussá teszi a képet, és abba a felfokozott állapotba hozza szemlélőjét, mely a bábost jellemzi, a keresés kiszámíthatatlanságának feszültségével lepi meg: olyan kifinomult mentális állapotot idéz elő, mely nem érthető meg, mivel az ismeretlenről szól.


Szavazok |  Az esszé letöltése

A többi néma
Jelige: GEORGETTE

Hiszen ha Rubens kiesik a képből, kérdés, hova is esik ki valójában. Kiesik a képből, beesik a drámába. Kiesik a képből, beesik a színpadképbe. Kiesik a drámából, beesik a színpadképbe. Kiesik a művészetből, beesik a – de „Túlozni / Túlozni ne”. Ha valaki lelép a képről – mit lelép, lepuffan –, azt a megelevenedés, az életre kelés metaforájának tekinthetjük. De akkor miért, hogy az első mondat mégis ez: „Rubens meghalt”?

Szavazok |  Az esszé letöltése

Metamorphosis
Jelige: FÉLKIFLI

Keressük azt a helyet, ahol közösen, egyszerre, minden egyes résztvevőnkkel történik valami, amit jó fontosnak, igaznak hinni (még ha olykor másnak is érezzük). Ahol részesei lehetünk egy nagy egésznek, amihez mind hozzájárultunk a saját munkánkkal. Ahol részesei lehetünk egy olyan közös őrületnek, ahol mindent szabadhatna. Ahol még ha káosznak is látszik, valójában megtalálható a rendszer, vagy éppen a rendszertelenség rendszerűsége.

Szavazok |  Az esszé letöltése

S. Beckett színházi utópiája az emberiség metamorfózisáról
Jelige: UTÓPISTA

Beckett egyfelvonásos drámájára érvényes az olyan meghatározó „építőköveknek”, mint amilyen a cselekmény, a bonyodalom, a fordulópont, vagy az expozíció teljes elmaradása. Kontinuitását a szereplők közti dialógusok határozzák meg. De ezek a beszélgetések is allegorikusak, mentesek a konkrétumoktól. Adorno szerint mindez azt a hatást kelti, hogy „a szavak szükségmegoldásként csengenek csupán, a hallgatást megzavaró kísérőhangok gyanánt”.

Szavazok |  Az esszé letöltése

Metamorphosis
Jelige: PALYA

Amikor ma a színház felé tartott, a rendező minduntalan roppant zavaró emberekbe ütközött az utcán. Lecsúszott egzisztenciák mind, ez kétségtelen. De mégis, leginkább az volt bennük a közös, hogy mindannyian roppant hangosak voltak. És képtelenség volt rájuk nem odafigyelni, mivel az összes úgy kiáltozott, úgy beszélt, ahogy senki más a tömegben. A hanghordozás… Talán, vagy valami más. Akárhogy is, ezek miért nem tudnak úgy beszélni, mint akárki más? Hol érzik magukat? A színházban…? Gondolatban elharapta a szót. Ó, hogy mondhatott ilyet?


Szavazok |  Az esszé letöltése

Metamorphosis
Jelige: TRÖSZT

Maszkok. Valaki más, valami más bőrébe kell bújni ahhoz, hogy saját magunkat ki tudjuk fejezni? Nincs itt egy kis ellentmondás? Lehet, hogy azok a valaki mások vagyunk valójában? Nem is a színpadon magunkra öltött arc a maszk, hanem az, amit a hétköznapi életben viselünk, és valódi énjeinket csak a színpadon találjuk meg? A színész feltesz egy maszkot azért, hogy kifejezze önmagát. Vagy lehet, hogy nem feltesz, hanem épp levesz egyet?


Szavazok |  Az esszé letöltése

Határátlépések és metamorfózis a drámai/színházi gondolkodásmód területein
Jelige: SIDPA BARDO

Időkoncepciónk és a hozzá viszonyuló személyiség megváltozása a színházat a kezdet-közép-vég struktúrájú hagyományos arisztoteliánus esztétikával nem fordította teljesen szembe, de átértelmezésére késztette. Gondolkodásmódunk, amíg van születés, élet és halál, ezen alapul, de a színpadon már nem feltétlenül dramatizálható formában van jelen. Ezt a szerepet inkább a film vette át. Mivel a színháznak élő művészeti jellege lett a hangsúlyosabb, ezért számára a jelenlét által az egy időegységbe koncentrálódott, intezívvé tett lét és önreflexió lett a központi szervezőerő és gondolat.


Szavazok |  Az esszé letöltése

Tarka fonál
Jelige: GAÁL E. OTTÓ

Jogos a legőszintébb felháborodás hajtotta kérdés, miért nem az ásványvizes flakonban tartjuk az ásványvizet; a válasz azonban mindennemű késlekedés nélkül kínos természetességgel hatolt a kérdező fülén keresztül annak edzett agytekervényeibe: azért mert abban vörösbor van. A láthatóan egyre fokozódó zavartságot bizony egy jó stratégának ki kell használnia! Kérsz inkább egy kis jeges teát, ott van a hűtőben, a borosüvegben – hangzott a megsemmisítő válasz.


Szavazok |  Az esszé letöltése

Kiáltvány az átalakulás színházáról 13 pontban
Jelige: SZCENIKA

Ahhoz, hogy a néző közel érezze magát a játszókhoz, a játéktérben zajló dolgoknak igaznak kell lenniük. Itt nem arról van szó, hogy eljátsszuk a szerepet, hanem, hogy azzá válunk. Kötelező a maximális beleélés. A próbafolyamat az átalakulás folyamata. A játszóknak mindent tudniuk kell magukról. Kell a kimerítő kutatómunka.


Szavazok |  Az esszé letöltése

Az önazonosságról, avagy színház és kora
Jelige: SZÓVIRÁGOK

A műveket, a színházi eseményt például, kinyitni lenne dolgunk. Nem ismerhetjük meg a kort, amíg nem ismertük meg a közönséget, nem ismerhetjük meg a közönséget, ha nem ismerjük meg, vagyis hozzuk létre a saját színházunkat. De nem hozhatjuk létre a színházunkat, amíg nem ismerjük meg a kort. Ördögi kör. Hagyományos fogalmainkkal, az arisztokratikus művészettel semmire sem megyünk. Közelebb kell engednünk alakuló(!) művészetünket alakuló(!) közönségünkhöz. Végső soron magunkat magunkhoz.


Szavazok |  Az esszé letöltése

Hamlet néz
Jelige: PRINCZESSZ

Nincs mit, az előadás rövid tájékoztatóval kezdődik. Nyugodtan kimehetsz, ha akarsz, ezek szerint már bent vagyok. Mikor lettem néző? Hiszen ő néz engem. Egymást nézzük. A Hamlet.ws nem ad kézzel fogható kapaszkodókat a nézővé válás hagyományos folyamatához. Nem nézőként kezel, hanem önálló döntésekre képes felnőtt emberként. Gimnáziumtól a nyugdíjig. Nem akar elkápráztatni, nem simogatja a buksidat, nem ad a kezedbe könnyen gyorsan fogyasztható csinnadrattát. Annál sokkal világosabb, tisztább játékot játszik nekünk és velünk.


Szavazok |  Az esszé letöltése

  a lap tetejére
 

2025 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció