Bacsa Gábor elemző írása az Apertúra Magazinban
Bár a Thealter nyári programjain részt vevő látogatókban megfogalmazódhat: „Ez a hét erre van, kész. Nem érdekel, mi dolgom itt, de ez most van, itt a helyem, pont.”, a szeptemberi öt nap könnyen magyarázatra szorulhat. Az egyetemi város munkás hétköznapjaiban ugyanúgy kell helyet és igazolást találnia a(z egyébként sok ismétlésnek is helyt adó) pótfesztiválnak, ahogyan a művészeteknek bármikor, bárhol a világban. A megnyitó nehéz idők beköszöntét jelzi, olyan napokét, melyekben a művészet szükségességét már a szokásosnál is kevesebbek számára indokolja sajátos szemléletmódja, progresszív jellege. Bacsa Gábor: Fesztivál és valamire-valóság (Thealter U21 Plusz)
2011.11.23
forrás: MASZK
|
Csuja Imre-interjú a Délmagyarországban
– Több, mint 60 film, megannyi színdarab után bábelőadásban játszik, amelyet a szegedi Thealter U21 plusz-fesztiválon is előadott – rendezője bábrendező szakos, a napokban a győri bábszínházban mutatják be egy darabját. Hogyan találta meg a felkérés? – Csörgött a telefonom, bemutatkozott egy ifjú hölgy, hogy ő Bereczki Csilla, a színművészeti egyetemen bábrendező szakos, és szeretné velem készíteni a vizsgaelőadását. Kérdeztem: mit? Mondta, hogy a Jónás könyvét Babits Mihálytól, és megállt a levegő. A főiskolán Gáti József volt a beszédtanárom, aki csodálatosan mondta a Jónás könyvét a rádióban. Nagyon megijedtem, de közben meg annyira nemes feladat, hogy nem lehetett nem elvállalni. Három hétig csak a szövegtanulással foglalkoztam, aztán elkezdtünk próbálni, de én nem vagyok bábszínész. Ebből a szempontból tényleg kihívás volt, mert soha életemben nem volt a kezemben báb. Farkas Judit: Csuja Imre bábszínészként is bizonyított
2011.11.04
forrás: MASZK
|
Kiss Tímea interjúi és beszámolói a partyponty.hu-n
Melyik a kedvenc hangszere? A gadulka a főhangszerem, de nagyon kevés színházi előadásban használom, mert túl archaikus, és –adott esetben- túl szép hangszer. Most van egy újabb, a méra, amit a Kant című produkcióhoz vettem meg. Most ez a kedvencem, mert az egész előadás világát meg tudja határozni. De a Hólyagcirkusz szempontjából az egyik legkedvesebb a hólyaghegedű, ami után a társulat is kapta a nevét: most a Kulterer című előadásban megint visszajött. Szőke Szabolcs: „cirkusz a világ”
A statikus színpadkép ellenére Mucsi Zoltán dinamikus játéka napi rutinból drámai pillanatokat csal elő, hiszen esik-kel a mosdótállal, önti magába a bort, cigarettáról cigarettára gyújt, miközben az Anya tekintetével és egy-egy testtartásával reagál, de nem válaszol a hallottakra. Ám ez a mozdulatlanság egy hosszas, rendkívül hatásos előkészítés része. Az ablakon át megelevenedő egyszerű konyha nem az igazi tragédia színhelye. Látszólag a Férfi Háy János antihőse, ő veszíti el – borász doktorként a bor miatt- családját, állását, ám a több mint két órás előadás az Anya kálváriája lesz. A Bárka Színház Háy-darabbal érkezett
Stresszes karaktereket is megformál, Ön ilyen alkat? Nyilván van összekötő kapocs vagy híd, de azért az nem ugyanaz. A magánéletemben ritkán mászkálok a Lánchídon, nem szoktam fejre állni a biciklivel, nem szoktam börtönökben ülni sem, mint Sade márki. Ezek nem teljesen párhuzamos történetek velem. A Bárka Színház Nehéz című előadásával POSZToltak, Ön pedig megkapta a legjobb férfi főszereplő díját. Mit jelent ez? Aznapra egy örömet jelent minden elismerés, mert azt a munkát, amit elvégzett az ember, valaki – egy zsűri- figyelemre méltónak találta. Ez jól esik. Aztán bekerül egy fiókba az a díj, és folytatódik minden. Mucsi Zoltán: „Akik szeretnek, azok hitet adnak, akik nem szeretnek, dacot” - interjú Mucsi Zoltánnal
Rapper létedre hagyományos formákban írod a verseid… Ha megnézzük az elmúlt évtizedek írói-költői hagyományait, akkor ott felfedezhető egyfajta fellazulás. A nálam egyel idősebb generáció szabad versben remekel. Én a náluk még idősebbektől tanultam: Petri György és Parti Nagy Lajos generációja formakövetőbb volt, jóllehet, gyakran direkt megbontották, felaprózták a formát. De tudták, hogy mit és miért. Ezért én is ehhez a hagyományhoz tértem vissza. Illetve ahhoz a – sokkal ősibb – hagyományhoz, amely szerint a vers egy zenével kísért, előadói műfaj, mint a középkorban vagy az antik kultúrában. Akkezdet Phiának „édes kényszer” a költészet - interjú Závada Péterrel, 1. rész
Folytasd: a magyar nyelv olyan, mint… …egy anya – nem véletlenül anyanyelv -, akihez mindig vissza lehet térni; valaki, aki mindig hazavár. Bár ez is közhely, de ez egyetlen olyan dolog, ami engem igazán ide köt, ami miatt jó hazajönni ebbe az országba. Talán a nyelvünkre vagyok a legbüszkébb. Akkezdet Phia nem „ezo-mókus” - interjú Závada Péterrel, 2. rész
Miben más egy sikerfilmben szerepelni, mint mondjuk egy művészfilmben? Ha jól van megcsinálva, akkor mindkettőben nagyon jó szerepelni: például a Mundruczó féle Nincsen nekem vágyam semmi az egy nagyon magas színvonalon elkészített úgynevezett művészfilm, míg az Üvegtigris a maga műfajában egy elég erős dolgozat. Ugyanolyan sikeres tud lenni egy művészfilmbeli színészi közreműködés, mint egy vígjátékbeli. Talán nem olyan harsány, de az elismerés ott is meg tud mutatkozni. Csuja Imre nem motorozik - interjú Csuja Imrével
2011.10.06
forrás: MASZK
|
A Revizor kritikai portál áttekintése
Jóllehet némi hazardírozó kedvnek köszönhetően egészen izgalmas fesztivállá kerekedett a júliusi Thealter, az elvitathatatlan hiányosságok feledtetése szempontjából a szeptemberi folytatás mégis indokoltnak bizonyult. Idén ősszel először – talán nem utoljára. Lénárt Ádám: PLUSZ EGY A RÁADÁS - Thealter U21 Plusz 2011, Szeged
2011.10.06
forrás: MASZK
|
Híradások a Régi Zsinagóga idő előtti bezárásáról
szinhaz.hu: Csődközelbe juthatnak a függetlenek - Nem kapták meg a pályázati pénzt
delmagyar.hu: Bezár a régi zsinagóga, elmaradnak az októberi előadások
szegedma.hu: Elmaradnak a MASZK Egyesület októberi előadásai
7ora7.hu: Nem fizetik ki a nyertes pályázatokat - Függetlenek a tönk szélén http://7ora7.hu/hirek/nem-fizetik-ki-a-nyertes-palyazatokat-fuggetlenek-a-tonk-szelen
szegedkurir.hu: Bezár a Thealter szervezője, a MASZK Egyesület
2011.10.06
forrás: MASZK
|
Az Irodalmi Jelen két előadásról
Három utolsó jegyzet a Régi Zsinából?:
Hallod az ismert, a bármely kocsmában hallható sztorit, és eszedbe jutnak a saját családodban, köreidben finoman palástolt hasonló esetek. Megcsillan a lehetőség egy más életre, és kirajzolódik, ami lett helyette. Nehéz a városi zaj, a beilleszkedés, de könnyen lesz feleség, gyerek, tanári állás, doktori. Könnyen, mint ahogy az alkohol csurog a szájba. És minden borul. Ismered, talán unod is. Mégis megrázó mindezt egészben, másfél óra alatt látni. De muszáj, hogy a darab második felében visszatekintve megismerhesd a többi nézőpontot. Almádi Róbert: Könnyű és nehéz – Háy János: Nehéz (Bárka Színház)
A Bereczki Csilla rendezte előadás úgy bánik a szöveggel, hogy nem változtat rajta semmit, mégis teljesen újraértelmezi. Csuja Imre hangoskönyv-szerűen pergő monológja mellett a kezében tartott, forgatott, kínzott bábbal eleveníti meg Jónást, aki kifehéredett, de még színházi szerepre alkalmas csontvázként használja narrátorát és Istenét, azaz a produkció részeként és azzal összhangban izzadó férfitestet díszletként. Mert Csuja Imre egyszerre játszik három szerepet, sőt, ő lesz a cet, akinek a gyomrában Jónás egy kapálózó idiótává változik, de ő lesz az Úr is, aki nagyképűen ráhamuzik a próféta fejére, mint ahogy talán a világra is. Boldog Zoltán: Bábként lehamuzva – Babits Mihály: Jónás könyve (Csuja Imre)
2011.10.05
forrás: MASZK
|
Petró János szubjektív napi blogja a szegedma.hu-n
A Kulterer alapja Thomas Bernhard filmnovellája, a börtönből szabadult férfi történet nélküli története. A világban céltalanul keringő számtalan tárgy egyike vagyok csupán. Ami történik velem, az történik, még a semmit se én irányítom. Az előadás tere a cirkuszporond, szereplői zenélő és éneklő medvék, az idomár, a látszólag értelmetlenül monologizáló cirkuszigazgató és a rácson túlra kikötözött beszélő szamár. A rács jelképes, kilépnek a medvék, kilép az idomár. De akkor is ott van, elbonthatatlanul. Thealter U21 blog – plusz első nap
Ha kétszáz év múlva egy színházigazgató leporolja Háy János valamelyik darabját, sarkított de igen jellemző képet kap a huszadik század végi Magyarországról. És ha én lennék a jövőbeli rendező, akkor bizonyára a Nehéz című darabot választanám, ám a darab második felét, az előzményeket bemutató negyvenöt percet egyszerűen kihagynám. Az akkori, már tisztán digitális kultúrán nevelkedett nemzedék fizikailag képtelen lenne végigülni a darabot. Thealter U21 blog – plusz második nap
Az Úrnak trottyos a farmergatyája, nagy a pocakja, arca borostás. Megül nyugodtan, rágyújt egy cigire. A hamut éppen Jónás fejére veri, mert kinek ne lenne mindezekre ideje, ha nem neki. Jónás persze kimondaná a próféciát, ha az Úr azt nyomban beteljesítené, de az Úr történelemi léptékben gondolkozik. Jónás kifakad, pöröl az Úrral. Babits a prófétaszerep paródiáját írta meg, Csuja Imre eljátszotta nekünk, Bereczki Csilla pedig elhozta, éppen egy zsinagóga közepére. Kiragadva mindazt, amitől a bujkáló próféta és a nyugodtan pöfékelő Úr annyira emberi. Thealter U21 blog – plusz harmadik nap
Valaha ezzel a képpel kezdtem az írást a Zsináról, most ezt a blogot is ezzel zárom. A nyolcvanas évek vége felé már itt laktunk a Hajnóczy utcában. A nagyszobában tornyokként emelkedtek a könyvek, mi a földön, ágybetéten aludtunk. A junoszty televízió nem kapcsolt ki magától. Annamari és Julcsi szokása volt reggel átjönni hozzánk, kutatták alszunk e még. Rámásztak mellkasunkra, beleszuszogtak arcunkba, suttogtak fejünk felett. Azon a reggelen is folyt a szertartás. Halottam, ahogyan apró lábaik neszeznek az előszobában, jöttek, másztak szuszogva. De aztán csend. Egyikük ezt suttogta: pssszt, apa megint színházban volt! Thealter U21 blog – plusz utolsó napok
2011.10.05
forrás: MASZK
|
Fesztiválelőzetesek, ajánlók - vegyesen
szegedma.hu: A fiatalok felé nyit a THEALTER Fesztivál
delmagyar.hu: A Thealter folytatódik: U21 plusz öt napon át
szegedkurir.hu: Őszi repeta a Thealterből
7ora7.hu: THEALTER U21 plusz – szabad színházi fesztivál szeptemberben Szegeden
szeged.hu: Thealter U21 plusz - Színházi fesztivál Szegeden
szinhaz.hu: Thealter U21 plusz - Újra színházi fesztivál Szegeden
Irodalmi Jelen: THEALTER U21 plusz – szabad színházi fesztivál szeptemberben Szegeden
kultura.hu: THEALTER U21: József Attilától Gelsomináig – a Kulterertől Sziszüphoszig
szegedcafe.hu: THEALTER U21: kell valami plusz
partyponty.hu: Thealter ősszel is
fidelio.hu: THEALTER U21 plusz
gyermekszinhza.hu: THEALTER U21
Szegedi Est: THEALTER U21 plusz
temesvarihirek.ro: Thealter U21 plusz - Színházi fesztivál Szegeden Borbély B. Emília a mady babyvel megy ki
szin-jatekos.hu: THEALTER U21 Szegeden
szegedonline.com: Thealter U21 Plusz: szerdán elstartol
szegedmacafe.hu: THEALTER U21 plusz - szabad színházi fesztivál szeptemberben Szegeden Thealter U21 plusz - csütörtök: Kísértés a jövő utcában Thealter U21 plusz - péntek: Csuja Imre bábjátéka Thealter U21 plusz - szombat: dupla mady-baby meg Akkezdet Phiai Thealter U21 plusz - vasárnap: Sziszüphosz és mady-baby a zárónapon
2011.10.04
forrás: MASZK
|
|