Az Apertúra tudósításai
„A 24. THEALTER Fesztivál második napján, július 19-én Jiří Adámek rendezésében a cseh Boca Loca Lab társulat üdítő, többletjelentéseket hordozó, szabad asszociációkon alapuló előadását tekinthettünk meg, amely talán még a fesztivál sokat látott törzsközönségét is meglepte. A Tics tics politics című előadásban a kevés színházi eszköz használata szándékos koncepció; a vaksötétben villódzó fények vagy a lámpákkal és füsttel megjelenített vonat pusztán ízléses aláfestője a színészek által előadott parádés nyelvi bravúrnak.” Tóth Emese: Bevezetés a politikába (Boca Loca Lab: Tics tics politics)
„A lényeg a meglepetés, az improvizáció és a sajátosan dramatizált irodalmi szövegek kettősének hatásmechanizmusa a különböző terekben, a minimális, épp csak jelzésértékű díszletelemek között. A CAR-MEN, a társulat legfrissebb darabja, elsőre szokatlan, a rendkívüli befogadást megedző, ám mégis maradandó élmény.” Tóth Emese: Jössz egy körre? (Homo Ludens Project – MASZK Egyesület: CAR-MEN)
„Az Izraeli Tánckritikusok Szövetsége által a 2013-as év előadásának választott Kétszobás lakás a testek látványa miatt is megkapó és tartalmas színházi élmény, és mivel nem egy népszerű, sokak által ismert történetet adaptálnak, hanem csak egy az életből vett emberi kapcsolatot jelenítenek meg, az előadásnak nincsenek kötött, előzetesen ismert dramaturgiai szabályai. Mivel nincsenek egyforma emberek, nincsenek egyforma kapcsolatok, így nincs egyforma konklúzió sem. Ez a sztori bárhol bárkivel megtörténhet – Sheinfeld és Laor éppen erre alapoznak. Nem számít, hogy homoszexuális vagy heteroszexuális párról van szó, ugyanazokkal a párkapcsolati problémákkal kell megküzdeniük, ugyanúgy az elköteleződés félelme lebeg felettük Damoklész kardjaként.” Tóth Emese: Földiekkel játszók (Niv Sheinfeld és Oren Laor: Kétszobás lakás)
„A THEALTER Fesztivál azon kulturális kincsek egyike, amiért érdemes küzdeni Szegeden, nemcsak azért, mert a város fakó lenne nélküle, hanem mert a különböző produkciók együttes hatásmechanizmusa semmilyen más érzéshez nem hasonlítható. Az idei plakáton látható barokk puttókról és az előtte álldogáló emberekről a megnyitó napja óta csak arra tudok asszociálni, hogy a THEALTER, akárcsak a szárnyas angyalok, lövöldözi az emberek szívébe a katarzist, a valóságból való kiszakadás lehetőségét, az örömöt, a kellemes megilletődöttséget. Nem mellesleg pedig a szemeinket és a füleinket is kényezteti.” Tóth Emese: „Kötélnek szép fátylát sodorta meg” (Beszámoló a 24. THEALTER Fesztiválról)
„Az egyes éveknek is sajátos színezetük van, minden Thealterrel aktuális helyzetjelentést kapunk, mit gondol épp a színház magáról. Az idei fesztiválon megjelent 26 alkotócsoport munkájából szinte randomszerűen válogatva egy tenyérnyit az a benyomás szűrhető le, hogy a nagy felszabadultság korszaka után - amikor a vidám villanykörtezúzások, az Akhe Group dobálózásai, a Derevo kötéltáncai a színház önfeledt gyermeki arcát mutatták - most Thália mintha újra megkomolyodna, neokonzervatív hullámba kerülne. Ez is a megfrissülés, a folyamatos alakulás, a nyitottság része, hiszen mindig oszcillálunk Dionüszosz, a feloldódás őrült káosza és Apollón, az individualizácó, a keretalkotás, a formaképzés között.” Kérchy Vera: Csipetnyi THEALTER, Apertúra Magazin
2014.11.12
forrás: MASZK
|
Jászay Tamás átfogó írása a Színház folyóiratban
„A THEALTER azonban –mint az eddigiekből is kiderülhetett –szembemegy a kortárs trendekkel, ahelyett, hogy szembeköpné magát, hűséges nézőit és fellépőit. „Korszerűtlenségéből" következik minden erénye és némi támogatással orvosolható hibája. Meg valahol a kettő között például az, hogy a szó több értelmében tudott (még ha nem is feltétlenül akart) kicsi maradni: a hazai független színházi és táncos szcéna legizgalmasabb produkcióit Budapesten kívül rendszeresen egyedül a szegedi MASZK Egyesület őszi és tavaszi rendezvényein, no meg a THEALTER-en lehet elcsípni, a minőségi előadások belföldi forgalmazása nem kiemelt cél. Hova is vezetne a gondolkodó, kérdező, nyitott, provokatív, minden értelemben szokatlan előadások széles körhöz történő eljuttatása? A THEALTER ebben is úttörő tevékenységet végzett: amellett, hogy szívós munkával felnevelte a saját közönségét, nem szűnik meg újabb rétegeket is megszólítani és a bátor formai-tartalmi kísérletezés iránt nyitottá tenni őket, így is küzdve az előítéletek ellen.” Jászay Tamás: Párbeszédben
2014.11.12
forrás: MASZK
|
Jászay Tamás beszámolói a Revizoron
„Sokszor a véletlen rendezi úgy a jeleket, hogy azokat összeolvasva értelmes minta születik: angyal, gitár, tenisz, víz, cérna. Megnyitott a 24. THEALTER Szegeden.” Jászay Tamás: Újrarendezve - 24. THEALTER, Szeged - 1. rész, Revizor
„A leggondosabban összeválogatott színházi fesztiválokra is jellemző, hogy a valódi remekművek aránya eltörpül a tisztességesen elkészített, ám túl mélyre nem hatoló előadások mellett. A THEALTER ezen a téren is jobban teljesített, különösen a második három napon.” Jászay Tamás: Élményszám - 24. THEALTER, Szeged - 2. rész, Revizor
„A színház mint szeizmográf: a THEALTER utolsó három napján látott előadások akkor is a mi világunkról mondtak véleményt, ha első ránézésre úgy tűnt, egészen máshol és máskor játszódtak.” Jászay Tamás: Gyűlölni nem - 24. THEALTER, Szeged - 3. rész, Revizor
2014.11.12
forrás: MASZK
|
A Népszabadság beszámolói
„Súlyosat tévedett az NKA fesztiválkollégiuma, amikor nem támogatta a szegedi MASZK Egyesület által szervezett Thealter Fesztivált. Nem pénzlenyúló kolbászvigalomról vagy hevenyészett, nyári bulvár-összeállításról van ugyanis szó, hanem az egyik legfontosabb színházi eseménysorozatról. Fellépőinek kiválasztásához olyan mély merítést vállal csapatával Balog József művészeti vezető, amely a diákszínjátszóktól a bábelőadáson át a legkurrensebb pesti produkciókig tart, a határon túlról is invitál magyar produkciókat és külföldi előadókat is meghív.” Szemere Katalin: Lázálmok és börtönpisztráng
„Végel László Neoplanta, avagy az Ígéret földje című regényét használta kiindulópontnak Gyarmati Kata dramaturg, és az Újvidéki Színház remek társulatával Urbán András rendezett egy töredezett, első látásra nem illeszkedő puzzle-darabokból szerkesztett, mégis svungos előadást. Politikai színház, persze; de akit kiráz a hideg a szótól, mondhatja történelminek vagy kortársnak is. Hosszú asztal mögött ülve néz farkasszemet a közönséggel tizenegy, tetőtől talpig feketébe öltözött színész, majd belevágnak az egymást követő felszabadítások mozaikos megjelenítésébe.” Csáki Judit: Vagyunk lakói: Újvidék
2014.11.12
forrás: MASZK
|
Herczog Noémi két táncelőadásról a Magyar Narancsban
„És már megint egy táncelőadás, aminek humora van. Nem tudom, mi történt itt, de míg sokáig a magyar kortárs tánc halálkomoly, kissé karót nyelt jelenség volt - fontos és alapvető áttörést jelentettek Gergye Krisztián politikai tánckabaréi -, most feltűnt egy friss és új táncnyelv, ami dögös, vagány, könnyed és nem utolsósorban van humora. A Budapest Tánciskola szellemisége ez. A táncos, aki ironizál a természetellenes és önnön erotikáját leplező baletthagyományokon. Miközben képzett és profi a teste, nem billen el a természetes test ma kissé idegennek, debellának ható, Isadora Duncan-i szélsőségébe sem. És minderre reflektál is.” Herczog Noémi: Másképp, Magyar Narancs
2014.11.11
forrás: MASZK
|
A Tiszatájonline beszámolói
„Olyan előadásokat keresek, vagy inkább olyan előadásokra vágyom, amelyek annyira meg tudnak lepni, hogy nem találok szavakat a leírásukra. Ez különösen hangozhat egy kritikus szájából, de mégis így érzem. A jó előadásoknak saját nyelve és világa van, amire megtanítanak bennünket, nézőket. Az idei THEALTER-en a Kosztolányi Dezső Színház Rózsák című előadása volt a legnagyobb új felfedezésem. Az első pillanatban ámulatba ejtett a vizualitásával, az építkezésével, a költőiségével, ami egészen kivételes, és nem csak ebben a mezőnyben.” Máshogy és másképp - Ibos Éva interjúja Jászay Tamás kritikussal
„Simonyi Imre költő sorával szólva „Így élünk mi legényesen” – mutatja Pintér a smink nélküli körképet, ami iszapos, elnyelő pocsolyái ellenére olyan világosan rajzolódik ki, mint az ablaküveg. Mert a sok maszatolás után ez a legfontosabb most már: a világos beszéd, amit nem csak a korszak élő tanúinak, de - mivel pontosan egy generációnyi idő telt el - a fiatalabbaknak is pontosan érteniük kell! És Pintér Béla ebben valahogy utolérhetetlen. Talán azért, mert sosem riad vissza a nyelv hétköznapi szegénységétől, a hiányoktól tátongó kommunikációtól, amelyek leginkább a buszon vagy a konyhában hangozhatnak el, de valahogy épp ezért érti mindenki, mert adaptálhatók a saját élményekre.” Ibos Éva: Megvan
„A Nyúzzatok meg! című darab három táncos és két zenész produkciója, a bemutatója ennek is a Trafóban zajlott tavaly tavasszal. Friss, új, lendületes, sokszólamú és szabad előadás minden szempontból, nincsenek műfaji határai, a balett elemektől a performanszig terjed a mozgás-skála, a hangzó pedig a fülsiketítő effekttől a lihegésen/légzésen át a prózáig. A téma személyes: fegyelmezett és fegyelmezetlen érzések, egymás felé és visszaható viszonyok, s a mindebből származó hullámhegyek és völgyek megélése.” Ibos Éva: Egyedül egy/mással
„... Gerlóczy Márton szövege (A csemegepultos naplója) úgy simul Ötvös András kezére, mint a kesztyű, s Göttinger Pál rendező is úgy snittel, mintha klipet forgatna, minden fiatalos, gyors, pergő és kalandos, vagyis az van, ami: egy fiatal író a vásárcsarnokban impulzusokat gyűjt és él át. A találó díszletelem pörög-forog, a kreativitásnak köszönhetően a lehajtható deszkák presszópultot és hidat/felüljárót egyként megjelenítenek, s Ötvös mindezt maximális fordulatszámon használja, igen, Ő azonos Ő-vel, azt látjuk-halljuk, sőt többet, mint ami a szöveg.” Ibos Éva: Egy személyben
„Az egyik festői szépségű, a másik fekete pólóra redukált. Az egyik keresztbe kasul bejárja-mozogja a színpadot, a másik megelégszik egy méternyi sávval. Az egyikben izzanak az indulatok, a másikban szenvtelenül sorolnak. Mi volna mégis a közös bennük? Az igazmondás vágya.” Ibos Éva: A lényeg
„A kurtizánképző Ágens produkció már igen sok előadást megérhetett, mégis az előadóművésznő egészen egyszerűen lehengerlően friss, tapasztalt és vitális szerepében. Mikor megkezdi kiképzésünket, szinte minden egyes emberre figyel a térben. Alig marad valaki, akihez ne érne el szenvedélyes magyarázataival. Vesszük is a jó fajta humort, meg nem is. Az előadás tétje szerint, a résztvevők kurtizándiplomát kapnak, ha megtanulják, hogy a férfiak 5 évesek, babusgatásra és nevelésre szorulnak. A reneszánsz világ, ahová helyez minket, mégis megengedi, hogy néha kikerülhetővé váljék. Ágens tanítása közben utalgat a „nyomogatósunkra”, amelyen utánanézhetünk a történelmi eseményeknek. Szarkasztikus, vidám és koncentrált színészi átszellemültség jellemzi. Kritikusokat kritikusan fogad, provokatív és érzéki megjelenésével az első pillanatokban keres és talál.” Drubina Orsolya: Ágens, a kurtizánképző
„Csakhogy mikor a színészek (megjegyzem mindannyian valamilyen főiskolát végzett előadóművészek, tehát a szó szorosabb értelmében, nem lehetnek/lehetnének dilettánsok/nem szakképzettek/) elkezdenek beszélni, minden reményünk azonnal el is száll. Ilyen modoros, patetikus, pátosszal telt szavalatokat rosszul értelmezett iskolai szavalóversenyeken hallani. Kíméletesen is csak annyit mondanánk erről az előadásért felelős embernek (szándékosan nem használnám ezesetben a rendező megjelölést), hogy a vers az, amit mondani kell. A Kettős behatolás című produkció tehát görög, latin, reneszánsz, huszadik századi és mai verseket kívánt bemutatni, egy olyan koncepciótlan, önkényes és végtelenül unalmas keretben, amitől a befogadók folyton csak az órájukra pillantgathattak, vagy azon tanakodhattak már-már félhangosan, hogy elhagyják-e a helyszínt.” Drubina Orsolya: Dilettánsok behatolása a Thealterbe
„Az előadásban elhangzó szövegek nyolcvan százaléka eredeti Végel-szöveg. Igaz, hogy a prózamondatok java más kontextusba helyezve hangzik el mint a regényben, igaz, hogy a könyvben bőven kifejtett jeneteknek sokszor csak csírái maradnak az előadásban, igaz, hogy a prózamű erős karakterei csak egy-egy villanásra válnak felismerhetővé - és az előadás mégis arról szól, amiről Végel regénye. Arról, hogyan pusztítjuk egymást. Örökké „revansot veszünk”. Rövidlátó szemünkkel hibásan észlelt, pillanatnyi érdekeink szerint cselekszünk. Nem tisztelünk semmit és senkit, csak önmagunkat. Hajlamosak vagyunk adandó esetben legyilkolni a szomszédunkat. Szerbek vagyunk, románok vagyunk, magyarok vagyunk, zsidók vagyunk.” Horváth Péter: Neoplanta és Koltai Róbert
2014.11.11
forrás: MASZK
|
A Délmagyarország tudósításai
„Visszafogottan, de úgy érzem, hazajövök. Megfelelni ugyanúgy kihívás, mint másutt. Nehéz jelen lenni Magyarországon, és áttörni annak a népiességnek a falát, amelyet elvárnak a külhoni magyar művészettől. Politikailag is bonyolult identitást kínál a magyar helyzet. De örömmel játszunk itt, és azt hiszem, jó ideje már nem kisebbségi színházként vagyunk jelen. Szeged mindig nyitott volt, és ne feledjük: az egyetlen 24 éve létező nemzetközi független színházi fesztivál a THEALTER.” Kiss Tímea: Három kérdés Urbán Andrásnak
„Bele tudja magát élni a csapat a látszólag tőlük távol álló konfliktushelyzetekbe, így maivá tudják tenni az előadás kérdéseit. Mindennap új elemekkel gazdagodik a bemutató, tehát ma este is más lesz, mint tegnap - mondta a HMG-sek egyik drámatanára. Pádár Zsolt az ókori színház kedvelőinek, de a mai, közéleti eseményekre érzékeny nézőknek is ajánlja az előadást, amely az Antigoné egy híres mondatára rímel: „Gyűlölni nem születtem én, szeretni csak.”” Kiss Tímea: Antigoné él, és szeret
„Ahány ember, annyi színház, ahány színház, annyi szokás, ahány szokás, annyi identitás, ahány identitás, annyi ember - nekik, tehát közönségének köszönte meg Balog József, hogy létrejöhetett és elkezdődhetett az ország legrégebbi, évente megrendezett nemzetközi színházi fesztiválja.” Kiss Tímea: Az Andaxínház performanszával nyitott a 24. Thealter fesztivál - fotókkal
2014.11.11
forrás: MASZK
|
Petró János Thealter cédulái
„A látottak alapján Urbán András a műhelymunkára jelentkezett fiatalokkal négy nap alatt könnyedén oldotta meg a feladatot. Kristálytiszta a 2500 éves probléma felvetése, könnyed és akadálymentes a „gyerekek” mozgása, érthető a szöveg, világos, hogy mit, miért és mikor mondanak. De igazából e röpke néhány évszázad alatt semmi sem változott. Csak a hatalom lett rafináltabb, nemzetközi vállalatok igazgatótanácsainak névtelenségébe burkolózva gátlástalan politikusokkal nyomatja le torkunkon a keserű falatokat.
” Thealter cédulák 1. Részegként ránk fújni a gyűlölet viharát „A műsorfüzetben jelzett cél, hogy végül láthatóvá váljon a színész legbensőbb valója, melyet képtelenség lenne csupán egy szerepre redukálni, végül is teljesül. A néző közreműködésével kivégzett Mandić paradicsomlévérben fürödve, minden korábbi szerepéből kivetkőzve ott fekszik a színpadon. Ő mondja ki, finita la commedia, de nem tud elegánsan még elereszteni sem. Halála után is mutogatja magát.
” Thealter cédulák 2. Addig élek, ameddig haldoklok „Fehér Ferenc világa számomra egy borzasztóan zárt, már-már bántóan magányos világ. Ezért szép. Mert talán ez adja azt a pluszt, amit csak ő tud eltáncolni a színpadon. Az önmaga alkotta zenére, az önmaga által kidolgozott mozdulatok sajátos harmóniájával. Senkit sem láttam még ennyire személytelenül beleolvadni a színpad fekete hátterébe, eltűnik, de tudom hogy ott van, aztán még sincs ott. Csak valahol bennem mélyen az utolsó befejezetlen, tétova mozdulat.
” Thealter cédulák 3. Morgan és Freeman „A Jégdoktinákról még sokat fogunk olvasni, de írni róla lehetetlen vállalkozás. Írni arról a jelenségről lehet, melyet az előadás elénk tár, sőt arról kötelező. Pero panoptikuma a kőkemény valóság. Tükör. Figurái újra és újra felélednek, aktualizálják magukat. Ez még nem a történelem, ez most is történik velünk.
” Thealter cédulák 4. Perovics Zoltán panoptikuma „A szavak nélküli játék izgalmas és szép világot tárt elénk, emlékeim szerint még ez egyetlen állandó díszlet, a kórházi ágy az elfekvőben, az is ugyanaz maradt. És ugyanaz a homok hullott a cintányérokra, ismerős flamingó keltett vágyat bennünk távoli tájak iránt. A végére pedig megkerült a néni rubintos kalaptűje is Kisinyovból.” Thealter cédulák 5. A rózsaszínbe mint olyanba vackolt vacogó semmi „A kép szép, a disszonáns hangokból felépített zene is szép. A lány kibújik az ölelésből, szép lassan kisétál a képből. A fiú játssza tovább fájdalmas, megindító dallamait. A másik lány elsétál előtte, s kihúzza a gitárból az erősítőkábelt. Így tépi szét durván a korábbi ölelést. Marad a néma gitáros fiú és marad a gitárerősítő zavaró sercegése. És marad egy óra tánc és zene megnyugtató emléke.
” Thealter cédulák 6. A lehangolt gitár hangja „Adott egy nagyon jó szöveg, Beckett első francia nyelven írt novellája. Színházban üdítő érzés ennyire szellemes, igényesen megírt szöveget hallani. Röviden csak annyit: hibátlan. És adott a színész, Mészáros Tibor, aki egymaga meséli el a történetet, olyan intenzitással, hogy hetven percen át egy pillanatra sem veszíti el a nézők figyelmét. Erre mondják: tökéletes produkció!
” Thealter cédulák 7. Ficánkol, akkor nem tőlem van „Horváth Csaba színháza tiszta és egyenes. Ahogyan múlik az idő és a zsákokból a földet a színpadra terítik, ahogyan a házból, a faluból puszta lesz, irtás, úgy bújik ki minden szereplőből szép lassan az állat. Mindent felülír, szerelmet, barátságot, családot. Csak a föld marad, ami közben észrevétlenül kipergett kezeik közül.
” Thealter cédulák 8. Mielőtt felfalnak a farkasok „Valaki bevonul, valaki éljenez, valaki szenved. A városban ez a megszokott kronológia. Csak egy történet a sok közül, ami lepereg előttünk a Neoplanta előadása alatt. Urbán András és Végel László durván a székekhez köti a nézőket. Ez van, nézd, ez történt velünk, ez történik velünk! Felfogtad, hogy Szegedtől Újvidék mindössze 130 km?
” Thealter cédulák 9. Az ígéret földje „
A Mielőtt az éj leszáll! minden szereplője egészen magas szinten űzi színész szakmáját, mégis ki kell emelnem Pallagi Melittát, aki Sen Te és Sui Ta kettős szerepét játszotta. Szerepváltáskor ugyan nadrágot húzott és haját felkötötte, jelezve nőből férfira vált, de erre csak a látszat kedvéért volt szükség. Nem kellett semmit tennie, ő volt egy személyben a jó lelkű utcalány és a kemény szívű kapitalista nagybácsi is. Nem mímelt, nem utánozott. Egyszerűen csak játszott. Ha valamiben erős volt ez a fesztivál, az a színészi játék, amire Pallagi Melitta feltette a koronát.” Thealter cédulák 10. Válaszokat „Jó embert keresünk” jeligére
2014.11.11
forrás: MASZK
|
A librarius.hu írásai
„Hatvannál több program, színes, attraktív és előre látó. Ez a szegedi Thealter International. Péntek délután nyitott, ütött fel. „Esetlegességek sorozata” vár ránk a jövendő hosszú héten, valamint a valóság „megfabrikálása” is. Ám ez a valóság ott terem, ahol azt nem tiporják el. Üllünk, állunk a Hajnóczy utcai kertben, a fesztivál fő helyszínén. Ritka pillanatokat lesünk el. Urbán Andrást hosszan interjúzzák, a fogadó asztalra szépen metszett gyümölcsök kerülnek. Megcsodáljuk, némelyikét meg is dicsérjük, a fesztivállányok ruháját. Van fehér, jön egy piros, amott surran egy csíkos.” Kémeri Attila: Hivatalos megnyitó? A Thealter ebben is ironikus
„A darab felületei, mint hagymarétegek simulnak egymásba, s mire a felére érünk a réteghámozásnak, taknyunk-könnyünk folyik a kádári krumplilevesbe.A sorstragédia minden szála elvarrva, vérpontos helyzetek és jellemek sorjáznak. Egy ilyen halálprecíz színházban a naivabb néző hajlamos azt hinni, ezek a karakterek a való világban nincsenek, ez csak mese, mint ahogy fináléban megéneklik azt. Hát nem, ennyire, tényleg ennyire.” Kémeri Attila: Ezek mindörökké a mi titkaink, vaze! - Titkaink, Pintér Béla és Társulata a szegedi Thealteren
„Egy, a város délutáni csúcsforgalmában gyalogosugrasztón haladó autó első ülésén tértem magamhoz. Úristen, mi van, én vezetek így - ez volt az első gondolatom, de gyorsan rájöttem, az anyósülésbe vagyok szíjazva, a kormányt egy beszpídezett, vélhetőleg már alapból szociopata hordótestű lény tekerte veszettül. Áttetsző bőre alatt pénzkötegek dudorodtak, fején manósapka-szerű bukósisak, amire nagy szüksége volt. Éppen négy gyalogos előtt vészfékezett, fejhangon visított rájuk, tűnjetek előlem, galádok!” Kémeri Attila: Az őrült Car-Men 4×4 keréken érkezik
„A Horváth Csaba vezetésével készült változat tulajdonképpen egyetlen, nagyon egyszerű, ám annál hatásosabb színpadi eszközt használ, hiszen négy Antigonét és négy Iszménét állít színpadra egyidejűleg. Az ötlet erejét nyilvánvalóan az adja, hogy a változatlan célért küzdő Antigonénak négyféle arca, habitusa és kisugárzása lesz, de négyféle lesz a viszonya testvérével, és négyféle Kreónnal is. Egyszerre csak egy páros beszél, de a másik három is játszik: mozdulataik a testvérpár lelki folyamatait illusztrálják, de Antigoné és Iszméné ki nem mondott szavairól és az emberi természetről egyaránt árulkodnak.” Lénárt Ádám: Kreónnal, Cromwell-lel és Mária Teréziával zárult a Thealter
2014.11.10
forrás: MASZK
|
A verse.hu portál beszámolói
„Az előadás központi vázát az erőszak világra és a belső énre gyakorolt hatása alkotja. A dokumentarista színdarab erősen ironikus jellemekkel mutatja be a holokausztot és az előítéletesség minden formáját. A darab nem csak a zsidókról szól, hanem a melegekről, cigányokról, idegenekről, hajléktalanokról, az el nem fogadottakról, az emberi ostobaságról és főként arról, hogy milyen veszélyes tud lenni, ha megszállottan ragaszkodunk egy kósza eszméhez. A Thealter fesztivál idei legjobb előadása volt.
” Jég-doktrínák: Csend van, a szék se reccsen „Gyakorlott „Pintér Bélás” nézőként számítottam arra, hogy valami szörnyű tabu témát fog feszegetni a társulat, ha beülök hétfőn este a szegedi Kisszínházba. Így is lett. Gyermekkori abúzus. Elfojtott vágyak terhe. Ügynökkérdés. Kelet vs. Nyugat.
” Titkaink- Túl az ingerküszöbön „Leülünk közéjük a kanapéra, olyan, mintha a szereplők otthonába érkeznénk. Kiszólnak hozzánk, személyesek, néha olyan hétköznapi témákról beszélnek, mint például, hogy van-e gomba a melegszendvicsben. Sokszor arra gondolok, kit érdekel? Már pedig aki Sztanyiszlavszkij színházi módszerét alkalmazza, annak le kell csupaszítani mindent a lehető legegyszerűbbre. Ahogy a darab is, az élet is ilyen, néha unalmas, néha egyszerű, de imádnivaló. Kinek kellenek a nagy drámák?
” Kirakat- Rajtunk kívül nincsen segítség „A fegyverszünet reményében született cseh színdarab pont olyan értelmetlen, mint az Izraeli háború, amiről szól. Fizikai színház ide, tárgymanipulációs eszközök oda, ez az előadás időpazarlás volt.
” With unarmed forces- Kortárs agyhalál
2014.11.10
forrás: MASZK
|
Véget ért a fesztivál
delmagyar.hu: „Soha nem szólt még ennyi előadás arról, hogy „ég a város" – tekintette át a fesztiválprogramot Balog József. A THEALTER művészeti vezetője azonban nem csak a fiatalokat intette fesztiválzáró végszavával: – Csináljatok jó színházat, és legyetek jó közönség – mondta.” Kiss Tímea: Pintér Béla és Társulata kapta a közönség angyalkáját
Átadták a szabadkaiaknak a THEALTER kritikusdíját Átadták a THEALTER közönségdíját
szegedma.hu: Átadták a THEALTER közönségdíját Átadták a THEALTER kritikusdíját
tiszatajonline.hu: Bemutatókkal és díjátadóval zárult a 24. THEALTER
szeged.hu: Thealter: 26 alkotócsoport mutatkozott be Átadták a THEALTER közönségdíját
vajma.info: 24. Thealter: Kritikusdíjban részesült a Kosztolányi Színház Rózsák című előadása
szegedcafe.hu: A Titkaink a közönség, a Rózsák a kritikusok kedvence a THEALTEREN
7ora7.hu: Bemutatókkal és díjátadóval zárult a 24. THEALTER Átadták a THEALTER közönségdíját
szinhaz.hu: A Titkaink lett a THEALTER legnépszerűbb előadása Átadták a THEALTER kritikusdíját
nepszava.hu: A Titkaink a THEALTER legnépszerűbb darabja
2014.11.09
forrás: MASZK
|
Fesztiválelőzetesek, ajánlók - vegyesen
tiszatajonline.hu: „Mi nem a kirakatban túlizzuk a határiakat. A határon túliak nálunk mindig is innen voltak. Nem divat és nem politika, amit teszünk. Nem varrjuk a mellünkre, nem véssük a homlokunkra. Kisebbségi kultúrát teszünk természetessé a többség orra előtt, hogy ez a hülye megosztás is eltűnjön. A színházban nincsenek határok. Teljesen természetes, hogy köztünk se. Csak annyi, ami a szabad emberek auráinak elkülönüléséhez és összeadódásához szükséges.” Nem divat, és nem politika, amit teszünk - Ibos Éva interjúja Balog Józseffel, a THEALTER művészeti vezetőjével Urbán András rendező lesz a szegedi Thealter fesztivál díszvendége
delmagyar.hu: Urbán András lesz a szegedi Thealter fesztivál díszvendége Kezdődik a Thealter fesztivál Szegeden A Thealter fesztivál 2014-es programja Nem támogatja az NKA a THEALTER-t
librarius.hu: Nyitott szívek, vájtszemek a nézőtéren - Thealter Ingyenes kurzusok a Thealteren fiatal színházi üdvöskéknek
szegedma.hu: Pénteken kezdődik a 24. THEALTER Szegeden Urbán András rendező a 24. THEALTER díszvendége
kulturpart.hu: Kezdődik a Thealter fesztivál Szegeden
szeged.hu: Thealter fesztivál: Urbán András a díszvendég Az Andaxínház nyitja az idei Thealter fesztivált
szinhaz.hu: Urbán András lesz a Thealter díszvendége
nol.hu: A NKA-s nemtámogatás dacára gazdag lesz a THEALTER programja
7ora7.hu: Kezdődik a THEALTER Fesztivál Szegeden Urbán András rendező lesz a szegedi THEALTER Fesztivál díszvendége Szakmai workshopok a 24. THEALTER Fesztiválon
szegedcafe.hu: Neoplanta: Szerbiában is díjat nyerő magyar darab a Thealteren 24.THEALTER színházi fesztivál Péntek este elindul az idei Thealter fesztivál Nem kap támogatást az ország legjobb alternatív színházi fesztiválja
fidelio.hu: Kezdődik a szegedi THEALTER fesztivál
mno.hu: Ma kezdődik a Thealter fesztivál Szegeden
2014.11.08
forrás: MASZK
|
|