Dohy Anna: Beavatás2017.07.30.
Számomra az idei THEALTER-t leginkább a fizikai színház világába történő beavatódás különböző stádiumai jellemzik: a workshopon megtettük az első lépéseket, és a Forte Társulat négy nagy előadásán láthattuk a mozgásalapú előadásmód kiteljesedését is.A negyedéves színészosztály Roberto Zucco című előadása valahol félúton jár a kettő között. Már nagyon szép eredményeket tud felmutatni, de a fizikai színház gesztusrendszere még nem simul rá természetes bőrként az osztály tagjaira.
Ez az idegenség legtöbbször nem is a koreografált részekben nyilvánul meg, hanem abban a koncentráltságban, amit az új típusú gondolkodásmód megkíván az előadóktól, és részlegesen elvonja a figyelmet a darab tartalmi mondanivalójáról. Az előadás ettől kissé darabossá válik, és fellazul a precízen kidolgozott jeleneteket összefűző koherencia.
Mozgás szempontjából kiemelkedett a főszereplő ideges monológját kísérő trappoló kórus. A hangkeltő testi jelenlét ezen a ponton harmóniába kerül a költői szöveggel, a kétfajta kifejezésmód kiegészíti, de nem nyomja el egymást. A darab által használt eszközök – sörösdobozok, hűtőszekrény, deszkapallók, kordon – sok esetben segítik a mondandó mozgásba rendezését, de időnként indokoltságuk megkérdőjelezhetőnek tűnik.Egyetemi vizsgaelőadásról lévén szó, a darabnak meg kell felelnie számos pedagógiai követelménynek is: változatos kihívások elé állítja az osztály tagjait, és mindenkinek lehetőséget ad az egyéni megmutatkozásra.
Noha az előadás egységén és a dramaturgiai szál következetes végigvezetésén ez nem sokat segít, az egyéni megmutatkozások kimunkált és mély jelenetekkel gazdagítják az élményt – az egyik pillanatról a másikra megöregedő lányka (Mészöly Anna), az összezavarodott, komplexusos nővér (Ballér Bianka) és a halálra készülő lírai öregember (Martinkovics Máté) karaktere is kiemelkedik a főszereplő Roberto Zucco (Kovács Tamás) mellett. Ha nem is minden esetlenségtől mentesen, de az osztály sikeresen vette az akadályt.(Színház- és Filmművészeti Egyetem: Roberto Zucco)Fotó: Thealterphoto2017
|