
...hogy az improvizáció azt jelenti:
rögtönzés. Ma úgy tűnik, a kortárs zene - az, ami végre rendellenes -
(nem = igen) az, ami egy koncerten létrejön. A hagyományos technikák és
hangszerek már nem szólalhatnak meg: létezik az először játszott
spontán hang, az előre-nem-látott. Ahogy. Létezik a helyzet: a
pillanat, ami a tökéletesség kísértését jelenti. Improvizatív zenét nem
csakahangokból lehet megérteni. A hangokból csak képtelenség. Barátság.
Elfogadják elegymást. Ez rögtön magatartásforma - származik -, ez a
hangszernek, mint akusztikus tárgynak környezeti detektorrá minősítése.
Mind az akusztikus, mind pedig az elektronikus hangszereknek az
átlényegítése az, ami - az iskolázatlanság által - történik. Günther
Christmann azt a +oldást használja, mintha sosem játszott volna
hagyományosan. Hiszen számára is az a felismerés, hogy az európai zene
eddig milyen, azt jelenti, mint számunkra: a művészettörténeti
kategóriákba rendezhető zene alapvetően ambientális. Az ambientum a
formalizmus: az etno-dzsessz és folk ugyanaz, mint a rock vagy az
akadémikus kortárs zene. A régi szenzuális, még ha ma is játsszák. Az
improvizáció azonban szenzusz kommunisz, még ha bárki, bárhogy játssza
is. Christmann mintha sosem trombonozott és csellózott volna, úgy szed
szét, rak össze, nem fúj tiszta hangot, csörömpöl műanyag pohárral,
szétszakadt húrral, meggörbült aranyszemüveg-kerettel. Mára már nincsen
technikája végre, minden évtizedes, tanult társ. köt.-ét elfelejtette.
ògy játszott, mintha most először, csak neked, úgy, hogy jobb, nyomorék
lábát lassan felsegítette a színpadra, rossz csontozatú mozgásával
újrarajzolta a teret, a tökéletlen, ólábú nyomorék a tökéletes. A
tulúz-lotrek. Az, akinek az ujjai is másképp görbülnek, akinek az
idegrendszere más testtájakon okoz remegést, görcsöt. A GÖRCS =
MŰVÉSZET. Az embernél nagyobb testű (kis=nagy)bőgő is a herélt
hegedűknél magasabb hangokkal is, és bazi testhangokkal is Alexander
Frangenheim kezében. Nagyobb a hangszer térfogata, mint ő, mint test.
Fel- is, és lenyúlt, vont, hatott látványtervezés nélkül. Semmi eddigi
forma, kényszerítve volt a JATE Klubban arra, hogy a bal sarokban a
rossz színpadi állványzat miatt létrejövő rezonanciát imitálja és
kijátssza. Ezzel foglalkozott, és ezért minden muzsikus, így Christmann
és Thomas Lehn is fokozottan a (külső) környezeti zajok alapján
játszott. Köhögés, ajtónyikorgás, sóhaj - mind magára talált.
Christmann és

Frangenheim yoggal kiakadt, hogy a JATE out-of-space
végig morajlott, Frangenheim emellett a terem bal oldalának kozmikus
rezonanciáját értette. Ez a +értés - hogy egyszerre önmaga
gerjesztette, mert játszania kellett, és reagálta, mert létrejött - a
koncert legnagyobb, hidegvérrel megoldott, drámai jelenetei közé
tartozott. Ez a tartozott: a paradoxonok művészete. No Kotta: Yes Zene.
Most pedig ideírom Szentjóby Tamás (hozzá semmi közöm) - soha meg nem
jelent - versének átirat át 1970-ből. Eredeti címe: Ady Endre. A
szöveg: A. E. 14x, + felkiáltójelek. Műf.: Sonore et. Az új cím: Thomas
Lehn. Műtörténeti konci volt az, ami törtéhnt. Ez az, ami számíthn. A
THEALTERnek végre - először Magyarországon - csak kortárs ilyenzenét
kéne meghívhnia. Lehn. A többi mindenütt agyonlétezik. A közönség pedig
most ezt nagyon sz.!