
Gyerekkoromban, ha elkészült a rajz
az indiánról, aki nyilat eresztett a feléje fenyegetően közeledő cowboy
fejébe, már csak egy buborékot kellett rajzolni a szájához, és beleírni
szép ákomb ákomokkal: kampec dolóresz...
A Dankó István Expresszen ülök három jazz-head társaságában, és
hallgatom távoli fesztiválok szabadimprovizációs géniuszainak
történetét, hogy ki, kivel, hol és mikor, aztán a fülembe nyomom a
walkman dugóját, és máris a trópusi betondzsungel egy Üllői úti hűs
udvarában beszélgetek Hajnóczy Csabával, a Kampec Dolores posztpunk,
majd etno-, illetve kortárs zenei formáció alapító gitárosával,
miközben a háttérben egy szabad improvizációs láncfűrész túráztatja
magát. „Ugyanazon tér vertikális tartományában bármi előfordulhat” -
nyugtat meg John Cage, mindannyiunk nagy tanítója.
A 14 éve folyamatosan működő zenekar izgalmas, több korszakon
átívelő zenéjét Európa szinte minden országában megszólaltatta. Zenei
fejlődésük utolsó stádiuma Zúgó című albumukon tanulm ányozható, amely
az öt egybefüggő részből álló, 4O perces darab egy nagyobb egység
létrehozásának, és a szabadabb, asszociatívabb játékmódnak az igényéből
született.
Beszélgetek Csabával a módszereikről, próbálom megközelíteni
varázsos zenéjük keletkezésének titkos folyamat át, de a kazettáról a
láncfűrész sikolya, majd mély értelmű glisszandója a válasz (talán ez
volna a cowboy bosszúja?), úgyhogy megegyezek magammal: a kedd esti
koncerten nagyobb esély lesz rá.
Kenderesi Gabi, akinek éneke és versei a csoport legfőbb
védjegyei voltak, a legutóbbi lemezen szövegeket alig használ,
szokatlan vokális technikákat és ismeretlen nyelveket annál inkább. A
jelenlegi repertoár a Zúgó mellett a korábbi lemezek táncolható
dalaiból is felölel egy csokorra valót, és már műsoron van az 1998
őszére tervezett új Kampec-album néhány részlete is. A keddi koncerten
Grencsó István, a kísérletező kedvű, kortárs jazz-szaxofonos is
közreműködik. Az alapító páron - Csaba: gitár, Gabi: ének-hegedű -
kívül jelen van, immár állandó tagként Farkas Zoltán
basszusgitáros-gitáros - aki annak idején szintén részt vett a Kontroll
Csoport, majd a Sziámi- Sziámi, a Balkán Tourist, a VHK, és az amerikai
minimalista Rhys Chatham munkáiban -, és Csécs Tamás dobos, aki a
Soma-show-val és különböző jazz és free produkciókkal a háta mögött
került a zenekarba.
„A Kampec Dolores bebizonyította, hogy Európa egyik legjobb
progresszív / pszichedelikus együttese,... túl erős ahhoz, hogy bárki
is ne vegyen róla tudomást”- írta róluk a Croninga Well Belgiumban,
1997 tavaszán. És akkor a cowboy azt mondta a szájából előbukkanó
buborékban, hogy: vége a szenvedésnek, és aznap este inkább koncertre
ment az indiánnal.