A Spoon River-i holtakkal nyertétek el meg az Alternatív Színházi
Szemle egyik díját. Hogyan illeszkedik ez az előadás abba a sorozatba,
ami az Atlantis Színház rövid, ám annál eredményesebb fennállása alatt
létrejött?
Horgas Ádám: Az Atlantis Színház, mint név, már hat éve létezik.
Ez, korábban azt fedte, amit Molnár Éva és én csináltunk, egy-egy
produkcióra hozzánk társult színészekkel. Jelenlegi csapatunk, mint
rendszeres társulat, három éve alakult. Az első két év a képzéssel
telt, amit nagyon fontosnak tartok. A jelenleg tizenegy fős társulat
tagjainak hetente négy alkalommal tartunk a VSZM-ben ének - beszéd - és
táncórákat, a következő évadtól pedig szeretnék színészmesterség
kurzusokat is beépíteni. Egy éve mutattuk be első közös darabunkat, A
Spoon River-i holtakat. Már kamaszkorom óta vágytam arra, hogy ezt az
izgalmas irodalmi anyagot színházban megcsináljam. Tizennégy éves
voltam, amikor szüleim polcán rábukkantam a verseskötetre. Hallatlanul
drámainak éreztem a figur ákat, és azt a szélsőséges alaphelyzetet,
ahogyan haláluk után az emberek az életükről beszélnek .
Legújabb előadásotok, a Műcsarnokban bemutatott Holtudvar
(Greinfenstein János darabja). Itt is erős a halál, a halál-élmény
motívuma.
H. Á.: Mostanában gyakran vágják a fejemhez, hogy vonzódom a
halálhoz. Pedig ez nincs így, hiszen ez csak a második olyan
rendezésem, amiben a halál, mint szimbólum vagy mint fogalom jelen van.
Időközben csináltunk vígjátékot és táncjátékot is. A Spoon River-i
holtakban egyáltalán nem a halálr ól szól az előadás, hanem a halál
csak egy dramatikus apropó, hogy az életről beszéljünk. Nekem ez az
előadás az életről szól, az élet igenléséről és színeiről. A Holtudvar
pedig egy elmebeteg színésznő belső világát mutatja meg, ahol a
haláltól való rettegés, vagy éppen annak űzése, hajszolása, kívánása
csak egy motívum a sok közül. Térjünk át a halálról az életre, jelen
esetben a szegedi Thealterre...
H. Á.: Szegedről nagyon sok jó élményem van, gyakran jártam itt és
nagyon megszerettem a várost. Néhányszor elkísértem a feleségemet,
Molnár Évát, aki a Szegedi Kortárs Balettnek készített koreográfiát. A
Thealter Fesztiválon legutóbb még arvisur ásként jártam, a Szentivánéji
álmot játszottuk a Zsinagógában. Ez nem tartozik a legjobb emlékeim
közé, mert úgy él bennem ez az előadás, mint egy konkrét, megfogható
kezdőpontja az együttes szétbomlásának. Reméljük, hogy ez a mostani
fellépés az Atlantis esetében inkább összekovácsol ó tényező
lesz.
|