
Közel húsz éve ismerjük egymást, sok
mindent tudok az életedről és a szính ázi munkádról, de most tegyünk
úgy, mintha nem ismernénk egymást… Ki vagy, honnét jöttél, merre
tartasz?
Andrási Attila: Szabadkai vagyok, negyven éves múltam, két gyerekem
van. òjvidéken diplomáztam 1985-ben, rendezői szakon. Szerb és magyar
társulatokkal színre állítottam Strindberget, Bulgakovot, Millert,
előadásaimmal bejártam a titói Jugoszláviát. êrtam két drámai kollázst,
Feud és Csukd be szemed - nyisd ki szád címmel, az utóbbit politikai
okokból, a bemutató előtt letiltották. A polgárháború kitörésekor
először Szegedre, majd később, amikor kiderült, hogy ennek egyhamar nem
lesz vége, Budapestre költöztem. Most már itt vagyok otthonÉ Először
alapítványi iskolákban taní- tottam színészmesterséget, majd a Magyar
Rádió számára készítettem dokumentumj átékokat. ògy éreztem,
feltétlenül fel kell dolgoznom azt, ami a volt hazámban történt. Engem
az áldozatok érdekeltek, a kisemberek sorsa, akik elvesztették
mindenüket. Három-négy évig dolgoztam ezen, jártam a menekülttáborokat,
interjúkat készítettem, beszélgettem velük. Amikor olyan emberekkel
találkozol, akik az élet legkeményebb oldalát élték át, te magad is
megváltozol. Azok a dolgok, amelyek fontosak voltak, hirtelen nem
tűnnek annyira fontosnak. 1995-ben háromestés performanszot készítettem
régi és új barátaimmal a Hunnia moziban, Háború címen. Egy háborút járt
fiatalember, Eduardo Flores versei szolgáltak alapul, és az Avisura
néhány színésze is közreműködött. A velük való munka sokban
megváltoztatta a magyarországi színházról kialakult lesújtó
véleményemet. A rendkívül progresszív és kísérletező délszl áv
színházak után ugyanis úgy éreztem magam a budapesti kőszínházak
világában, mint aki theatro-archeológiával foglalkozik. Az arvisurások
tudtak bánni a szöveggel és a mozgással, fiatal energia árad a
játékukból. Nagyra becsülöm Somogyi Istvánt, aki ezt a csapatot
létrehozta. Majd elmúlt két év, megcsömörlöttem a mások szenvedésének
hangjától, és a mikrofont pódiumra cseréltem. Sam Shepard kaliforniai
drámaíró Szerelembolondja című drámája volt az utols ó háború előtti
tervem, hát most belefogtam a megvalósításába. Összeállt egy társulat
az Arvisura, a Krétakör, az Utolsó Vonal, és egy-két vajdasági színész
részvételével, kaptunk egy kis pénzt, a Szkénében tudtunk próbálni. A
Szkéné érdekes színfoltja a magyar színháznak, bár nem nevezném
alternatívnak, mert nem tudom, minek az alternatívája. Ezek a formák,
amelyek itt létrejönnek, amit te és én is létrehozunk, idősebbek
nálunk, és mi sem vagyunk már mai gyerekek. Ma a világon közönsége és
létjogosultsága van minden formának, de a határok összemosódtak. A
kőszínházi forma elveszítette a dominanci áját, a kisszínházak pedig a
kísérleti jelleg üket. A kisszínházak egyetlen előnye, hogy lehetőség
van alapos stúdiómunkára, a formanyelv kitapogatására, míg a kő-
színházakban a rendezői beállítás módszere az uralkodó. Kézművesség
kontra gyáripari produktum. Az összeomló szocializmus magával rántotta
az állami színházak ideol ógiáját és gyakorlatát is. A kisszínházaknak
a jövőben fontos szerepük lesz - a függetlenségük és a bennük folyó
kísérletezés lehetősége átütő erőt képvisel. Más kérdés az, hogy a
status quo tragikus és nevetséges: nincs pénz, nincs idő, nincs hely a
függetlenek számára. Sok színészem - és nem céltalanul sodródó
emberekről van szó - rendkívül szűkös anyagi körülmények között él,
csak mert úgy dönt ött, hogy a színházból fog megélni… Kialakulóban van
egy nyugati típusú off-off struktúra, de iszonyúan lassan. Tavaly
jártam Szarajevóban egy nemzetközi színházi fesztiv álon, és figyelve a
külföldi társulatok előadásait, szomorúan láttam, hogy sokszorosan több
színházi jelet használnak, mint mi. Ugyanis, van idejük, anyagilag és
szellemileg biztosított, szabad idejük a játék kidolgozására. Ha
nagyságrenddel nem változik meg a támogatási rendszer, akkor ezt
egyszerűen nem lehet majd tovább csinálni. A főváros, az önkormányzat,
és a néhány erősebb kulturális alapítvány mind kevesebb támogatást
oszt. Az Európához való csatlakoz ásnak a kisszínházi struktúra
megerősítése is feltétele, gondolom. Itt a színészek, táncosok,
rendezők zömének még beteg- és nyugdíjbiztosítása sincs. Fiatalok, jövő
nélkül… Mikor kijön az ember a próbáról, igyekszik nem gondolni erre.
Mi van „otthon”?
A. A.: A délvidéki színházi élet, az egykori Jugóban, a mai Szerbiában,
szegényes, de működik. A háború első napjaiban az òjvidéki Színház, a
Szabadkai Népszínház szinte minden fiatal férfisz ínésze megkapta a
behívóját - legtöbbjük emigrált, sokan a színházi életből is eltűntek.
Elmentek Ausztráliába, Kanadába, ki a világból. Egy időben nagyon nehéz
volt Magyarországon papírokat szerezni, munkát és otthont találni.
Hogyan tud élni egy színész színpad nélkül? Öngyilkosságok, pszichikai
összeomlások is előfordultak… Mára azonban egy friss, erős generáció
jött ki az újvidéki Színiakadémiáról, akit már nem lehet olyan könnyen
megfélemlíteni és félretenni. Szabadkán két társulat működik, Kovács
Frigyes, illetve Péter Ferenc vezetésével. A színház évszázados épülete
tönkrement - Ljubiäa Ristiç, aki a háború előtt igazgatta, és ma a
„vörösbarna” korm ány kultúrminisztere, még a vezetékeket is
kiszaggattatta a falakból, mikor távozott. A több száz reflektorból tíz
maradt. A társulat a kisteremben, illetve egy valamikori moziban
dolgozik, de nem adja fel: kell a városnak, kell a vidéknek egyaránt.
Mert hajózni - kell. Ha van hajó, ha nincs.
|