
Köznapi ember hétféleképpen halhat
meg: betegségben (tüdőgyulladás, vérmérgezés, gutaütés), balesetben
(vonatégés, gázolás, lezuhanás toronyból), gyilkosságtól (agyonverés,
fejlövés, baltával agyoncsapás), kivégzéssel (akasztás, gázkamra,
méreginjekció), öngyilkosságtól (erek felvágása, méregivás,
agybalövés), azután van még, szerencsésebb esetben: a halvaszületés és
a végelgyengülés. Szentek és buddhák részére megadatott a testi létből
asztráltest be való átmenet, vámpírok és zombik részére pedig az
élőhalott állapot. Ha az utolsó két lehetőséget figyelmen kívül
hagyjuk, minden más módja az elmúlásnak megtalálható Spoon Riverben, és
a mi kis városunkban. Edgar Lee Masters amerikai költő 1915-ben kiadott
versantológiája a mindenkori vidék unalmát és feszültségét modellezi a
„kanál-folyó” holtjainak közösségével. „Szerelem és halál - valamelyik
előbbut óbb lekaszál.” - Érosz és Thanatosz, kopulálás a sírokon, ennyi
a nagy tudomány. Mi vár ránk? Szándékosan vagy szándéktalanul távozunk?
Félelem, remény - előtte; rettegés, magasztosság - utána. Mit hiszünk,
és mi a valóság? Bölcsesség, balgaság: „Itt nyugszom én, olvasod te.
Olvasnám én, nyugodnál te.” Minden ugyanúgy van, mint odaát.
Az Atlantis Színház hidegen nekinyomult a Nagy Téma felfejtésének, de
inkább napocskás gobelint kellett volna hímeznie. Horgas Ádám rendezői
értelmezésében a holtak = holdkórosok az élők = idióták sötét
leképzései. A túlvilág rémálom, az evilág különcök élettere. A
horrorisztikus mesketében sorsok kavarognak, bonyolódnak, stációvá
keményednek hullamerevségükben. Az éjféli óraütéstől, amely sokszor üt,
azért mindig megrettennek. Lisztes arcok, kopott mozdulatok
ismétlődnek, minden egyre megy. Öltözködne a halott, de már
felöltöztették, kopottas eleganciával. Beszél, privát akcentussal.
Örökmécses, batrilámpa, diszkógömb (!) világítja. Nem ismétlem el, ki -
kivel, minek, miért, a feltámadás ígéretével. Korábbi egyik életemben,
mikor átsuhantam a paranirvánába, ezt a felfedezést tettem: az elhaltak
birodalm ában áll az idő , de teljes sebességével forog a tér . Aki ezt
nem érti, gödörbe vele, szívja magába a „borzasztó üresség” mindent
kitöltő szubsztanciája. Néhány tipp a mélyben való magas elmélkedésre:
A szél muzsikája „hídavatás” (Arany) közben. A holtak éneke újra
feltámadás (Frisch) közben. A halott nyelvének kitépése tánc (Rolang)
közben.
A Lehel-téri piac egyik bódéjának falára pingálta rá nagy betűkkel az
árus a hírt: ÉLŐ HAL (érkezett), mert minden ÉLŐ (meg)HAL egyszer...
HALleluja!