Az egyszerű reklámokat és a
vetélkedőket leszámítva, két műsortípus van a világnak abban a felében,
ahol a televíziókészülékek intenzíven segítik az emberek közötti
kommunikáció
természetes felszámolását. A családon, a kisebb
közösségeken belüli egészséges-neurotikus, ősösztönös
szkin(béviszbatt)hed-faszfej vagy az intellektuális, (látens)
homoerotikusperverz, kapcsolatteremtésre képtelen, izolált élőhalottak
formagyártására kiválóan alkalmasak a Tv-Shopok és a szappanoperák.
Ezek a műsorok az igaz érzelmek távoktatásának leghatékonyabb
villámtanulás-csomagjai. Kezelésük egyszerű: az ON / OFF és a
csatornaváltó gombok használata elegendő hozzájuk. A tanulók
milliárdjainak pedig csak az élet iskolájában kell vizsgát tenniük. A
Tv- Shopok kiegészítik a szappanoperákat: egy új, hiperérzékeny és
plasztik porszívófej, amely akadálytalanul képes három dimenzióban
forogni, és ezért - vigyázat! ez tényleg elhangzott az RTL Klub
frekvenciáján - a t. tévénézők „már régen a tiszta lakásban nézhetik a
kedvenc szappanoperájukat, míg mások a hagyományos porszívófejekkel
bajlódva éppen a fotel huzatát rongálják tovább”. Szappanopera és jó
háztartás vonzzák egymást. A jól beszabályozott, tárgyi élettér
megtisztítása után a mentális élettér feltöltése következik. Indul A
pampák királya, az Acapulco öböl, a Gazdagok és szépek, a Megperzselt
szivek, a Homok titkai vagy A szerelem jogán, és megtanulunk erényt,
barátságot, harcot, szerelmet, üzletet, hitet, alapdialógusokat,
mindent, ami archetipikus a mi életünkben. Kikapcsolódunk és változunk,
a relaxációs módszerhez aludnunk sem kell, itt a NAGYBETŰS ÉLET szól
hozzánk. A nekünk gyártott ideálok világában átéljük a hősök sorsát:
ellátják a bajunkat, mert vaj van a fejünkön, megkapjuk a magunkét,
megtanítanak kesztyűbe dudálni, ránk húzzák a vizes lepedőt, mert rossz
fát tettünk a tűzre és egyébként sem vagyunk jobbak a deákné vásznánál,
megleck éztetnek, úgy kúrnak ki az utcára, mint a pengős malacot,
megitatják velünk a fekete levest, a hazug ellens éget utolérik, mint a
sánta kutyát, a jó elnyeri méltó jutalmát, a gonosz pedig példás
büntetését, a végén pedig kiraknak minket, mint macskát szarni,
otthagynak minket mint eb a szarát, és az egész eközben annyit ér, mint
a falra hányt borsó. A tévé kikapcsolása után pedig már csak a szürke
hétköznapok jönnek, a mindennapi robot, a pedá- lozás, a harc a napi
betevőért. Hát ki akar ilyen világban élni? Nos, a Frutta di mare - a
műsorfüzet szerint - ezeket a filozófiai kérdéseket (amelyek a
szappanoperákban kétszázszor el vannak mondva és túlragozva, hogy
beépüljön) kívánta másfél órában összefoglalni. Mindez aztán nem lett
összefoglalva, mert összefoglalhatatlan. A Fruttának ez a legfontosabb
metafizikai tétele; a tautol ógia önmagát szüli meg. Ennek az
előadásnak semmi értelme, mert nem radikális, nem rombolja le teljesen
az egyediség korlátait. Megőrzi a társadalmi tabut, de nem integrálja
magába azt: az erotomán Pierre
(Stubnya Béla) és Blanche (Láng
Annamária) még a taichir ől beszélgetnek és experimentális
táncprodukciókat mutatnak be, néhány (egyébként kitűnő) jelenetvég
megismétlődik - közöttük szentmartinos zenével -,
weilles-eisleres-leháros- -csepregis-zárais songok hangzanak el, mint
valami epikus drámás operettben, stb. Ezután is nézni fogjuk a
szappanoperákat, mert ez nem olyan dolog, aminek a gizdaságára rá kell,
hogy ébresszenek minket egy tenger gyümölcsei pizzával és langyos
szósszal, hiszen ez rögtön, a tévében este 20.05 és 20.55 között, még
az Aktuális előtt megvilágosodik. Semmiből nem lesz semmi - mondta
Melisszosz, preszókratikus, eleai filozófus, a habzó fürdőszobai
kommersz első szakértője, ókori médiaelméletkutat ó. Amíg a
Rabszolgasors, a Bor és hatalom, a Riviéra, a Parti sétány legalább
biznisz (= megfizetjük a tanul ópénzt) és új emberfajt kitermelő hatású
(= mondanivalója van), addig a Frutta tök értelmetlen dolog, túl sok
befektetett munkával. Rabszolgasors nézőnek lenni.