Szép az, amikor a színész átlényegíti
a tárgyakat, tere és súlya támad körülötte a levegőnek, élete az
eszközöknek. Az színház és színészet. Amikor viszont a színész -
mondjuk - felugrik egy asztalra, úgy tesz mintha lovagolna, de hát
szegény csak egy asztalon ül és ugrál, az a színház hiánya. Az jelzi,
hogy nincs átváltozás, nincs varázslat, nincs hatás. Csak egy
sajnálatra méltó ember van, akit még a tetejébe jól megvilágítanak, és
sokan néznek: ő meg ül az asztal tetején, és őrültül ugrál, mintha nem
látná, hogy nem ló az, csak asztal. A néző ugyanis látja. Átlát a
szitán. Bosszant, hogy erről írok: ez az újság nem az ilyenfajta
kritika terepe, azt ugyanis már a válogatáskor, a meghívók és
felkérések postázásakor kellett volna elvégezni.
A Harcikutyában semmi sincs a helyén. Az előadás szétcsúszik, és
szellemképes, mintha valami ócska tévén néznénk, csupán a régi
dicsőségek árnyéka világítja be a terét. Komoly dráma és önirónia
keveredik benne, de a lehető legrosszabb arányban: a dráma súlytalanná
válik tőle, a súlytalanság viszont unalmassá. Nincs benne eldöntve
semmi, pedig a színház - és az előadás néhány résztvevője ezt igazán
jól tudja, pontosabban tudta - döntés. Lemondás sok mindenről, hogy
aztán a maradékot komolyan lehessen venni. Akár a súlytalanságot, akár
a drámát. Itt viszont alapvető döntések hiányoznak. Hogy mást ne
mondjak: miről szól az előadás, és mire való. Vagy konkrétabban: hogy
deklamálhat-e a színész, miközben trafikban vásárolt rugós lézerkardot
tart a kezében; és megvilágíthatják-e vörös fénnyel, aláfesthetik-e
vészjósló Beethovennel a színpadra lépő sátánt. Komolytalan
komolykodás, ájtatos viccelődés: senki pucájában nem volt elég vér
ahhoz, hogy válasszon. Mintha az előadás készítői érezték volna, hogy
nem képesek megfelelni saját ízlésüknek vagy céljaiknak, és ezért
zavart kamaszok módjára, bármit tesznek, igyekeznek egyúttal rögtön
jelezni is: tetteikért nem vállalják a felelősséget. Ezek az emberek
valahol elvesztették az ízlésüket. Akad ugyan néhány szép színpadi
megoldásuk, de hát ez részben a minimum, részben pedig jó néhányuk
régebbi arvisurás előadásokból köszön vissza. Ripacskodnak: élvezik,
hogy ha hanyattzuhannak a magasított színpadról, akkor a közönség
hölgytagjai felsikoltanak, a férfiak pedig irigyül csettintenek.
Nem is magamat sajnálom, meg a közönséget, hanem őket. Már megint a
régi nóta: az Arvisura helyén maradt arvisurányi űrt nem tölti be
semmi. Néhány jó színész (Terhes, Deák) találkozott egy rossz
rendezővel (Deák), és ez már nem az első alkalom. A színész játszik,
mit tehetne mást, és ha nem akad senki, aki képes lenne kihasználni a
benne felgyűlt testi és szellemi tudást, akkor is. Az Arvisura régi
gárdája halott, de azért nem adja fel. Százféle formában és csoportban
támad fel, hogy újra és újra nekirugaszkodjon, ám csak egyre
nyilvánvalóbbá teszi a szomorú tényt: ezek a színészek parlagon
hevernek, feleslegesek, egyelőre nem akad senki, aki elhozná nekik a
feltámadást. Nehéz lesz kivárni, de szükséges. A régi babér csak arra
való, hogy üljenek rajta, még az is jobb, mint ilyen lehetetlen
biszbaszokkal visszamenőleg is visszavonni mindent. Tudom, könnyen
beszélek, én csak néző vagyok. A részvét ezúttal azoknak jár, akik a
színpadon voltak: nekik volt rosszabb, és ezt valószínűleg ők is
tudják.