A nem-idiomatikus, elektroakusztikus improvizatív zenészek
középgnerációjának egyik leginvenciózusabb művésze a német Thomas Lehn,
aki – a budapesti Szünetjel Fesztiválok vendégeként – többször is
fellépett már hazánkban. Lehn a Vario 34 nevű improvizatív
együttes másik két tagjával, Alexander Frangenheim bőgőssel és Günther
Christmann gordonkás-harsonással hétfő este 11 órakor a JATE Klubban ad
koncertet. A világhírű trió Nickelsdorfból, a Konfrontationen avantgárd zenei fesztiválról érkezik Szegedre.
Mikor fordult érdeklődésed az improvizatív zene felé?
Zenei tanulmányaim közben folyton klasszikus darabokat játszottam.
Akkor kezdtem el improvizálni, amikor fiatal zongoristaként – 1975 és
1979 között – egy alkalmi, populáris táncslágereket játszó német
együttesbe kerültem. A dolog csak abból a szempontból volt érdekes,
hogy életemben először kotta nélkül kellett játszanom. Meg kellett
tanulnom kétszáznál is több számot hallás után: felvettem őket
kazettára, és azt visszahallgatva magoltam be őket egy
orgonán. Később német dzsesszrock-együttesekben játszottam, amit
1979-ben abbahagytam, hogy hangmérnöki tanulmányokat folytassak. Egy év
múlva Kölnbe mentem, hogy klasszikus- és dzsesszzongorát tanuljak.
Azóta egyre több dzsesszt játszom. Visszafelé haladok: pop-rock –
rock-dzsessz – dzsesszrock – dzsessz – free dzsessz. Amit ma csinálok,
azt hivatalosan szabadimprovizációs vagy kortárs improvizált zenének
nevezik, mert közel áll a legmodernebb komponált zenéhez. Amit én
játszom: az improvizált zene avantgárdja. Nem free dzsessz, hanem még
annál is szabadabb.
Térjünk most rá zenéd technikai hátterére. Milyen felszerelést használsz?
Ez egy nagyon régi OLI szintetizátort, melyet 1969-ben, vagy 1971-ben
építettek, már nem is tudom, mikor. Ez volt a legelső az EMS (Electric
Music Studios) szintetizátorok sorozatából. Ezt a szintetizátort
fizikusok, zeneszerzők és zenészek alkották meg. Nagyon praktikus, mert
kicsi, ugyanakkor három hang-, és egy zajgenerátor van benne. Ezekből
megy át a hang egy kapcsolótáblába, amelyben 256 lyuk található, és
mindegyiket kombinálni lehet egy másikkal. Ez egy ún.
feszültségszabályozott szintetizátor (voltage-controlled synthesizer),
ami azt jelenti, hogy például a feszültség határozza meg az egyes számú
oszcillátor frekvenciáját. Meg lehet adni, hogy mi szabályozza ezt a
frekvenciát; lehet ez a joystick, a billentyűzet, a zajgenerátor, stb.
Ebben a rendszerben minden jelet – a szabályzókon keresztűl – mindenhez
hozzá lehet rendelni.
Ezek szerint bármit meg lehet csinálni vele…
Bármit azért nem, például kifejezetten nehéz akkordokat létrehozni a
dodekafónia szabályainak megfelelően, mert nehéz beállítani a pontos
hangsorokat. Ez a szintetizátor nem is erre való, nem rockzenét kell
játszani rajta, ez egy tonális hangszer, amelyet kísérleti zenéhez
találtak ki.
Vannak benne előre felvett minták is, vagy minden hangot önmaga generál?
Semmilyen beépített hangminta nincs benne, ez a lehető legtisztább
szintetizátor, kizárólag elektromos hanggenerálással működik. Ez a
berendezés voltaképpen egy oszcillátor. Ezért hívják analóg, és nem
digitális szintetizátornak.
A fizikai fehér zaj mekkora szerepet játszik a zenédben?
Fehér zaj akkor keletkezik, amikor a generátor az összes frekvencián
egyszerre ad ki hangot. Azért használom a zajgenerátort, mert érdekesen
torzítja a tiszta hangjeleket. Szeretem megtörni a zenét, és ez a
játékmódomra is vonatkozik. Fel kell hagyni a hagyományokkal. Ma már a
kortárs zenében is vannak hagyományok, például, ha valaki a hegedűn
csak zajokat játszik. Az avantgárd improvizációs zene is, amit a
hetvenes években produkáltak, ma réginek és tradicionálisnak számít.
Minden anyag és forma adva van, létezik már valahol: zaj, tonális zene,
ritmus, harmóniák, stb. A kérdés az, hogy képesek vagyunk-e a helyes
módon kombinálni őket.
Improvizáció közben vannak olyan pillanatok, amikor azt gondolod: ”na,
most olyat fogok játszani, ami ezt és ezt fejezi ki”, vagy pedig a zene
”írja” önmagát?
Mindkettőre gondolok, ezek az események nem zárják ki egymást. Hadd
utaljak Beethovenre. Nem ugyanaz a típusú zene, az biztos, de ő is
hasonlóan dolgozott a rendelkezésére álló zenei anyagon, ugyanolyan spirituális töltetet
adott neki, amilyet én is igyekszem megteremteni. Amikor improvizálok,
azon a zenei anyagon dolgozom, amely addig elhangzott és éppen
megszólal; játék közben helyezem kontextusba és fejlesztem tovább.
Ilyenkor jönnek létre azok
a pillanatok, amikor a zene hirtelen varázslatossá lesz. Ez soha nem
lehet szándékos, ezt az állapotot képtelenség direkt előidézni. Ha
nyitottan lebegünk zenei térben, akkor néha előáll az a helyzet, amikor
a zene megtáltosodik, és az egész közönség, még olyan emberek is, akik
soha nem hallottak ”progresszív” zenét, úgy érzik, valami megérinti
őket. Én ezt tekintem a művészet egyik fő céljának. Hogyan
fogalmaznád meg kompozíció és improvizáció viszonyát? Számomra az
improvizáció – zeneszerzés ”menet közben”, egy folyamat, melynek eleje
és vége van, s amelyért felelős vagyok. Abban a pillanatban, hogy
belevágok, elkezdődik a múlt idő, és felelősségteljesen a múlt, a jelen
és a jövő tudatában kell játszanom. A jövő ebben az esetben azt
jelenti, hogy már az elején lehet szerkezetekben gondolkodni, amelyeket
meg akarok valósítani játék közben. Érdekelnek más zenei struktúrák
is, tetszik például az ún. ”nyitott befejezés”, amikor úgy szakad
félbe a zene, hogy a folyamatnak semmilyen lezárása nem volt. Előfordul
az is, hogy kódát kell rögtönöznöm, amikor a befejezés nem volt igazán
sikeres. Prekoncepciók alapján dolgozó improvizátor vagy? Többnyire
előzetes tervezés nélkül dolgozom. A szintetizátor által kiadott első
hangot viszont mindig előre elkészítem, olyan hangot használok, amelyet
már ismerek. A második darabnál viszont már át vannak helyezve a
dugaszok, és fogalmam sincs, hogyan fog az új darab elkezdődni. Arra
kell reagálnom, amit a szintetizátor felajánl nekem. Még akkor is
termeli a hangot, ha nem csinálok semmit! Tulajdonképpen folyamatos
akció–reakció játék zajlik köztem és a szintetizátor között. Létezik
egy másik típusú prekoncepció is, amikor a résztvevő zenészek között
jön létre egy megegyezés – nem a konkrét struktúrákat, hanem a zenei
viselkedést illetően. Kölnben egy Klangreime (Hangrakosgatás) nevű
együttesben játszom ezen a szintetizátoron és zongorán, és elmondhatom,
hogy sajátos hangzásunk van. Már 6-7 éve dolgozunk együtt, ennyi idő
alatt alakult ki egy sajátos kommunikáció a csoportban. Egyszer pedig
egy másik, alkalmi együttessel adtunk egy olyan koncertet, ahol az
előre megadott alapelv szerint hosszan, nagyon halkan és erősen
lecsökkentett eszköztárral zenéltünk. Ezzel együtt a produkció
színvonala nagyon függ a zenész tapasztaltságától, de a pillanatnyi
helyzettől is. Az én célom az, hogy nem zenei, hanem építészeti
értelemben komponáljak meg egy improvizációt. Nagyon nehéz eljátszani a
megkomponált improvizációt. Ugyanakkor a zeneszerzők néha olyan
bonyolult, nehezen eljátszható darabokat írnak, hogy az már közel áll
az improvizációhoz. Mik a terveid a következő évekre? Fejleszteni
fogom improvizációs gyakorlatomat ezen a szintetizátoron. Ugyanakkor
kortárs komponált zenét is játszom zongorán, egyszerű előadóként. Most
még csak gondolkodom azon, hogy komponáljak-e én is a jövőben.
Persze már korábban is szereztem zenét, de pillanatnyilag az érdekel,
hogyan tudok élőben, színpadon ”komponálni”.
A kérdéseket Sőrés Zsolt és Tóth András György állította össze.