Elsősorban a Tin-Tin Quartett
tagjaként ismerhetett meg a közönség. Első rendezésedben a hangzás
különleges dramaturgiájára építesz. Szőke Szabolcs: A Stúdió K egyik
alapító tagja voltam, képzőművészként kerültem oda, majd zenészként
találtam meg a helyemet. Sokáig dolgoztam együtt Fodor Tamással és
társulatával, majd '76-ban a koncertezések miatt egy időre szünetelt a
kapcsolatunk. 1978-ban, mint külsőst, hívott vissza Fodor a Woyzeckbe.
Később, '81-ben is készítettünk közös produkciókat: a Leonce és Lénát
és a Bankettet. Ezekben a darabokban már működtek a jelenlegi
„hólyag”-ötletek: a zenészek elkülönültek a térben és csak aláfestették
az előadás, hanem a színészek kezébe zeneszerszámot adtam. Így a
zenének és a hangszereknek komoly dramaturgiai funkciója lett. A zenei
impovizációk tanulságaiból építettük fel a darab lényegét.
A színészekben gondolkodtál. Vajon, a színészek mennyiben gondolkodtak benned és a zenédben?
Rácz Attila: Amikor Szabolcs megjelent a Stúdió K-ban egy kész
tervet hozott, ami már egy évtizede érlelődött benne. Ez a feladat
azért volt nagyon fontos nekünk, mert a társulat ‘94-es
újraindulása óta mindannyiunknak meg kellett küzdenünk azért, hogy
leváljunk a társulatot körülölelő, múltat idéző mítoszról. Szabolcs
tervében megvolt az esélye annak, hogy ki tudja zökkenteni a nézőt
abból a „megrögzött” állapotából, hogy fejében a szokásos panelek
lapozódjanak egymásra, egyszerűen csak nyitott legyen és figyeljen. A
Hólyagcirkuszban a zene felől közelítettünk a színházhoz. Színészileg
nem az volt a fontos, hogy megtanultunk harminckettő-ötödöket ütögetni,
húzogatni, hanem hogy van egy felszabadító út, amely elvisz bennünket
egy olyan jelenlétig, ahol emberek egymáshoz tudnak kapcsolódni, ahol
viszonyok alakulhatnak ki. Ezek többnyire nem előre rögzített
dramaturgiai viszonyok, hanem sokkal inkább dinamikai és hangulati
összetevők függvényei, amiket a próbákon és az előadásokon hoztunk
össze.
A Hólyagcirkusznak az volt számunkra a legnagyobb előnye, hogy rengeteg
képzeletbeli cölöp létezik a tó felszíne felett, ami a játéktér. Mi
pedig bátran ugrálhatunk jobbra-balra a cölöpökön, vagy akár eshetünk a
vízbe is.
A darab sok lehetőséget ad a játékra, az improvizációra.
R.A.: Valóban nagyon sok lehetőség van benne, szükség van a jelenlétre,
mert különben aznap este nem lesz semmi. „Kíváncsian várjuk, hogy
létrejön-e valami.” Ez a szöveg, benne van a darabban is. Nem behozunk
egy figurát, egy betanult helyzetsort és szöveget, hanem kíváncsain
várjuk, hogy létrejön-e valami.
SZ. SZ.: Következő darabunkat, a Keserű bolondokat is együtt fogjuk
folytatni. Gyakorlatilag önálló társulat lettünk, a Stúdió K szárnyai
alatt. 1976-77-ben elhagyott a színházi munka–hangulat, ami engem
akkori-ban nagyon erősen megérintett. Majd jött a mai korszak, van egy
új nemzedék, én pedig az ötvenes korosztály tagja vagyok. Mégis, mivel
nem terheltek meg az elmúlt évek színházi görcsei, most össze tudunk
ölelkezni egymással és azokkal a dolgokkal, ami a mai kilencvenes
éveket jellemzi. Amikor a Hólyagcirkuszt csináltuk, úgy gondoltuk, hogy
megoldunk egy feladatot, aztán nem tudjuk, hogy mi lesz. Most már egy
másik szemüveggel, érettebben nézzük, amit csinálunk.
Játszottatok már korábban is Szegeden? Van–e valami érdekes élményetek, ami ehhez a városhoz kötődik?
SZ. SZ.: Gyakran jártam Szegeden. A Thealter fesztiválhoz ún. járulékos
programként, a Tin-Tin Quartettel léptünk fel. Egy ilyen fesztiválon
gyakran sokkal jobb közegben tud játszani egy muzsikus, mint akár egy
dzsessz fesztiválon, vagy más zenei fesztiválon.
R.A.: 1995-ben Zalán Tibor Veszteglés című darabjával voltam
utoljára a Thealteren, ami egy szekéren játszódott. Az előadás második
képében a bal első kerék csapszege kiesett. Ha akkor kiesett volna a
kerék, tényleg megfeneklünk. Előadás közben végül nagynehezen
megtaláltuk a csapszeget. Nem volt kellemes helyzet, de mára már inkább
jó emlék maradt.
A Hólyagcirkuszban ugyan nincs csapszeg, de itt is lehetnek veszélyes gócok...
SZ. SZ.: Itt a hólyagokkal lehetnek problémák. Előadás előtt, amikor
bepróbáljuk őket, még tökéletesen behangolható hangszerek, de könnyen
elmozdulhatnak, vagy leeresztenek.
R.A.: A hólyagok, azok még hagyján! A földön, van egy basszus
citera-nyisszandó nevű hangszer, ami itt a csapszeg szerepét tölti be,
mert több méter hosszan húzódik keresztben a húr. Ha nem vigyázunk,
könnyen felbukunk benne. Ami minden előadás előtt meg is szokott
történni, leginkább néhány perccel előtte, úgyhogy Szabolcsnak van
ideje újrahangolni, amíg a nézők egy kicsivel tovább isznak a büfében.
Vonatkozó előadások:
Hólyagcirkusz 07.20.20:00
|