Jeles, az idegen, ma itt lesz velünk.
Akarja – nem tehet mást. Nem akarja – tehet mást. Farkasszemet nézünk
csavargóival és gyermekeivel, filmszínháza celluloid pódiumán meglessük
hideg titkait. Fagypont alatt miénk a világ/a.
E filmek jelentős része színházról szól: korábbi előadásokat rögzít,
jól ismert színdarabot formál át, vagy egy előadás létrejöttét
dokumentálja. Ettől még filmek maradnak, de azok, akiket éppen rengeteg
színház vesz körül, talán másképp nézik és látják majd őket. A filmek
különös helyzetbe kerülnek: a következő néhány napon valószínűleg a
moziteremet is a Színház sűrű levegője tölti majd be, és ez —
színházian — kiszolgáltatja őket nézőinek. Átalakulnak,
fesztiváliasodnak.
Van néhány pillanat a Revizor-ban, amikor szereplői, a Csehovot próbáló
hajléktalanok jelenléte olyan intenzív, olyan erőt sugároz, ami még a
képernyőn is átsüt. Egy rutinos színésznek sem könnyű, sőt szinte
lehetetlen újra és újra felidézni a próbán elért csúcspontokat, ők
pedig valószínűleg képtelenek erre. Viszont van az az egy pillantuk...
— ők talán észre sem vették.
Ha, mondjuk az Angyali üdvözlet gyerekszereplői színről színre nőni,
korosodni kezdenének, mi lenne belőlük végül Londonban? Én arra
tippelek, hogy a Revizor hajléktalanjai.
Lehet e Jeles kedvetlen, esetleg keservvel teljes, de nem embertelen.
Nem. Nem enged ennek: ennen lelke, helyzete, szelleme deleje ellen
egyetlen leverhetetlen jelet emel: embert keres.
”Amatőröket” fikcióba helyezni, stilizált helyzetben vagy akár a saját,
a film számára reprodukált körülményeik között természetesnek mutatni –
lehetetlen. Persze, van ellenbizonyíték, és az persze a Jeles. Ez
ügyben tudhat valamit, amit nem árult még el másnak. Vajon sokat
beszélget a szereplőivel? Közvetlen? Vagy távolságot tart, részvétlen
kívülállósága segíti? Helyzetet képes teremteni, vagy csak szerencsés?
A Kis Valentino, az Álombrigád — olyan közelről mutatja a
valóságot, hogy minden mesésnek látszik benne, szereplői átalakulnak,
mint egy természetfilm óriásira felnagyított, emberforma sáskái.
A Revizor, ugyebár, egy kudarc története.

A szavak mindig deformálódnak: kétértelműek, kiismerhetetlenek és
mintha mások diktálnák őket. Mégis: bennük van a szépség lehetősége.
Dallá válnak meg képpé. A szóval szembeni gyanúja, mintha nem változott
volna az elmúlt évtizedekben. Kitart a bizalmatlansága mellett.
Pedig hallom, ír is. Naplót meg ilyen kis izéket.
És arról miért hallgatok, hogy egyszerűen szeretem ezeket a filmeket? Nyilván erről volna a legnehezebb írnom.
Hogy van az, hogy ha Jeles a téma, az ember ellenállhatatlanul
töredékekben és szösszenetekben kezd fogalmazni? Talán mert őt is
vonzza a kollázs, az össze nem illő dolgok egymásmellé állítása,
tükrözetetése, labirintusba szervezése. De az is lehet, hogy így
szimplán egyszerűbb. Elkerülhető egy elmélet kidolgozása, valami
általánosító pályakép megfogalmazása. A szilánkok biztosabbak.
Pedig mítosza van. Kezd érinthetetlenné válni, sarokkővé, igazodási
ponttá. (A tőle lopottakból igazi sikerfilm is készült már.)
Valószínűleg nem ő akarja így; de akármihez nyúl, az olyan nagyon
átalakul, jellegzetesen különbözővé válik, hogy ez talán szükségszerű.
Mégis ritkán írnak róla. Mondom: nehéz összefoglalni.
Mindaz, amit Jeles András valaha filmre vett, most látható lesz a
fesztiválon. Ez a teljes Jeles. Amit színházban csinált (Monteverdi
Birkózókör, egyéb), az még a filmváltozatát is beszámítva, elveszett.
Egykori nézői hiányzos emlékezete őrzi, mondjuk. Egy előadás mulandó,
aktuális, esetleges és átmeneti, a film pedig mindennek az ellenkezője.
Megváltoztathatatlan. Ha kell, kivárja saját korát, saját nézőit. Ezért
egészíthetik ki egymást ezek a filmek és ezek a színházak itt, a
fesztivál idején.