Új darabod, amelyet a szegedi régi zsinagóga ihletett, a kommunikáció megszűnéséről szól.
A szeretkezés, egymás simogatása, az
érzelmek megszokássá váltak. Ez olyan, mint amikor ráhúzunk egy nagy
kotont egy egész emberre (ez a darabban meg is történik). Ez, az
európai kultúránkat meghatározó kapcsolat nagyon veszélytelen, mert
nincs esély arra, hogy bármi is történjen. Ez egy olyan kompromisszum,
aminek alávetjük magunkat évezredek óta, ez a megalkuvás manapság egyre
erősebb. A közönség arra van ítélve, hogy elkülönüljön, ez a
választóvonal keresztül fut azon az asztalon is, ahol történik a dolog.
A két színész mindvégig ezen a választóvonalon dolgozik. Ebben a
darabomban nem használtam objekteket, mint ahogy általában szoktam.
Bio-objekteket hoztam létre: magukat a színészeket. Ezeket a gépeket
szimbolikus kapcsok kötik össze, amelyeket a darabban gumikötelek
jelképeznek. Ez azt jelenti, hogy a szereplők mozgása tükröződik a
gumikötelek segítségével: az egyik a saját mozdulatait ennek révén
átviszi a másikra. Végül, már nem marad lehetőségük a mozgásra. Ez a
kölcsönös függés állapota. Keresem színház és performansz határainak
átlépési lehetőségeit, ahol a színészek nem játszanak, nem akarnak
megmutatni semmit. Az egyetlen játszási formájuk az, hogy léteznek. Ez
a létezés cselekvése, amelyben a valóság nagyon erős megtapasztalása
rejlik. Manipulálom ezt a valóságot, nem lehet tudni, hogy én ki vagyok
valójában, valószínűleg ezen emberek sorsának az irányítója. Én vagyok
a külső megnyilatkozása annak a folyamatnak, ami bennük történik. Ami a
játékukban teljesen természetes – a realitás illúziója –, azt szétverem
a saját működésem illúziójával. Valóságnak és színházi illúziónak
duplum–effektusáról van itt szó, amit a saját reális létemmel verek
szét, ami ebben a belső struktúrában illúzió.Ádám és Éva mítosza
szerint a nő vitte romlásba a férfit. A folyamat elindítójának van-e
kitűntetett szerepe a darabban? Nálam nem létezik bűn, ez az
ótestamentum gondolkodásmódja. Ahhoz, hogy legyen bűntetés, bűnnek is
lennie kell, hiszen az isten igazságos. A bűnt az idő számlájára lehet
írni, mert nincsen rá semmilyen hatásunk. Ennek az Ádám és
Éva–történetnek a problémája az ok–okozat problémája. A mai művészet
alapvető kérdései közé tartozik, hogy egyrészt el kell felejtenünk a
bűntudatot, másrészt pedig az, hogy mindez pusztán a nemek harcában
merül ki. Ezek a mítoszok mintha vulgarizálni, azaz elfedni akarnák ezt
a tendenciát. Ezek a mítoszok mentális bűntetést szabnak ki ránk, ami
nem más, mint betegség. A betegség megvált minket a bűntől, azaz minden
természetellenes dologtól. A megváltás ezzel szemben individuális
dolog. A megváltás sosem lesz a mi cselekvésünk következménye. A
megváltás csak olyan szinten létezik, amilyen fokon meg tudjuk
valósítani magunkat, mint bűntetlen, boldog embert, és így elérni a
szabadság sajátos tudatállapotát.
Vonatkozó előadások:
Dichotomos 07.22.22:00
|