Ünnepeljünk, barátocskáim, szóljanak
a harsonák kacagjanak mindazok, akik bíztak még a színházban! Lám csak,
lehetséges mégis: kopott deszkán, meztelenül igazán megrázót, röhejest,
mókásat és komolyat mutatni. Emberből, testből, arcból, mozdulatból
előadást teremteni. Mert ennek a magasabbik férfinak az arca egy
teljesen külön előadás. A keze a másik, roggyant háta a harmadik. És
társainak jár még kettő. Az öt volna éppen, másutt felhígítanák mondjuk
tízre, de mi egyben kapjuk, ólomköd súlyúvá sűrítve.
Nincs idő az üres másodpercekre.
A közönséget is azonnal magukkal ragadják, végre felenged a nézőtéri
fagy: már a darab elején, a Dzsingisz Kánba is bekiabálnak, tapsolnak,
füttyögnek – itt szabad. Olyan erő sugárzik a színpadról, hogy nincs
mitől félteni ezt a triót. Úgyis a tűzzel játszanak. Meg vízzel is, meg
általában az elemekkel, élettel, halállal – igazi nagy bohócok módjára.
Ripacsok, de szeretettel mondva. A színpad megbűvölte őket, és minden
mozdulatukon átsüt ez a szerelem, a test öröme, a mozdulatban rejlő
lehetőségek eufóriája. Mindent mernek, és semmit sem szégyellnek, mert
semmi sem állhat ellent annak az elsöprő energiának, kirobbanó
ártatlanságnak, ami bennük van. Irigylem azt a hőfokot, amit
sugároznak. És nem irigylem magunkat. Ezek után végképp ócska langyos
ócskaságnak tűnik mindaz a félkész, homlokráncoló komolysággal
összehordott bamba show és művészet, amit az elmúlt napokban
végignézhettünk.
A sok idétlen után végre bohócokat láttunk. Egyikük fellépett egy szék
ülőkéjére és onnan
tovább a támlára. Nem múlhatott sokon az egyensúly.
Márpedig ilyen a jó színház. Ott van, ahol lennie kell, az
eldönthetetlen épphogyban, a majdnem dőlő éppmegáll táján. Ahol ébren
tart a veszély, és nem bambásít a biztonság. Ott mindent lehet. Miért
is ne lehetne mondjuk hülye slágereket énekelni, ha úgyis halál van a
dal mögött, az ad neki súlyt. Hiszen itt minden mögött halál van, a dal
mögött is. Ettől aztán mindenen röhöghetünk. Cirkuszban vagyunk.
Tűzijáték, tűz, zászlók, bohócok, álmok, óriások és törpék között.
Gyors és lassú számok váltogatják egymást, mozdulatlanok és mozgók.
Néha, mintha a súlytalanok lennének, máskor meg odacementezve szorulnak
a földhöz. A bohócok nemzetközi nyelvén, olaszul hablatyolnak, de úgyis
mindenki érti őket. A tarott figurái sorakoznak elő, király, kaszás,
dáma, bohóc, a háttérben szégyellős, meredező falloszú csontváz
álldogál. Aztán kiszalad inkább, átváltozik, és visszatér száz alakban.
De mindig mezítláb van, mezítláb a gyalulatlan padlón. Nem kímélik
magukat, úgyhogy mi se kíméljük magunkat. Jegyezzük meg, hogy van ilyen
színház is, és ennél kevesebbel ne érjük be ezentúl.