Anno, még a Cabaret Voltaire idejében
az, amit ma performansznak nevezünk, bármennyire furcsa, de színház
volt: Tzarát és Huelsenbecket, Ballt nem valamiféle önmagáért való
újdonság érdekelte, mint ahogy azt a fából vaskarika posztmodern
esztétikáját művelő teoretikusok gyakran állítják. Az avantgárd az
újdonság varázsát, mint esztétikai kategóriát, meghagyja a „szemlélődő
művészet” számára.
A performansz, a szándéka szerint avantgárd tett (a jó és a rossz
gyorsminőségi előjele nélkül) a kontemplatív művészettel szemben, egy
mélyebb–közvetlenebb tudatállapot elérése okán veti el
a színházi
dramaturgiát. A szándék egyszerű és minden esetben az újdonság erejével
hat: nem rombolni akar, csupán nem kíván épületes lenni. A Cabaret
Voltaire is csak színházat csinált, azzal a különbséggel, hogy vissza
akart találni a gyökerekhez: a közösségi együttlét rituális
közvetlenségéhez. Tzaráék előadásai a közönség aktív reakcióival és
bevonásával karöltve működtek.
Azóta
már legalább hetven év eltelt, az időközben létrejött műforma, a
performansz
(idetartozik még a happening, az event, az akció is) pedig
burjánzik. Színházi emberek, képzőművészek, filmesek, írók, költők és
zenészek – akik úgy érezték, hogy gondolataikat egy közvetítő, mégis
átfogóbb médiumban kell megvalósítaniuk – után, ma már a magukat „csak”
performereknek nevező alkotók is aktívak, szerte a világon. Az
utóbbi évtizedben nyilvánvaló lett – erre a mind érdektelenebb,
„tiszta” performanszfesztiválok szolgálnak bizonyságul –, hogy a
performansz vagy megmarad a valóság keretei között és az utca emberét
provokálja tovább, vagy pedig ismét más médiumokkal köt házasságot.
Az utóbbi lehetőséget választotta a Triceps vezette Opál Színház is.
Performansz–színházuk előadása a JATE Klubban több mint üdítő
színfoltja volt az idei, lanyha produkcióktól hemzsegő Thealternek
(kár, hogy az alternatív programként szereplő Clipa félimpró miatt
kevesen látták). A négy részből álló Szamba Dance Macabre a Tetrapakk
performansszal indult. Kilenc alak, állandó érzelem (a hősiesség, az
öröm, a csodálkozás, az erotika, a nyugalom, a fájdalom, a félelem, a
düh, az undor) képében vonult fel egy úton, az úvélámpákkal
megvilágított teremben, Bada Dada örökkretén rajzai alatt, hungarocell
darabok között, Megadeth-pólókban, Residents-maszkokban. Hogy aztán egy
pancsoló medencébe beülve, sárgarépát ropogtatva „az undor”
rituálisan
szétvágjon baltával negyven liter, 3,3%
zsírtartalmú tejet. A
kultúrmocsok
(élükön a megváltó ufókkal) elküldése a halál penis equi
in acqua frigidájába a Bada Dada internacionálé-neotonfamília-boniemabba-dedikúl-szantamaria-illés
karaoke-halállal, és a fejünkre húzott McDonalds szatyrokkal együtt
folytatódott. Ekkor már a kultúrgány szétfröcsenntett tejkence (én is
nadrágot mostam), megcsúszásra a banánnál is alkalmasabb réparudacskák
és ondótejszag, hungarocell-morzsalék között áradt, hogy aztán
megérkezzen a neoizmus szellemét parafrazáló különítmény.
A vörösbe öltözött tűzlovagok menetlépésben, hernyóként összetapadva
vittek fel minket a JATE Klub belső udvarára, A lángoló fridzsider
helyszínére. A Marcel Duchamp–ready–made hűtőszekrény és a pirosba
öltözött performerek a purgatóriumban égtek a földre szórt, vörös színű
Ex-stasis első számának legalább ötven példányával együtt. Konyhai
eszközökkel (kés, villa, olló, nem gyerek kezébe való ugyebár) és
zenével kísért, mindvégig mozgalmas ready-made (fétis)performanszuk a
hűtőszekrénynek a közönség elé dobásával végződött, amikor a szétesett
háztartási gépből kizúdult az ózónpajzsot símogató ammóniagáz. Aki nem
menekült gyorsan, az mélyen letüdőzhette a fogyasztói (fétis)társadalom
rendkívül kellemetlen és kártékony, de kijózanítóan hasznos, fullasztó
gőzeit.
A rohanás után már mindenki, gátlásaitól szabadultan hall-gatta
a Paleo Acid dobduókat, amelyek átvezettek a hajnalig tartó Diesel
Discóba. Művészet és valóság szórakoztatóan egymásba oldódott, aki ott
volt, sokkal többet kapott, mintha csak egy előadást nézett volna meg.
A disco party miatt több órásra nyújtott performansz hajnalra már
teljesen gátat szabott a mocsadéknak, a zacskómaszkot húzott McKözönség
visszakapta a Hamburger Istenétől a fejét, az eurodiscóban újraélte
gyerekkorát (és feldogozta felnőttkori frusztrációit), találkozott
Marcel Duchamp jótékony szellemével és játszott is a tűzzel.
Az Opál Színház ereje abban nyilvánul meg, hogy játékosan, akcióit
szigorúan a valóságba integrálva, érti újra az ember kultúrateremtő
rítusát. Pátosz, ódika és romantika nélkül
szembesülünk világba
vetettségünk passzivitásával és azzal az úttal, melynek célja maga az
út, ahol kollektív és egyéni tudatunk is, mint az új vérrel feltöltött
corpus cavernosum válik magunk megtapasztalásának tárgyává. A Samba
Dance Macabre után már nem hihetünk csak a szemlélődő művészetnek, mert
az igazság új és régi mítoszainkon túl – hiszen ezek is már a vágy
titokzatos kultúrtrágyái (sic!) –, biztosan odaát van.