„Hejj-hajj! Ebben a betyár világban bemegy a szegény ember a kórházba,
azután vagy kijön, vagy nem. Van, akit bevisznek, azután kijön. Más
bemegy, de ki már viszik. De olyan is van, aki csak úgy jön-megy…”
„A játék kórházi életképpel kezdôdik: a pisiscsészék fölött pipiskedô
nôvérkék idétlensége itt is hihetetlenül valódi, szövegeik az életbôl
vagy egy tévésorozatból ellesettek. Kabaré az egész, méghozzá a
szégyentelen fajtából, melyben a gegek könnyedén simulnak egybe a
reális és stilizált között egyensúlyozó játékkal. Hirtelen fordul a
világ, az azonosítható helyrôl és idôbôl egy ugrással egészen máshova
kerülünk: az egyik fôszereplô keresztülveti magát a háttérfüggönyön,
magával rántja, és így újabb színpadot leplez le.
Az elôadást ettôl kezdve a váratlan fordulatok mozgatják. A kórházból
múlt századi betyártörténetbe, onnan eszkimó-idillbe vezet az út,
melybe betolakszik Fidel Castro, valamint egy túlfûtött, kokainista
szamba-táncos. Mire a nézô felfedezi az új és a régi karakterek meg
történetszilánkok közötti kapcsolatot, újra kizökken az idô, és ô újra
egészen máshol találja magát. A színi-világok nincsenek szigorúan
szigetelve egymástól, párhuzamosan futnak, össze-összegubancolódnak, és
teljesen egyenrangúak. Álmok és idézôjelek sûrûjében járunk,
de legvégül sem lehetünk biztosak benne, volt-e ébredés.”
(DEUTSCH ANDOR – ZSÖLLYE) |