(Az Artus kalapja)
Az Artus legújabb elôadását Szondi Lipót „Káin a törvényszegô és Mózes a törvényalkotó” címû
tanulmánya inspirálta. A „Káin kalapja” persze nem filozófiai mû, nem
pszichoanalitikus sorstanulmány, nem elméletek illusztrációja. A
jeleneteket nehéz – néha lehetetlen – és szükségtelen „visszabontani”
azokra az absztrakt megfogalmazásokra, amelyek kiindulásul szolgáltak a
munka kezdetén.
A képek megfejtése önmagukban van, a „szándékok” – mint a fércöltés
fonalai – a próbák során lassan kihullottak az anyagból, s maradt az
elôadás sajátos szövete: a profán emelkedettséggel, komoly humorral
megközelített/újraírt mítoszok valósága. Mozdulat-zene,
képzômûvészettel beoltott tánc, test-költészet, gondolat-színház. A
részleteiben teljes megjelenítés. Artus.
(Káinnak nem is volt kalapja)
A kalap nem öröktôl való. A kalapot föl kellett találni. A folyton
menekülésre kényszerülôk addig-addig tartották fejük fölé a kezüket –
félvén Jahve bosszújától –, amíg egyszer csak ottmaradt. Valahogy így.
A kalap azóta is különleges tárgy: a tisztelet, a rejtôzködés, a
védekezés, a védelem szimbóluma. Elválaszt és összeköt, véd és elrejt.
Alázatot sugall és félelmet. Eltakarja a Káin-bélyeget, vagy épp maga
is megbélyegez.
(Mózes és a Káin-bélyeg)
A minták: „Káin” és „Mózes”. Káin ölt. Egy kôvel agyonütötte öccsét.
Mást alig tudunk róla. Káin gyilkos. Mózes ölt. Késôbb kôbe véste: Ne
ölj. Mózes a törvényalkotó. Káin a féltékeny testvérgyilkos örök
jelképe, de a Káin-bélyeget Mózes is viseli. Káin az álcázás mûvésze.
Rejtôzködik: csupa kedvesség, csupa maszk. Mózes lázadó és alázatos.
Hogy saját agresszivitását megfékezze, törvényeket alkot, amelyeket
aztán ráerôltet mindenkire. S ha valaki nem engedelmeskedik, kitör
belôle a káini indulat. Az elôadás, ha úgy tetszik, egy sor
Káin-történet, másképp és megint másképp elmesélve. Mi pedig keressük a
dolgok értelmét: megörököltük az indulatokat és a törvényeket; az egész
végtelen ámokfutást.
|