Újabb írások a neten
A Criticai Lapok 2006/9.-es számában Szabó Imola Julianna ír a fesztiválról, a cikk immár a neten is olvasható itt, Juhász Dóra pedig a Derevo és a Legal Art Center előadásairól itt. Nánay Fanni szintén a Derevóról ír az Ellenfény 2006/8-as számában emitt. Az Ellenfény 2006/7-es számában olvashatók a 2006-os SZASZSZ válogatójával, Hudi Lászlóval, valamint a zsűri két tagjával készített beszélgetések.
2007.02.06
forrás: MASZK
|
Friss THEALTER-sajtó
A Színház c. folyóirat októberi számában Színházkert Szegeden címmel Sz. Deme László írt a fesztiválról átfogó beszámolót, míg Forgách András a bolgár Legal Art Centre 4.48 pszichózis c. előadásáról értekezik. Az Irodalmi Jelen szeptemberi számában Jászay Tamás írását közli, amely 4 produkcióra reflektál részletesebben.
2006.12.04
forrás: MASZK
|
A szenvedés disszonáns hangjai
Bóta Gábor, a Magyar Hírlap újságírója második cikke a fesztiválról a MH online archívumában nem található sajnos meg, így ide bemásoltuk:
A szenvedés disszonáns hangjai
Holnap zárul a Szabad Színházak
16. Nemzetközi Találkozója és az ezzel párhuzamosan megtartott 12. Alternatív
Színházi Szemle Szegeden. Idegborzolóan jó és fárasztóan monoton előadásokat
egyaránt láthattunk a szemlén, bár tény: az alternatívoktól a hivatásosok is
tanulhatnának.
Ezúttal is Ivo Dimcsev, egy
bolgár fiatalember borzolta leginkább a szegedi fesztiválozók idegeit. Tavalyi,
Lili Handel – vér, költészet és zene a fehér kokott budoárjából című produkciója
után többen megszólalni is alig tudtunk. Dimcsev még vért is vett magától a
színpadon, és a pokol olyan bugyraiba szállt le, olyan nyilvános gyónást
celebrált, hogy az a szó szoros értelmében hátborzongató volt.
Idei előadásán sem tesz másként,
csak ehhez ezúttal még egy másik nagy élve boncoló, az ifjan öngyilkossá lett,
sokkoló darabokat író, angol Sarah Kane szolgáltatja a szöveget a 4.48
pszichózis lidérces mondataival, a Legal Art Centre produkciójában. Az előadás
előtt ugyan kezünkbe nyomnak egy fordítást, de már senkinek nem marad ideje
elolvasni. Ez nem különösebb baj, mert Dimcsev, és partnernője, a szintén
kiváló Sznezsina Petrova átütő erejű zeneiséggel beszélnek. Disszonáns, fájó
hangokat adnak ki magukból, ha az ember csak ezekre figyelne, már akkor is lúdbőrössé
válhatna. Ezek a szenvedés hangjai. A reménytelenségé. A magányé. Az önpusztító
hangulaté. És a lenyűgöző szakmai tudásé. Ez a két ember mindent tud a lélek
lidérces örvényeiről, és totálisan képes azonosulni a szerepével. És közben mégsem
azonosak vele, a meghajlásnál látszik, hogy már ki is léptek belőle:
játszottak, alakítottak, szó sincs arról, hogy maguk is lepusztultak,
reménytelenül világfájdalmasak lennének, miközben nincs,, amit ne ismernének
erről a létállapotról. Ez a színészet magasiskolája.
Többen úgy döntenek, hogy ez után
az élmény után már nem mennek be a következő előadásra. Kár, mert a következő
produkció is ritka élmény. Egész más, és mégis sok mindenben hasonlít Dimcsevék
sokkoló darabjára a Franciaországból érkezett, Van valami nagyon kielégítő a
modern világban című produkció a Vol Plané előadásában. Ez burleszk, tisztelgés
a halhatatlan elődök, Chaplin, Buster Keaton vagy Jacques Tati előtt. Két pasas
tipródik egy bezárt szobában, froclizzák, piszkálják egymást, életre kelnek a körülöttük
lévő tárgyak is, mintha minden összeesküdött volna ellenük, ablakok, ajtók,
lámpák, újságok szolgálnak akadályként, a két hősünk, Alexis Moati és Jérome
Beaufils táncos, pantomimes, akrobatikus képességekkel felvértezve roppant
mulatságosan csetlenek-botlanak, és iparkodnak úrrá lenni a világ őskáoszát
bemutató szobán. Megint két elsőrangú színész, ők nem a pokol mélyére szállnak
le, hogy szemléltessék a dilis világot, hanem görbe tükröt dugnak az orrunk
elé, hogy nesztek, bámuljátok benne magatokat, és röhögjetek a saját
baromságaitokon.
Valószínűleg valami hasonlót
akart a neves Oleg Zsukovszkij és a vele társuló Perovics Zoltán is: a Danyiil
Harmsz projektben szintén két csetlő-botló pasast látunk, két kényszerképzetes
ürgét, akik monomániásan tesznek-vesznek, ismétlik saját mozdulataikat, kiadós
energiákkal szöszmötölnek. Nagy, komplikált és kissé üres, hamar fárasztóvá
váló dolgot csinálnak.
Az alternatív fesztiválokon nekem
amúgy is kicsit sok a szenvedés, ami már-már külsődleges eszközzé, modorossággá
válik. A szereplők izzadnak és sápítoznak, elegük van mindenből, gyakran a
nézőknek is belőlük, mert színpadi tipródásuk csak öntetszelgés, látszólagos
szenvedésük mögött nincs megélt tapasztalat, csak mások majmolása. Az OFF
Társulat Fészek című táncszínházában is éreztem jó néhány külsődleges elemet,
de szerencsére van benne önirónia, nyelvöltögető gúny is. Hét táncosnő tobzódik
a deszkákon, Hód Adrienn koreográfiájában, hét nő igyekszik hol nekikeseredve,
hol játékos revüelemek felhasználásával vallani magáról. A Szőke Szabolcs
nevével fémjelzett Hólyagcirkusz Társulat Don Cristóbal pályázat című közös alkotása nem akar öngyónássá válni, inkább
mesés pillanatfelvételek sorozata, cirkuszi, vásári elemek költészetté, légies
sóhajjá szublimálása.
Láttam fád, érdektelen
produkciókat, de a fesztivál azt mindenképpen bizonyította, hogy az
alternatívok vérfrissítő injekciót adhatnak a rutinban gyakran megfáradt, úgynevezett
hivatásosoknak.
Bóta Gábor, Magyar Hírlap, 2006. július 22.
a szerző első cikke a fesztiválról itt.
2006.08.14
forrás: MASZK
|
Írások a fesztiválról
Számos hosszabb-rövidebb beszámoló jelent meg az elmúlt 3 hétben a fesztiválról:
- Kérchy Vera áttekintő írása a romániai A Hét oldalán
- Keserű Imre, a szentesi HMG drámatanára írása a Magyar Narancsban
- Hegyi Réka fesztiválbeszámolója az Erdélyi Riport színházi mellékletében, képes beszámolója a www.hamlet.ro színházi oldalon, egy írása az Erdélyben megjelenő Krónikában, valamint összefoglalója a Szabadság c. romániai magyar lap augusztus 5-i számának Spektákulum színházi mellékletében
- Koren Zsolt cikke a Népszava online-on
- Hontalan Iván élményekben gazdag összegzése a terasz.hu-n
- p_janos blogja a szigetblog 2006-on
- Bóta Gábor írása a Magyar Hírlapban
- Bakos Petra szubjektív reflexiója a vajdasági Symposion-line-on
- Rádai Andrea Az alternatív színház alternatívája c. írása a www.fesztival.net-en
- Gróf Róza írásai az Anyám orra és a Danyiil Harmsz Projekt c. előadásokról a Webrádión
- cs-eszter "álnevű" nézőnk galériája a tár.hu-n is tele van jobbnál-jobb képekkel
- Padlizsán blogjának a fesztiválra vonatkozó lelkes bejegyzései :) (júli 19-24. időszak)
- a Népszabadság tudósítása a SZASZSZ és BESZT díjakról
- a Délmagyarország első napi előzetese
- Sirbik Attila június elején publikált interjúja a Symposion-line-on Balog Józseffel, a fesztivál művészeti igazgatójával, a MASZK Egyesület elnökével
2006.08.01
forrás: MASZK
|
BESZT-díj 2006
A BESZT – Befogadó
Színházak Társulásának tagjai díj alapítását határozták el, amelyet minden
évben a Szegedi Alternatív Színházi Szemle versenyprogramjában szereplő
előadásnak kívánnak odaítélni.
A július 17. és 23. között zajló
szegedi fesztiválok – az idei évad hazai legjobbjait felvonultató SZASZSZ – XII.
Alternatív Színházi Szemle és a THEALTER International – Szabad Színházak XVI.
Nemzetközi Találkozója, amely jelenleg az egyetlen nemzetközi színházi
fesztivál Magyarországon, s amely nemzetközi kontextust, valamint
kapcsolatépítési lehetőséget nyújt a magyar csoportoknak – az idei évben is
több fontos dologra mutattak rá. Kínálatukkal nem csak a hazai és nemzetközi független
színházi paletta sokszínűségét, hanem művészi színvonalát, erejét is demonstrálták,
de tapasztalhattuk a közönség rendkívüli érdeklődését is – annak ellenére, hogy
a programok egy vidéki városban, visszafogott médiamegjelenés mellett
zajlottak.
A díj alapításával, illetve
odaítélésével azonban nem csak e két, párhuzamosan zajló fesztiválra kívánjuk
ráirányítani a színházi szakma valamennyi elkötelezettjének a figyelmét, hanem
– a BESZT alapvető céljaival összhangban – helyzetbe kívánjuk hozni a díjazott
előadás alkotóit, illetve segíteni kívánjuk a kortárs művészet vidéki
megjelenését, egy vidéki befogadói hálózat megteremtését.
Ennek megfelelően a díj adományozói egy öt előadásból álló vidéki turné
anyagi hátterének (technikai, szervezési költségek, PR stb.) biztosítását
vállalják, 500 000
Ft értékben.
Az első BESZT-díj nyertese: Szabó
Réka Társulata, a Priznic
című előadással.
A díj odaítélésének fontos
indoka, hogy – céljainkkal összhangban – egy új társulat megerősödését
segíthetjük elő.
A mindennapok létkérdéseit
vizsgáló, magas színvonalú, ugyanakkor közönségbarát produkcióban olyan alkotók
dolgoznak együtt, akik már jelentős szakmai tapasztalattal rendelkeznek.
Reményeink szerint az előadás vidéki
turnéja elősegíti mind a Társulat, mind az adományozók céljainak megvalósulását,
hiszen a BESZT-díjnak köszönhetően korábban csak Budapesten látható előadások juthatnak
el a vidéki közönséghez – elősegítve ezzel a kortárs színházat értő és kedvelő
közönségréteg megerősödését a fővároson kívül is.
A díj átadására 2006.
július 23-án, 18 órakor kerül sor az egyetlen vidéki befogadó centrum, az
ALTERRA – Kortárs Előadóművészeti Központ, a szegedi Régi Zsinagóga udvarán
Balog József – MASZK Egyesület, Szeged
Hudi László - Flórián Műhely
Leszták Tibor - MU
Magács László - Merlin
Regős János - Szkéné
Szalai Szabó István - Városi Színház
Talló Gergely - Műhely Alapítvány
Trafó – Szabó György - Trafó
Tűzraktér – Miklusicsák Alíz - Tűzraktér
2006.07.23
forrás: MASZK
|
THEALTER 2006 sajtóelőzetes
THEALTER International – Szabad Színházak XVI. Nemzetközi Találkozója
2006. július 17-23., Szeged
Idén 16. alkalommal rendezzük meg a
hazai színházi élet egyik legrangosabb, európai viszonylatban is jegyzett, az
elmúlt másfél évtizedben összművészeti eseménnyé bővült THEALTER
International – Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója fesztivált. Az
1991-es megalapítás óta változatlan a fesztivál alapcélja: a szegedi MASZK
Egyesület ezen a nyáron is a független, kísérletező, a színházi munkát és
műhelygyakorlatot életformaként választó, de a hivatásos, állami vagy
kommersz-magán színházi struktúrán kívül álló alkotókat lát vendégül az
egyhetes programsorozat keretében.
A programkínálat kialakításában
továbbra is meghatározó a 2003-ban indított Déli Vonal-koncepció, azaz
földrajzi és kulturális találkozási pontot kínálva különös figyelmet fordítunk
a Balkán és Kelet-Európa izgalmas, újító alternatív társulataira. A Déli Vonal
követése jegyében készítettük elő a következő évek programjait is, hiszen a THEALTER
– 2010-ben XX. évébe lépve – kapcsolódik a Pécs Európa kulturális fővárosa
projekthez. A programsorozat középpontjában Tolnai Világlexikona
címmel Tolnai Ottó összművészet jegyében fogant, a lokálisból
univerzálist teremtő munkásságának bemutatása áll majd.
Az idei fesztivál nyitónapján, július
17-én, a szegedi Régi Zsinagógában hosszú évek után újra láthatja a közönség a
világhírű orosz Derevo színház – Anton Adaszinszkij
vezetésével, a Derevo Laboratóriumban tanuló fiatal művészek közreműködésével
készült – Ketzal című előadását. A vallásos lengyel színházi
csoport, a TEATR A Exultet című látványos szabadtéri előadása
zárja a programsorozatot július 23-án, vasárnap este. Terveink szerint vendégeink
lesznek még: az orosz Mali Theatre két előadással, a horvát Trafik - Tranzitív-Fikció
Színház, a szlovén En-Knap művészei, az orosz-olasz Theatre of Jack
and Joe, valamint Stratis Vouyoncas görög származású francia
rendező szatirikus előadása.
A fiatalon elhunyt angol drámaíró, Sarah Kane
Psychosis 4.48 című darabját Desziszlava Spatova
rendezésében Sznezsina Petrovával a bolgár Ivo Dimcsev
játssza, aki tavalyi fellépése után májusban nagy sikerrel vendégszerepelt újra
Lili Handel című egyszemélyes darabjával Szegeden, illetve Budapesten.
Az alkotók 2003-ban mutatkoztak be Magyarországon: Genet Cselédekjével arattak
hatalmas sikert fesztiválunkon. Új előadásuk a Kane-darab bulgáriai ősbemutatója,
a szófiai Szfumato Színházi Műhellyel és a „Várnai nyár” Nemzetközi Színházi
Fesztivállal együttműködésben készült, 2005-ben. Spatova „egzisztencialista
kabaréként” állította színpadra, s így radikálisan újraértelmezte a drámát.
A MASZK saját produkciókkal is
jelentkezik: az Urbán András Társulat Drakulája, valamint a La
chute de Belzebub című, nemzetközi stábbal készülő szólóprodukció a
vajdasági művész, Döbrei Dénes előadásában az egyesület
finanszírozásában készül. A MASZK Egyesület támogatásával mutatkozik be
Szegeden Oleg Zsukovszkij és Perovics Zoltán A
Danyil Harmsz projekt című előadással. Terveink szerint újra láthatja a
közönség a Rumi László rendezésében, David Yengibarjan
és Fábri Géza zenéjével bábszínpadra álmodott örmény legendát, a Szaszuni
Dani históriája című, felnőtteknek szóló előadást, melynek bemutatójára
– ugyancsak a MASZK Egyesület támogatásával – június 11-12-én kerül sor a Régi
Zsinagóga udvarán.
Kísérőprogramjaink változatosak: a
szegediek naponta láthatnak utcaszínházi előadást, szórakoztatásukról –
egyfajta szakmai gyakorlatként – a szentesi Horváth Mihály Gimnázium
irodalmi-drámai tagozatának végzősei gondoskodnak, Keserű Imre
és Szurmik Zoltán drámatanárok vezetésével. Éjszakánként
koncertek zárják a programokat, vendégünk lesz többek között Lajkó Félix,
Marozsán Erika, aki szólólemezét mutatja be, illetve Rutkai
Bori és a Specko Jedno zenekar.
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is
megjelenik az Ex-stasis, a fesztivál ingyenes lapja. A Rádió Mi 89.9 – Szeged
első civil közösségi rádiója – hullámhosszán pedig – a tavalyi évhez hasonlóan
– THEALTER Rádió néven újra saját műsorsávot kap fesztiválunk, amelyet az
internet segítségével nem csak a szegediek követhetnek figyelemmel (http://www.radiomi.hu).
A július 17-én induló
rendezvénysorozat fő támogatói a szegedi önkormányzat, az NKA és a Szegedi
Hőszolgáltató Kft.
Életben tartott terek I. – A szegedi
régi zsinagóga
címmel a napokban jelentettük meg azt a reprezentatív, fotókkal teli albumot,
amely a THEALTER legtöbb előadását befogadó különleges „túlélő" teret
mutatja be. A kötetet a kiváló vajdasági tervező, Baráth Ferenc
jegyzi, aki immár több mint egy évtizede a THEALTER plakátjait is tervezi, s
akit ezért a sorozatért 2003-ban Arany Rajzszög díjjal jutalmazott a képzőművész
szakma. A MASZK Egyesület 1992 óta működteti ALTERRA – Kortárs
Előadóművészeti Központként a Régi Zsinagógát, mely jelenleg az
egyetlen befogadó jellegű, független vidéki intézmény Magyarországon. Az elmúlt
másfél évtized nevezetes produkcióiról készült felvételek többsége a MASZK
programok állandó fotósa, Révész Róbert fotóművész munkája.  Az Alternatív és Független Színházak
Szövetsége immár negyedik alkalommal rendezi Szegeden a THEALTER
társfesztiváljaként az Alternatív Színházi Szemlét, a SzASzSz-t. Idén Hudi
László, a Mozgó Ház Társulás vezetője választotta ki több mint száz
hazai alternatív produkció közül azt a tizenkettőt, amely Szegeden
bemutatkozhat. A fesztivál kísérőrendezvényeként kísérleti bábelőadásokat,
fotókiállításokat, mozgás és fotós workshopot, valamint nemzetközi
kritikusszemináriumot is rendeznek.
MASZK Egyesület
Szeged
62/312-303
maszk@maszk.hu, www.thealter.hu, www.maszk.hu
2006.05.23
forrás: MASZK
|
|