A Bacači Sjenki egy olyan nemzetközi non-profit muvészeti-produkciós szervezet, amely interdiszciplináris, azaz különböző muvészeti ágakat magába foglaló multimédiás alkotásokat hoz létre. Előadásaik nagy része nem klasszikus értelemben vett színházi produkció, hanem hely- és helyszín-specifikus történés, amely az ember és az őt körülvevő tér viszonyrendszerét vizsgálja, az adott város helyszíneire, történeteire és lakóira reflektálva az egyéni és kollektív identitás szintjén. 2002-es megalakulásuk óta számos horvát és külföldi muvésszel dolgoztak együtt projektjeikben. Több nemzetközi együttmuködésben voltak partnerek, produkcióikkal pedig Európában és a tengerentúlon is szerepeltek neves fesztiválokon.
Ex-position címu előadásuk minden néző/résztvevő számára a szó szoros értelmében vett egyedi és megismételhetetlen élményt nyújt. Franz Kafka a per címu kisregényének filozófiai és politikai felvetései inspirálták, azon belül is a törvény kapujában példázata. Bemutatója 2005-ben volt Zágrábban, majd ezt követően több hazai fesztiválon, valamint külföldön is játszották. Mindenütt rendkívül pozitív szakmai és közönség-visszajelzést kapott, több díjban is részesült.
„… azon viszont percnyi vita sem volt, hogy a zágrábi Bacači Sjenki (Árnyékvetők) társulata különdíjat érdemel. Talán ez volt az egyetlen kérdés, amiben az öt zsűritag kezdettől fogva tökéletesen egyetértett. A produkció címe – Ex-pozicija – egyszerre jelent kiállítást (vagy bemutatót) és kitárulkozást. És valóban: az élmény rendkívül intenzív és személyes; játszótól és „nézőtől” nyitottságot, közvetlen reagálást, érzékeny részvételt követel. az idézőjel itt nyomatékkal értendő, az egyszemélyes közönség ugyanis szereplője is annak az előadásnak, amelyen – némi bevezetés után – az egyszemélyes társulat végigkalauzolja; ráadásul bármit tehet, csak éppenséggel nézni nem tud. Amikor ránk kerül a sor, külön helyiségben találkozunk a hat szereplő valamelyikével. Rövid ismerkedés után a szemünkre kötés vagy zárt fekete szemüveg kerül, innen kezdve mindenestül rá kell bíznunk magunkat a másikra. Ez a másik pedig sajátos mesébe kezd, téren és időn át vezet bennünket; játék-párbeszédet kezdeményez: hol saját szerepét, hol valaki másét bízza ránk, és hogy mennyit vállalunk, mennyiben alakítjuk mindezt, rajtunk is múlik. Hangok, szagok, érintések, érzetek igazítanak el, kísérnek az úton, visznek beljebb a történet mélye felé (helyszínt, miliőt teremtenek, emlékeket, asszociációkat ébresztenek), miközben a valóságban is bejárjuk a helyszínt. …
Bár a történeteket nagy vonalakban előre megírják, folyton változik mind, hisz a partner viselkedésén, részvételén rengeteg múlik. a Boris Bakal vezetésével dolgozó csapat ráadásul mindig az adott helyszínre adaptálva készíti az éppen akkor és ott érvényes változatot. … Katartikus élmény volt bebarangolni a derus mesék szelíd útvesztőit, végigtapogatni a sötét valóságból vett felkavaró emlékek nyomasztó zsákutcáit. … Leírhatatlanul izgalmas figyelni az érkezők kezdeti bizonytalanságát, a várakozók változó viselkedését… (é)s azt, ahogy a legingerültebb, legmerevebb, legfennhéjázóbb néző is üdvözült mosollyal távozik végül, mert láthatóan történt vele valami.Többen kérdezték, hogy ez vajon színház-e még. Igazán könnyű a válasz: előre meghatározott (de változó) körülmények között, rögzített és változó elemekből épülő, emberek együttmuködésével létrejövő, az érzékekre (mínusz látás) és az értelemre egyszerre ható, gyakran katarzist kiváltó, térben-időben zajló (kis)közösségi esemény: bizony ez (is???) színház.” (Upor László: BITEF 2007, Egy zsuritag feljegyzései, Színház, 2007. december)
Az előadás angol nyelvű. Az előadás jellegéből fakadóan félóránként/félórás periódusokban hat fő válthat jegyet az előadásra mindkét nap 14.30-tól kezdődően 20.00-ig. Előzetes jegyrendelés telefonon és e-mailen. A helyszínen jegyárusítás nincs!
expozicija.blogspot.com shadowcasters.blogspot.com
|