Search
 
  Program | About Thealter | Archive | Press | Links  
 

THEALTER / Festivalblog

 

News

Báj, báj! Ez tényleg nem egy francia film Az aradi cserebogarakról Katarina zuhanása Hazugságnak kínjai Szívdobbanások közt Észvesztés Kis nagylány Üdv hetedik THEALTER U21 Plusz!

Videók

 

 

Észvesztés

2017.05.21.

14:25

Rómeó és Júlia. Nemrég beleolvastam a régi olvasónaplómba, amit írtam róla, olyan mint egy ügynökjelentés. Nem tudom, hogy ez azért volt-e, mert nem érintett meg annyira a történet, illetve nem úgy érintett meg, ahogyan talán kellett volna. Hovatovább nem tudom van-e szabály arra, hogy mit kellene kiváltania Shakespeare egyik leghíresebb drámájának. Annyi verzióját láttam már, hogy felidézni is nehéz, mikor melyik miként aktualizálta a történetet, mely rendező mit tartott fontosnak benne. Tegnap a Kaposvári Egyetem negyedéves hallgatói úgy próbáltak visszatérni az origóhoz, hogy közben mégis valami újat lássunk, ha más aspektusból nem is, a sajátos térhasználat és nyelvi bravúrok szempontjából mindenképp. A darab hivatalos leírásában az szerepel, mindenki Rómeó és mindenki Júlia. Üdítő és valahol kaotikus.






A szerelem mindenkinek mást jelent, és az előadás nagyon határozott hangvétellel teszi le e felfogás mellé a voksát, talán ezért - meg gyanítom a történettel megkapóan összeillő Beatles betétdalok miatt is- vonzotta mágnesként a nézőtéren ülő fiatalokat az, amit a színpadon és a körül láttak. Vecsei H. Miklós és Ifj. Vidnyánszky Attila a rendezők egészen jól beszélnek azoknak a fiataloknak a nyelvén, akik cifrábbnál cifrább szerelmi történeteken szocializálódnak manapság, ennek következtében egészen más fogalomrendszerük van a szerelemről. Minden fanyalgás nélkül én is ismerek hasonlóan romantikus történetet a világirodalomban amely méltó módon vetekszik a Rómeó és Júliával, (team Dickens!) de azokat sosem a jobb vagy rosszabb összefüggésében szoktam összehasonlítani a drámával. Vecsei és Vidnyánszky feldolgozásában talán még fontosabb volt a szerelem hatásmechanizmusa, hogy zavarbaejtően közel hozzák hozzánk ezeket az érzelmeket, átvitt és fizikai értelemben is.






Ha megkérdeznék tőlem elsőre nem is tudnám megmondani, kiknek is való ez az előadás. A tizenéveseknek mindenképp, hiszen a körítés, a szöveg frissítése adhat nekik pluszt. Hogy két igencsak problémás tinédzser, akik fel sem fogják maguk körül a rendszert, a szabályokat, miképp hajszolnak valami fantasztikumot a nemesi lét merev szabályai közé ékelt mindennapjaikban. Nekem azt a fajta kívülállóságot erősítette meg, amelyet mindig is éreztem a Rómeó és Júlia kapcsán. A kívülállóságot, amelyet a szerelem generál, azt a létállapotot, ami két emberé, amely nem osztható fel mások között, nem értelmezhető, nem definiálható és nem összeegyeztethető azzal a világgal, amelyben amúgy józanul működünk. Az engedélyezett és szükséges észvesztés igazolása.   



Tóth Emese
fotók: Révész Róbert


to the top
 

2024 THEALTER

Imprint    Sitemap    Privacy policy   Sign in   Registration