Bekapok egy nyugtatót, bekapok egy
altatót, bekapok egy szpídet, a vitamint, bekapom a horgot, mindent
bekapok, mindent bekapok, mindent bekapok, mindent bekapok… Itt vagyok,
iszom a bort, félhomály van és büdös, táncolnak a csajok, zene szól, jó
zene szól. Egyedül vagyok, jó lenne balhézni, de itt van ez a három
gengszter, remélem nem kötnek belém. Rémálom. De hát ez csak egy bár…
„Ülünk a bárban, akár a sitten” Hogy hogyan lesz ebből színház, hogy
szembesülhessünk megannyi elbaszott óránkkal, életünkkel, lefűrészelt
csövű agyunkkal? And action! Én is olyan férfi akarok lenni, mint ezek
hárman, ilyen zakót akarok, és stukkert, meg marokfont, és ilyen
tekintetet, bele a semmibe, úgy. Aztán be akarok rúgni és csajozni,
csak úgy, szerelem- és szexmentesen, és hallgatni a csajom posztmodern
dumáit. „Neked törvény kell, nekem töltény” De hogy hogyan lesz ebből
színház, ahol összeszorul a szívünk szörnyeteg létünk semmiségekben
tobzódó értelmetlensége láttán?
…és el akarom én is veszíteni az agyam, és elvágni minden kapcsolatot,
ami eredendő természetemhez köt, tombolni akarok és esztelen látomások
lángjában elégni, és jól akarok lenni, meg jobban, egyre jobban
… és eladni mindenféle szarságot neked, hogy belépj a hálózatomba, és
örökké nekem dolgozz, és akkor a csajomat meg akarom csókolni, de ha ő
csak zabál, zabál és zabál, akkor szétrúgom a fejét…
Hogy hogyan lesz ebből valaha is színház, amit az emberek körülülnek, mint egy lélekmelengető tábortüzet?
…és aztán nagyon el akarok fáradni is, gyónni is akarok neked, hogy
megutálhassam magam és, hogy megutálhassalak téged is, és elbújni egy
lebujban, barátkozni a halállal… Hogy hogyan lesz ebből színház? A
démonikus Csík Adrienn, a go-gogirl Héjja Gabriella, Zöldhegyi Sarolta,
a három macho Geltz Péter, Lengyel Péter és Stubnya Béla erőteljes és
nem utolsósorban katartikus színészi munkáját drámai lendületességgel
összefoglaló rendező, Zsalakovics Anikó az Andaxínház
Ezerkilencszázkilencvennyolc… egy ezredvégi lebujban című
produkciójával megmutatta, hogy a semmibe virtualizálódó világ még
megfogható fragmentumaiból hogyan lehet színházat teremteni. Az
1897-ben Steinhardt Antal tervei alapján épített Kass Szálló (régi
Hungária) 1977 óta üresen álló lerobbant épülete hatásosan keretezte a
kitörő tapssal jutalmazott péntek éjféli előadást, amelynek értelmes
hangosítása és megfelelő világítása Payer Ferenc munkáját dicséri. …és
aztán szeretnék én is táncolni a halott lánnyal a karomban, egy utolsó
táncban gyöngéden életet lehelni belé…