Olvastam régen egy szcifit, amiben a
Vámpírok eluralják a Földet, s az egyetlen Ember házába-várába zárkózva
igyekszik túlélni, monomániásan végigjátszani életét. Nappal a
vérszívók népe nyughelyére húzódik, ő pedig - a rémületes Legenda -
hegyesre faragott meggyfakaróval öldököl közöttük. Reménytelen,
kísérteties, szívszorongató ténykedés ez… nincs jövője, csak a
legendárium: a kifürkészhetetlen akaratú és indulatú szentek / szörnyek
tetteit felrovó palimpszesztus. Végül ez az ember, a gyilkolás művésze
elbukik: rabul ejtik és életben tartják: egy új faj félelmeinek és
vágyainak örök mementójául. Zombi érzésekkel szorongtam - söröző,
füvező, filozofáló zombik tömegében - a Picasso Point-ban, a Nagy
Autodaféra várva: ma élve, közelről, élőben láthatom a hetvenes évek
egyik fekete bárányát, a magyar kísérleti színház legendáját, Halász
Pétert. Nyolc összetolt asztal a pub egyik sarkában - két óriási
kirakatablak és kétszáz húsevő fogójába szorított pódium, porond,
vesztő-hely. Rajta kopott fotel, dohányzóasztalka, üveg vörösbor. És a
90 perces késés (várakozás? kivárás?) izzadságbűze és feszültsége.
Lángoló katonai dzsekiben halad el valaki az utcán, az üvegtáblák
előtt, és egy nett hölgy belekezd Az őrült naplójának orosz nyelvű
felolvasásába. Halász Gogolt játszik. Ül, áll, átül, „ritmust vált”.
Lassan, magában beszél. Bort tölt, rágyújt, pár akkordot gitározik.
Nézi a nézőket. „Már nem avantgárd.” Az Universitasban rosszul
színészkedett, később hírneves darabjait próbák nélkül játszották. Ma
sem igyekszik „profi” szerepében tetszelegni. Megakad, elhallgat;
instruálja a zenészeket és a világítást; rákérdez a közel ülőkre:
„mióta beszélek? legyen még?” Piros sáljából váratlanul turbánt köt tar
fejére: olyan megkomponált; védekezően maga elé húz egy széket: olyan
keresetlen. Háta mögött a Postahivatal zöld mikrobusza parkol, néhány
vétlen járókelő csodálkozik be; portable idiótájával egy nyűhetetlen
fotós villog a kirakatüvegen át. Kirakatban játszani nagyon nehéz -
árulni művészetünket, mint a sonkát, mint az amszterdami kurvák
combját. Keserűség, nyomorúság. Egy lakásba zárva Budapesten, egy
üzlethelyiség kirakatába lökve New York-ban: magyar túlélési technikák.
A provokált véletlen terminus a quo-ja: valami, amitől Valami
elkezdődik.
Mit kell tudni? 1970-71-ben a Kassák Ház Stúdió 4 előadása (a kegyetlen
színház Testvérballadájától a betiltott A skanzen gyilkosaiig),
1972-75-ben lakásszínház a Dohány utca 20/IV.
25-ben, harmincegynéhány konceptuális játék, happening lehetséges
gyerekeknek és lehetetlen felnőtteknek (King Kong, a Ház, a
Naplószínház), ’76. január 20-án kivándorlás. Tíz emberke 15 éve
„kinn”: ’77-91. a Squat Amerikában (kezdetnek a Pig, Child, Fire! és
végül a Full Moon Killer). 1985-ben Halász megalapítja a Love
Theatre-t, ‘90-ben – véletlenül – a PeCsában is vendégszerepel: Ű, aki
valamikor a sisakkészítő gyönyörű felesége volt. 1991-93-ban két
rendezés a Kamrának: A kínai I-II.
Áll Halász az asztal tetején, és beszél. Talk-show lenne ez az
Újvilágban, de itt: könnyes emlékezés. Nem sírunk; pedig „…óriási az
amnézia a tegnappal szemben… és mikor reggel felkelsz… elemi dolgokkal
kell szembenézned…” Műfaját tekintve a verbális színház furcsa zamatú
gyümölcse, amely egy ‘72-es darab (Breznyik meg egy asszony tegnap)
formabontó koncepciójától ered: itt váltja fel először a társulatnál az
„írás–rendezés–eljátszás” képletét az „élés–elgondolás–színház–élés”
képlete. Majd rögtön utána a két személy intim egymásra kérdezéséből
fakadó beszélgetés-színház következik (Felkészülés meghatározatlan
idejű együttlétre). Majd ’75 májusától a naplószínház, amikor az „igazi
fikció” kitalálása helyett „naplót ír” a társulat, ti. az év 365
napján, napról–napra eljátszik valamit, ami az eszükbe jut. „Kitörni a
némaságból!“ – kíméletlen imperatívusza ez minden TTTiltott Művésznek,
akkor és mindörökké. A magány interkontinentális közvetítői Halász
Hangos levelei ‘78-79-ből, az itthon maradt barátoknak. Személyes
hírek, művészeti fejtegetések, élménybeszámolók, rádiós zajok, zene –
magnószalagon. „Oda kell mennünk, amitől egy kicsit félünk, vagy amitől
nagyon félünk, és ami nagyon vonz.”
Halász Péter/vári elbeszélései nem egy őrült kollapszusát, hanem egy
színház–őrült apoteózisát tárják elénk. Miféle álmok? Miféle emlékek? A
hazából kilakoltatott nagycsalád–társulat tragédiáit, a
világba–vetettség ígéretét és csapdáját. Az alkoholistává váló Mária
menekülését és öngyilkosságát, a metropolisba érkező Ágnes
LSD-kábulatos tévelygését egy elhagyott játszótéren. Ábrándokat a
delfinekről, akik nem terveznek, és nem gyűjtenek, mégis tagadják a
halált. Árnyképeket egy kisfiúról, aki nem játszik, nem gondol semmire,
és nem kíván semmit: „a boldogság állapotában él”. A heroin és kokain
kísértéseit, az absztinencia és overdózis között. Hiszen
„elkerülhetetlen” mindkettő: utazás a száraz sejtek birodalmában,
amikor „minden távolodik, de a helyét nem változtatja”; és a
felállás–leülés–derékfájás–földrefekvés–epehányás-felállás… circulus
vitiosus-a. Barátok önpusztítását; Halász a trombita nyers hangján át
ordítja felénk: „Az ember kíváncsi, vagy boldog! Aki kíváncsi, az hamar
megöregszik! Aki boldog, az meghal!” A drogok csempészését, seftelését,
manipulálást, kicsi nyereségeket és nagy átbaszásokat, mert csak 1
uncia kokain kell alaptőkének, hogy a darabot megírhassam, hogy a
darabot színre vigyük. Mert „nagyon fontos dolog a színház számomra”,
mert ez a legfontosabb. Rögeszme, megélhetés, kábulat, megnyugvás:
„1500 darab inzulinos tű – mindig tiszta tű”. Puskin és Gogol? Ki kibe
rúgott? Apró szláv anekdota; betét, kitérő: „ Gogol – guggol”. Nem sok
keresni valójuk van itt. Halász felolvas egy sárga könyvből: „Mit
akarnak tőlem? Nem bírom tovább.” K úr A városból B városba igyekszik:
itt alkohol van és munka, ott drog és család; közöttük az utálat és a
magány.
„Olyan intimre gondoltam - de a mikroport nem dolgozik…” – mondta
valamikor, és nem mellből jött a hangja, hanem szárazon csordogált elő,
nem várva önmagát. Nem várva senki mást.
* 1994. január 19-én mutatta be Halász Péter Az őrült naplója c.
performanszát a budapesti Picasso Point kávézó közönségének. Ez a
tisztelgő írás azon a hajnalon készült, és eddig a hajnalig várt.