
Gondolom, ők akarták így. Az éjszaka
az ő természetes terepük: nappal, szabályos estehétkor, idegenül
ténferegnének a fényben. Ahogy telik az idő, úgy fél kettő körül
viszont már tudhatják, az éjszaka megformálta számukra közönségüket. A
félálmos publikum éberségére van szükségük, a nappali népség csak
csodálkozna rajtuk.
Peró álmaiban járunk. Mindig, újra és újra visszatérnek a régi,
nyomasztó képek. A sötétből alakok formálódak, aztán visszaolvadnak
bele, hangok fúrják kereszül magukat a csenden, más hangokkal
keverednek, és elnémulnak. Talán csak egy ébredés előtti pillanat az
egész. Az a pillanat, amikor egyetlen pontba, egyetlen másodpercbe
sűrüsödik össze mindaz, ami az éjszaka történt. A reménytelen
visszamenekülés pillanata ez, ilyenkor már biztosan nincs menekvés.
Nincs menekülés az elrontott, embertelen felnőttvilág nappala elől. A
felnőttek tehetnek mindenről. Ők hábor úznak, ők gyűlölködnek, ők
építenek koncentrációs tábort és gyárakat. Ez pedig egy kisgyerek álma.
Egy ijedt, csodálkozó, naiv és dühös gyereké. A szembesülés szomorú
pillanatai ezek. Nincs benne fejlődés, változás: kezdetben éppen annyit
tudunk, mint a végén. Peró színháza nem előre halad, hanem befelé.
Azok, akik hajlandóak vele tartani, megláthatják az álmait. Néha elfog
a kellemetlen érzés, mintha valaki más fejébe tolakodtam volna be. Kis
idegens éggel, kis félelemmel, kicsit szemérmesen nézek körül. Néha a
látvány igazi vízióvá válik, közös álommá, hogy aztán újra bezáruljon,
és a nézőt újra egyszerű szemlélővé fokozza le.
Mégis: sosem volt még a Metanoia ilyen nyitott. Ez az előadásuk eddig a
legkonkrétabb, legföldközelibb. Peró erőssége mindig az általánosban
rejlett, gyengéje pedig a konkrétban; színpadán többnyire nem egyes
emberek, karakterek jelentek meg, így aztán előadásai inkább egy
hatalmas, jól szervett műtárgyra emlékeztettek, mint színházra. A
Védett állatok szereplői - talán azért, mert végre kialakult az állandó
társulat - viszont már emberek. Végre férfiak és nők lettek belőlük.
Ez a világ nagyon végletes, fekete és fehér (mint az előadás színei),
nincs benne átmenet a teljes gonoszság és a totális jóság között,
csupán sok rosszból és a Jóból áll. A bonyolult gépezetekkel, az
árulóvá vált játékszerekkel szemben a lehető legegyszerűbb szimbólumok
állnak: pólya, kenyér, víz. Az újraszentelésre váró világ rekvizitumait
láthatjuk. A világ Miskinjei, ártatlanjai és együgyüjei a Metanoia
fekete vagy fehér zászlaja alatt egyesülnek.
A feloldó katarzis, azonban kis híján elsikkad. A téglaporos víz
körbeadása, a váltás hatása éppen azért lehetne nagy, mert semmi nem
ígérte, hogy bekövetkezik. A juszt is emberség és bizalom azonban
szinte eltűnik a zavaros fináléban. Azt mondják, egy előadást elkezdeni
és befejezni a legnehezebb, ott kell a legtöbb szerkesztői, dramaturgi
szigor; ez a szigor Peróékon is segítene. Egy este harmincan férnek be
a Védett állatok nézőterére. Ha jól számolom, a fesztiválnak hat estéje
van, az mondjuk száznyolcvan ember. Kár, hogy nem sokkal hosszabb a
fesztivál.