12 + 1 Zsótér-bölcsesség kezdő színészeknek2016.07.29.
Dohy Anna
1. A civilek egyszer, de csak egyetlen egyszer zseniálisan meg tudnak csinálni valamit, viszont képtelenek az utánzásra, az ismétlésre – ahhoz már színész kell. Éppen ezért jól működik a civilek alkalmazása a filmen, de nem a színházban.
2. Mindig a jelzőn legyen a hangsúly, ne a jelzett szón, ha ki akarod emelni a mondat értelmét! Nem az hordozza a tartalmat, hogy „test”, hanem hogy előtte/utána az van-e, hogy „halandó”, „gennyes”, „hamvas” stb.

3. Soha semmiért ne kérj bocsánatot! Én mondok valamit, te csinálod, amit csinálsz, és a kettőből lesz egy harmadik.
4. Előbb azt értsd meg, MIT, csak később azt, hogy HOGYAN! Gondolkozz! 5. A mondatok végének felcsapása rossz magyar szokás. Ne énekelj! A magyar egy lejtős nyelv, ha nem tudod, hol van a hangsúly, tedd a mondat elejére, abból nagy baj nem lehet. Egyébként a jelzők, a miért? kérdésre választ adó szavak, a nevek, határozószók hangsúlyosak.
6. Soha ne legyen megfelelés kényszered! És ne sértődj meg. Nyuszi.

7. Ne káromkodj, azzal csak elmegy az energiád felesleges dolgokra ahelyett, hogy a feladatra koncentrálnál. Közben pedig egy füst alatt felmented és megdicséred magad vele, pedig mire föl?
8. Oh, Ó, Ah! Ezek inkább amolyan fiziognómiai cuccok, nem artikulálódnak szóvá, különben lamentálás lesz belőle. Vagy sokszor káromkodás értéke is lehet. Szóval ugródeszka. 9. Nem attól lesz érthető, ha húzod-nyújtod a szavakat, hanem ha a megfelelő szavakat olvasztod össze.
10. Shakespeare-nél kár pszichologizálni, ő a hatásra megy.

11. Brechtnél nem a kimenetele érdekes a jelenetnek (úgyis tudjuk, hogy össze fognak jönni), hanem a menete.
12. Egy kurva pontot tudsz tenni a mondat végére, ahhoz nem kell tehetség.
+1 A színészet nem arról szól, hogy te átéld, elhidd, hanem hogy céllal és eredményesen tudj hazudni.
(Tea for Two workshop Zsótér Sándorral, 4. nap)
Fotó: Révész Róbert
|