A 2016-ban megjelent, a MASZK Egyesület programjairól, tevékenységéről szóló sajtócikkek teljes listája pdf-formátumban itt letölthető.
2017.02.01
forrás: MASZK
A Színház folyóirat körkérdése, 2016. október
„A fesztivál létezése a sok „nem lehet” között már önmagában igen nagy eredmény. Évről évre a létéért kell küzdenie; a Lajtán túl ez egy hasonló fesztivállal nem így történik. A megélt múlt nem hozza el azt, ami a THEALTER számára garantálhatná a fejlődés, az esetleges léptékváltás reményét. Marad viszont az összeszorított száj, a harc a létért, a sziszifuszi munka, az, hogy évről évre elölről kell kezdeni. Meg az életképesség, a kitartás folyamatos bizonyítása. A ki nem fáradás, a föl nem adás makacssága.” Neked így jó? - Milyen volna az ideális független fesztivál?
„A vigasztalóan normális groteszk (ez a fitogtató szókapcsolat egy kelet-európai túlélés-reflex leírása igyekszik lenni), amivel Bodó minden munkájával megmutat valamit a világból, ahogy máskor is, az élő színművészet java, olyan mutatvány – a világ énen átszűrése –, ami nézőként az igazi magasélet.” Proics Lilla: Makacs szabad
„A THEALTER-en látott Zsótér-előadások mindegyike erőteljesen színész- és szövegközpontú, pontosan kitett hangsúlyokkal, rafinált, korántsem tolakodó utalásokkal. Klasszikus darabokba öltöztetett kortárs színház ez a javából, amely felül tud emelkedni bármilyen közeg elvárásain.” Balázs Nóra: A tolerancia tere
„Ha nincs pénz, az ember egyre könnyebben hoz rossz, rosszabb és még rosszabb döntéseket – és ezt a Szociopoly nem megmutatja, hanem megérteti velünk azzal, hogy mi magunk vagyunk azok, akik a rossz döntéseket meghozzák.” Kovács Bálint: Így élj túl egy hónapot közmunkából és segélyből
„Zsótér Sándor az egyik legjobb és legeredetibb magyar színházi rendező, úgyhogy érdemes odafigyelni arra, mit mond a színészetről. Most például egy héten át workshopot vezetett a szegedi Thealter nemzetközi színházi fesztiválon, amelynek egyik résztvevője össze is szedte tizenhárom pontba Zsótér gondolatait a szakmáról.” Kovács Bálint: A színészet arról szól, hogy eredményesen tudj hazudni
2017.01.29
forrás: MASZK
Tóth Emese írásai a memoriaonline.hu-n
„Az Antikrisztus fikciója, vagy ha úgy tetszik, utópiája tehát olyan dolgokat mutat meg, amelyekre jó eséllyel csak nagyon ritkán gondolunk, mert nagyon mélyen rejtőznek bennünk – ráadásul egy olyan rendezés révén, amely láthatóan megelégelte a műanyag Jézus-képeket, a sorozatgyártott kereszteket, valamint a hit eltárgyiasodását és kirakatba tételét.” Tóth Emese: Műanyag Jézus, vagy amit akartok
„Korkép és kórkép egyben az előadás, és ebből a szempontból külön szerencsés, ha ilyen energiájú közönséggel találkozik, mint most, hiszen szinte mindenki egyszerre bólogatott, amikor súlyos kérdésekre légüres válasz jött a szereplőktől – mert ilyen ez, nincsenek mindig megnyugtató válaszok. Ahogyan Tar Sándor hősei, úgy mi, a nézők is megpróbálunk a magunk vonatára felugrani, mert abban, amiben vagyunk, maradni nem akarunk.” Tóth Emese: Drága kirúgott barátaim!
„Ahogy ő változik az évek során, úgy a szerelmi igényei, szexuális vágyai is változnak, és ezekre mindig másban talál rá. Nőként azonban szembesül azzal, hogy ő lesz tárgya az általa már jól ismert férfias ösztönök katalizálta vágynak. Az alapötlethez kapcsolódóan a többi férfi szereplőt is nők játsszák.” Tóth Emese: „Így torlódnak meg a hullámok”
„Rába Roland elemi erővel dolgozik. Az első perctől kezdve, amikor a nézők helyet foglalnak, már pofákat vág, grimaszol, türelmetlenkedik, nem lehet rá nem odafigyelni, nem szórakozik, teljesen egyértelművé teszi játékával, hogy ebben a történetben a mór másodhegedűs lesz minden morális zsenijével együtt.” Tóth Emese: Jago Show
„Annyira abszurd, felkavaró ugyanakkor addiktív ez a szókimondás – pláne, ha ukulelekísérettel adják elő –, hogy órákig bírtam volna még nézni és hallgatni őket. Az egyik legnagyobb kincset adták a szegedi nézőközönségnek, a saját bátorságukat, amellyel erre a kérdéskörre rámutattak.” Tóth Emese: „Kőkemény nyári ég”
2017.01.29
forrás: MASZK
A tiszatajonline.hu beszámolói, interjúi
„Rögtön azt éreztem, hogy ez egy csodálatos, nagyon gazdag anyag, ami színészileg hatalmas kihívás, olyan, mint egy nagy utazás, csak itt nem egy ismeretlen város csodás épületeiben, hanem a mondatok mélységében merülhetek el.” Ibos Éva: Egy nagy utazás - interjú Keresztes Tamással
„Horváth dramaturgiája feszes, rendkívüli pontossággal megkomponált, hiszen a mozgás és a tánc koreográfiájába egy kikerülhetetlen narratív szál is beleilleszkedik: az irodalmi passzusok szó szerinti elbeszélése.” Fritz Gergely: A közelinek hitt te országod
„Halál és születés, öngyilkosság/önpusztítás és reprodukció/gyermektelenség dialektikája figyelhetőek meg a drámai szöveg szintjén, amelyet a díszlet és a jelmezek tovább árnyalnak.” Fritz Gergely: Egy családi tér mint utópia
„A színháziasság kulcsfontosságú lesz Zsótér Othellójában. Jago intrikáinak teatralitása, a leselkedés, a hallgatózás, és a maszkok jelenléte pedig az előadás végéig jelentésgeneráló tényezővé válik.” Fritz Gergely: Othello a konyhában
„Egy bábelőadásban biztos, hogy mindig meglepetés ér, talán a stilizáltsága miatt, a képzelőerő intenzívebb használata miatt. Erre ráéreztek a nézők is, jó volt megtapasztalni, hogy mennyire élvezték az előadásokat, s hogy mennyire reagensek voltak.” Ibos Éva: A bábszínházban nincsen negyedik fal – interjú Balog Józseffel
2017.01.28
forrás: MASZK
A Délmagyarország írásai
„Tudta, hogy 330-nál is több fellépő volt az eddigi a 25 Thealter fesztiválon? - szólította meg a Régi Zsinagóga udvarán összegyűlt népes közönséget a művészeti vezető.” Tudta, hogy elkezdődött a Thealter?
„Földet osztottak, és minden falunak katedrálist építettek, úgy kormányoznak, ahogy nekik tetszik. Frigyes herceg és „marketingfilozófusai" vették birtokba a Klauzál teret vasárnap és hétfő délután. Az udvartartás, azaz a szentesi Horváth Mihály Gimnázium alkalmi társulata a THEALTER fesztiválon lépett fel Ahogy nekünk tetszik… című, Shakespeare ihlette előadásukkal.” Kiss Tímea: Minden kornak rendszere van - utcaszínház Szentesről
„A szombaton záruló THEALTER-re előadással is érkezett, ezeken túl tréninget tartott és színészként is színpadra állt. Nem sok ideje maradt a szegedi nyarat élvezni – ahogy mondja – az elmúlt kemény héten.” K. P. T.: Hol ez jó, hol az - beszélgetés Zsótér Sándorral
2017.01.27
forrás: MASZK
A Szeged Televízió összefoglalója a fesztiválról interjúkkal, előadásrészletekkel:
Mindkét írás emeltdíjas SMS elküldése után olvasható.
„Legyen Gogolból stand up, semmi más, csak a nagy színész? Vagy ellenkezőleg: próbáljuk meg visszalopni Bodó színházi kézjegyét, azt, amitől ez a színpad az, ami. És vajon ahhoz mi kell, hogy belülre kerüljünk? A világ és a szegedi nézők szeme Keresztes Tamásra szegeződik.” Herczog Noémi: Vau
„Változó identitásai Soós Attila interpretációjában a társtalanság feloldására tett kísérletek maskarái csupán. Ez a másoktól való szüntelen menekülés és mások iránti csillapíthatatlan vágy köti Orlandót a halandókhoz és rajtuk keresztül az időhöz, és ezt a feszültséget teszi meg a rendezés az előadás drámai konfliktusának.” Ady Mária: Szenvtelen szuggesztió
2017.01.25
forrás: MASZK
Deres Kornélia az Egy őrült naplójáról a Színház folyóirat oldalán
„A vizuális környezet tehát mintegy párhuzamosan újra elmeséli a világ érzékelésének egyre torzuló tapasztalatát, ami ott feszül a Keresztes által mondott közel kétórás monológ mondataiban is.” Deres Kornélia: Fantaszta fogalmazó
2017.01.24
forrás: MASZK
Tóth Tünde a Gyásztáncról a Kortárs online-on
„...a mesevilág elegyedik sötét abszurd humorral és ötletes szcenikai megoldásokkal, az előadás minden tekintetben (díszlet, jelmez, fény, párbeszédek) egyszerű, frappáns.” Tóth Tünde: Szegény Árcsibáld! - Lázár Helga: Gyásztánc
2017.01.24
forrás: MASZK
Varga Anikó az Egy őrült naplójáról a Játéktéren
„S ez a furcsa, ideges vibrálás tökéletes összhangban van Keresztes Tamás Popriscsinjével, ezzel a szegényes öltözetű, túlérzékeny, vékony, szikár hivatalnokkal, akinek kifinomult mozdulatait állandó feszültség kíséri, minden pillanatot telítve a kiszámíthatatlanság veszélyével.” Varga Anikó: Egy megborult elme bábszínháza
2017.01.24
forrás: MASZK
B. Kiss Csaba az Egy őrült naplójáról a 7óra7-en
„Nem lennénk meglepődve, ha a mai húszasoknak, harmincasoknak már Keresztes Tamás jutna eszébe erről a figuráról: ritkán látható, hogy egy színészt ennyire megtaláljon egy szerep.” B. Kiss Csaba: Gyere, őrült
2017.01.24
forrás: MASZK
Takács Emma a Rosalie elmegy meghalni c. előadásról a prae.hu-n
„Bár mosolyogni nem tud, szeme sem mozdulhat, nincs benne fény, mozdulatai, feje hajlításából, mestere kölcsönözte szelíd, réveteg hangjából az élet utáni vágy sugárzik.” Takács Emma: Elmegyünk meghalni? - Rosalie a Thealteren
2017.01.24
forrás: MASZK
Petró János beszámolója a Szegedi Lapon
„Egymásnak elmesélve, eltáncolva, a mérleg tálcáira téve. Egy súlyos, ólomnehéz és egy könnyű, csipkekönnyű történet. A mérleg az est végére mégis egyensúlyba ér. Ehhez a csodához kellenek a szerelmes angyalok. Minden történetet el kell mondani, még ötven év hallgatás után is. A csend mindazt, ami megtörtént, nem rejtheti a feledés ópiumos üvegcséjébe. Ajándék ez az előadás, mert egy olyan élet bölcsessége érint meg, amit megélni nem szeretnék, de a tudás befogadására ősidők óta vágyok már.” Petró János: Thealter - A zóna
2017.01.24
forrás: MASZK
Sisso az Etikettről a Magyar Narancsban
„Boross Martin projektszínházának emberkísérlete a legérdekesebb, aktuális független színházi törekvéseket bemutató Thealter Fesztiválon volt látható legutóbb, a Régi Zsinagóga megkapóan romos, emlékekkel teli épületében.” A Stereo Akt: Etikett avagy A tökéletes ember
„Nincs is izgalmasabb, mint THEALTER díszvendégnek lenni. Játszik, tréninget vezet, rendez, és közben két előadása is fut a fesztiválon. [...] Egy amerikai meg egy angol, két különböző korszakból; Zsótér fejében mégis azonos nyelven szólalnak meg.” William és Williams – Zsótér Sándor újra Szegeden – Thealter – Beszámolunk
„Legyen az apa- fia, vagy férj és feleség viszony, az álarc bármikor előkerülhet, és falakat emelhet, amikhez legfeljebb csak a halál gondolata elég erős, hogy ledöntsön, vagy éppen másik álarcot nyújtson.” Macska a forró bádogtetőn – Thealter – Beszámolunk
„Mégis ámulatba ejtő, hogy mindezek ellenére a megőszült haj alatt egy hatalmas mosoly van, és szikrázó, másra is átragadó életigenlés jellemzi egész, színleléstől mentes, természetes lényét.” Sóvirág – Thealter – Beszámolunk
2017.01.22
forrás: MASZK
Dr. Benkő Marianna az Egy őrült naplójáról az ekultura.hu-n
„Valóban zseniális az, amit Keresztes Tamás megmutat; közhely, de szinte eggyé válik a figurával. Arcát és hangját, mozgását és apró mozdulatait mind az előadás szolgálatába állítja. Megjeleníti Popriscsin mélységeit, kitaszítottságát, érzelmeit és őrületének minden apró stációját.” Dr. Benkő Marianna: Beszámoló: Egy őrült naplója – Thealter Fesztivál, Szeged, 2016. július 23
„Egy fiatalos, lendületes város, ahova mindig várom, hogy megérkezzek. Külön öröm, hogy a THEALTER díszvendége Zsótér Sándor lesz, a Macska a forró háztetőn rendezője – az ő tiszteletére is játsszuk ezt a darabot.” Kiss Tímea: Trokán Nóra: Nincs mit mérlegelni - interjú delmagyar.hu