alkotók: Oleg Zsukovszkij,
Perovics Zoltán
„A világ onnantól kezdett
létezni, amint magamba engedtem. És legyen akár a rend nélkül, de mégiscsak
létezik! Aztán kezdtem rendbe tenni a világot, és akkor megjelent a művészet.
És csak ekkor értettem meg az igazi különbséget a nap és a kakastaréj között.
Ugyanakkor azt is megtudtam, hogy az egy és ugyanaz.”
(Danyiil Harmsz)
„A jelen projekt Danyiil Harmsz,
orosz költő-író gondolataiból indul ki. A legfontosabb itt nem is a gondolat,
nem a tartalom, nem a forma, hanem a rend tisztasága (ugyanaz a rend, mint ami
az egész világot uralja). Nehéz beszélni régi szavakkal egy új nyelven. Úgy
gondolom, hogy magunkat is meg fogjuk lepni, létrehozva ezt úgy, ahogy korábban
nem csinálták, felhasználva erre a teret, a színt, a ritmust, a tárgyakat, a
figurákat, az ő költészetének szellemében.”
(Oleg Zsukovszkij)
Oleg Zsukovszkij, fesztiválunk
egyik visszatérő vendége, színészetet és rendezést tanult, majd színészi
pályára lépett, és a kilencvenes évektől olyan világhírű, a szegedi közönség
előtt is ismert orosz társulatokkal dolgozott együtt, mint a Derevo, az Ache, a
Formal Színház. Az utóbbi években szólóelőadásokat készít, nemzetközi
fesztiválok vendége, és tréningeket is tart.
Perovics Zoltán a szegedi
Metanoia Különítmény vezetője. „Pero színháza a rend színháza, ahol a tárgyak
és a fények és a szövegek és a szereplők egymásra felelnek, mint egy régi jó
svájci óramű. Ez az ember a színház megszállottja. Ennek az embernek látomásai
vannak, ez az ember a látomásait lepkehálóval elcsípi és vasba önti, fénybe,
220 voltba, emeltyűkbe, hogy visszaadja őket a szellemvilágnak. Megszállott.
Van Gogh, Artaud… kasztjából” (Halász Péter,
Fosszília – Ortopéd balansz szám)
„Perovics és Zsukovszkij: két vérbeli színházi lény. Két
clown. Természetes közegük a színpadi létezés, az előadás terében nem is
léteznek másként, mint bohóc szereplőkként. Mikor a nézőtérre érkezünk, már a
színpadon téblábolnak, rendezgetik kellékeiket, birtokolják a teret; és a
tapsrendben sem lépnek ki clown-szerepükből: játékosan reagálják le a taps
fokozódását és alábbhagyását. Éltető elemük a színpadi fikció.
Megjelenésük is bohócszerű. Zsukovszkij
fehérre kent arccal és festett kesztyűs-karral, kopott-szűk fekete nadrágban és
trikóban, kis kerek kalapban, Perovics szintén feketében: frakkban és
cilinderben vonul fel az ütemes cirkuszi indulóra. Bohócjátékuk ötlete eredeti
és szellemes: a színpad elején, mellmagasságban egy vízszintesen futó, jó
méterrel mögötte, balra egy függőlegesen futó piros fonál feszül a térbe. Éles,
szűk fénycsíkok világítják meg őket. Sehol semmi más fény. Zsukovszkijé a vízszintes,
Perovicsé a függőleges fonál. Külön-külön, egymástól – látszólag – függetlenül
játsszák szólójátékaikat rugalmas fonalaik mentén. Két bohóc-sziget.”
(Trifonov Dóra: A színház
megszállottjai, Danyiil Harmsz Projekt, Színház, 2006. május)
www.lapushkin.de
http://www.maszk.hu/Menedzsment/Metanoia
Támogatók/supporters: NKA Táncművészeti
Kollégium, Szkéné Színház, Flórián Műhely, MASZK Egyesület, Szegedi Hőszolgáltató Kft.