Keresés
 
   
 

THEALTER / Webnapló

 

Webnapló

További bejegyzések:

Ez a világunk Húzd le a cipzárt! Csak a zsinór maradt Tanár úr, kérem „Férfiak, ezt csináljátok utánam!” Hány cipő szárad a lelkeden? Mengele és a hét törpe

Videók

 

 

Hány cipő szárad a lelkeden?

2018.06.30.

23:41

A Caligula helytartója formabontó volt több szempontból is: a nézőtér négyzet alakban zárta be a színpadot, a székeken ülve már vártak ránk a színészek, akik előadás előtt fél órával tudták meg, ki melyik szerepet fogja eljátszani aznap. Székely János zseniális drámáját sok invencióval állította színpadra Benkó Bence és Fábián Péter.



Középen szőnyeg, azon körberakva cipők. Felettünk lepedő, melyet az előadás során különböző fényekkel világítanak át, az elején vörössel. Többszólamú ének hangzik fel, majd a férfikórus a cipőkhöz lép, mindenki felhúzza a sajátját. Sötét lesz. Mikor kivilágosodik, a szőnyeg közepén egy láda áll. És itt kezdődik a vita: Caligula császár a róla készült szobrot a jeruzsálemi templomban akarja elhelyeztetni. Ebbe természetesen a zsidók nem akarnak beleegyezni, és erről az öreg rabbi a helytartóval folytat élvezetes szópárbajt.

A helytartó ingben, nyakkendőben, a rabbi egyszerű, kissé puritán öltözetben. Két ellentétes személyiség összecsapását láthatjuk: a helytartó heves, rámenős, hangos, míg a rabbi végtelenül nyugodtan, halkan válaszol bölcsességeivel. Bár a szerep megköveteli a visszafogottságot, lehetett volna kicsit kifejezőbb Bánföldi Szilárd. A helytartó lehetetlen szituációban van, hiszen a józan ész és a lelkiismeret ellen harcolva kell eleget tennie feljebbvalója parancsának. Az őt alakító Törő Gergely Zsolt hol humoros, hol drámai, hol túl drámai, de ez mit sem von le játéka értékéből.



A torokszorító helyzetben mindenki próbál kiutat találni: merényletszervezés, hazugság, besúgás, halál. Halál, melynek megjelenítése a színpadon egyszerre hideg és megható: a lepedőt halványkék fénnyel világítják meg, csend van, a szereplő leveszi a cipőjét, és távozik a térből.

A történet végkimenetele bizonyos szempontból szerencsésnek mondható, ám a végén a helytartó ottmarad tetteitől megtörve a színpad közepén, görnyedt háttal térdelve a doboz előtt, melynek oldalai ledőlnek, és a végig rejtett cipőkupac az ő parancsai által bekövetkezett sok-sok halál szimbólumaként jelenik meg. A zsidó sors XX. századi, keserű jelképe működött a több száz évvel ezelőttre helyezett történetben is.



A Kaposvári Egyetem negyedéves színművész hallgatóinak előadásában a Caligula helytartója a kevés akció ellenére is izgalmas produkció, tele érdekes vitával, filozófiai, teológiai gondolattal, meg csodálatosan megvalósított, többszólamú énekekkel.

Mohai Aletta
Fotó: Révész Róbert

a lap tetejére
 

2018 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció