mtk: az anya arca sötét2011.07.22.
09:16
Moncsicsi Tanulmányi Kör (Budapest): Michael Ende: Az anya arca sötét, mint a láp
játsszák: Péter Kata, Máthé Zsolt díszlet, jelmez, bábok: Miareczky Edit e.h. zene: Ódor Viktor rendezte: Bereczki Csilla e.h.
viszont. van itt egy másik értelmezés, kémeri attila rampai tollából. a fesztiválújság, az extasis második számában jelent meg.
A futógyíkok néhány fajánál nincsenek hímek, a nőstényekből álló populáció szűznemzéssel szaporodik. A szaporodási folyamat megindításához viszont szükséges, hogy az éppen nem ovuláló egyedek hímként udvaroljanak tüzelő társaiknak, párosodást imitáljanak velük. Tehát valamikor a múltban e fajoknál is léteztek hímek, ám azok a lassú fejlődés során elnőiesedtek, majd teljesen eltűntek. Meglehet, az emlősökre, a homo sapiensre is ez vár. A férfi nemi identitásért felelős Y kromoszóma mérete már napjainkban is rövidebb – mondhatni csenevészebb –, s a tulajdonságokat hordozó bázispárokból is harmadanynyit tartalmaz, mint a nőiségért felelős X. Úgy tűnik, manapság a hímek csökevényesedési folyamatának az elejénél tartunk, de talán néhány százezer év múlva beköszönt a nők, a nőstények társadalma. Napjaink metroszekszuálisai is minden bizonnyal az elnőiesedés felé ható evolúciós nyomásnak engedelmeskednek, amikor szőrtelenítenek, kifi nomítják külsejüket. A Moncsicsi T. K. színháza mintha ennek a jövőbe vezető útnak a feléig vinne bennünket: a sokadik világháború utáni térben, elcsökevényesedett végtagokkal, ám túlburjánzó nemi jegyekkel megáldott asszony szül: reprodukál. A csökevényesedés félútján járó hím még etetgeti, ám az évtízezredeken átmentett csokornyakkendő és cilinder csak megerősíti balsejtelmünket: a kanok évezredei meg vannak számlálva. Szivacsba faragott színes test (chroma=színes és soma=test), a százfogú, százharmincadik századbeli rokonnő mozgása, nagyon szép: él, vajúdik, rág, lélegzik és szuszog. Helyet alig, helyzetet azonban változtat, széles fenékkel ül az anyaföldön és mimikában is erős. (Még szép, ez egy szavak nélküli előadás). A férfi től távol áll a földön való két lábon állás, inkább lebegve jön-megy, idegen itt, mimikátlan arca is földönkívülit idéz. Az alkotók szűkre szabták és komolyan vették a keretet: ha már nincs szöveg, ne legyenek dallamok sem. A monoton, kongó-bongó majdnem ritmus mintha egy lebombázott falanszter fölött lüktetne, de az is lehet, hogy ezt hallja anyja méhében az utolsó homo sapiens, akiről némi jóindulattal eldönthető még, hogy csiklója vagy pénisze van.
|