Search
 
  Program | About Thealter | Archive | Press | Links  
 

THEALTER / Festivalblog

 

News

vége van thank you! cry baby bloggerdíjak csakazértis tisztelt hazudozó - jutalomjáték weöres sándor ismeretlen versei yo múlt idő talpaink állampolgári ismeretek egy biciklizés margójára lulu, feminista-e vagy? trojka: cleansed máágness zenében úszni bloggerbio III: akár akárki nyaff nyaff nyaff öltönyösök a sócsíkon belül fuharosok beksztédzs vagy mi túlvagyunk aranymetszés, atlantiszbár fesztblogger bio II. fesztblogger bio I. 12 nő hűtőmágnes, kitűző van eladó előadáselőtt az új mantra: eszme álfesztiválbarátok kíméljenek! u21 nyitó merénylet a felejtés kegyelme

Videók

 

 

lulu, feminista-e vagy?

2015.05.25.

11:14



Manna Produkció (Budapest)-MASZK Egyesület (Szeged): projekt_LULU* - *dokumentarista szörnytragédia, 1895-2015 // Frank Wedekind nyomán






feminizmus, femme fatale.

lulu az a fajta nő,akit a férfiak egész életében használnak. élete a hagyományos bántalmazott gyermek karrierrel indul, apja végig ott van, hol árnyékként, hol valóságként.

így nem csoda, ha lulu egész életében a kiszolgáltatottság, a szolgálás, az elnyomás, a kihasználás útját járja, akkor is, amikor az öreg egészségügyi főtanácsos férje minden este arra kéri, hogy táncoljon neki és kicsi pónikról énekeljen, és akkor is, amikor élete tragikus vége előtt katonatiszteket kell kiszolgálnia, hogy apjának és szeretőjének legyen mit ennie.

geréb zsófi végzős rendezőhallgató diplomarendezése többszörösen is rendhagyó darab.

egyrészt azért, mert a nézőket bevonva (gyorsteszt) mindenki megtudhatja magáról, hogy feminista vagy sem - a kérdések a nők  egyenjogúságára, pontosabban egyenjogútlanságára, kizsákmányolására is irányulnak, és nem feledkeznek meg a férfiakról, akiknek vélhetően ugyan olyan nehéz megfelelni a társadalmi elvárosnak.

másrészt, mert a férfiakat és nőket úgy ültetik, hogy a nők a nézőtér bal, aférfiak a jobb oldalára kerüljenek. mint megtudjuk, lehet közel ülni, de az érintkezés akrá veszélyes is lehet.

harmadrészt az előadás utolsó harmadában a nőket kiküldik: míg a férfiak egy, a sikeres csajozásról szóló rövid esztrádot láthatnak rengeteg jó tanácssal, addig a nők az eső miatt az előtérbe szorulva eyg igen kényes kérdésről beszélgethenek - a maszturbálásról.

és mert ilyen jó honlapot nagyon, nagyon, nagyon régen láttam.

















ha valaki csak hazsnálja és érzi a feminizmus szót, de nincs tisztában a jelentésével, annak egy kis segítség itt: 
A feminizmus széleskörű mozgalom, mely filozófiai, morális, esztétikai, tudományos, szociális és politikai nézőpontból lényegesnek tartja mindazt, amit a nők megélnek (M. Miroiu). Ideológiaként a feminizmus nem más, mint a nők jogainak képviselete, az a meggyőződés, miszerint a férfiak fölérendelt és a nők alárendelt szerepe a legtöbb társadalomban hatalmi viszonyt jelöl. Ezt a viszonyt a nemek közötti politikai viszonynak tekintik (szexuálpolitika). Ennek megfelelően a feminizmus a nők szociális, politikai és kulturális szerepének előremozdítását szorgalmazza. és még itt.



de  visszatérve a definícióktól a darabra, azért is különleges az előadás, mert olyan, de olyan jó a honlapja, amilyet nagyon régen nem láttam. például lehet rajta olvasni a bechdel-tesztről: bechdel Dykes to Watch Out For című 1985-ös képregényében egy névtelen női karakter azt mondja, hogy csak akkor hajlandó megnézni egy filmet, ha abban teljesülnek a következő feltételek:
-    legalább két női szereplő van benne
-    akik beszélnek egymással
-    a férfiakon kívül más témáról is.

Azóta ezt a feltételrendszert Bechdel teszt néven alkalmazzák elsősorban filmekre.
 
meg hogy a hisztéria szót 1952 óta nem tartják számon betegségként amerikában. megnyugtató.

lulu élete első napjától az utolsóig férfiakat szolgál ki.

függetlenedési törekvései nem járnak sikerrel: mindenki annak tekinti, ami: prostituáltnak, örömlánynak, egy vágyott numerának. talá n nem is meglepő, hiszen lulu nem is tud mást, mint játszani a férfiakkal, kiszolgálni őket, butácskán pillogni nagy szemeivel, nyalogatni csersznyepiros száját. egész életében ezt tette - honnan tudhatná, hogy az élet másmilyen is lehet?

főleg egy olyan, patrciarchális világban, ahol a nő maga sem tudja, hogy lehet értékes, hogy tanulhatna, hogy csinálhatna mást is, mint hogy gazdag, öreg férjét minden este táncruhába öltözve várja.

amiről a színpadon szó van, gyomorforgató és dühítő egy nő számára - főleg akkor , ha a teszt által is igazoltan feminista. a fizikai kizsákmányolás éppen úgy, mint a szexizmus (a nemek szerinti hátrányos megkülönböztetés a definíciója, és csak azért írom ide, hogymindenki el tudja mondnai, ha legközelebb felszólítják a színpadra és ez t a kérdést szegezik neki), és nem oldoz fel az sem, hogy ha férfiak szájából halljuk: nem tudnak isemrkedni, képtelenek tlaálni egy normális nőt, akit szerethetnének, vagy nem működnek a szexuális együtt lét során.

még szerencse, hogy szakadt az eső, így a hazafele úton volt alkalmam bőrig ázni, de nem ez volt a fontos, hanem a tisztító eső, ami végül lecsendesítette háborgó lelkemet.


a jelmezért Juristovszky Sosának külön gratulálok.

 



to the top
 

2024 THEALTER

Imprint    Sitemap    Privacy policy   Sign in   Registration