harmadik hang színháza - f/eltűnések (második nap)2010.07.18.
13:45

a fesztivál második napján tobzódtunk a jóban. ha már írtam azt, hogy akarnék tolnai ottó lenni, bajor gizi is szívesen lennék - sőt, szívesen játszottam volna bársony júlia f/eltűnések című darabjában.
nyilvánvaló, hogy ez a 20. thealter egyik leglátványosabb, legösszetettebb darabja - nem véletlen, hogy az eredetileg egy kertbe megálmodott és ott bemutatott produkcióhoz majdnem egy napig építették a színpadot, vagyis beépítették az egész régi zsinagógát és annak előterét. a színpadra kerültek a székek és asztalok és a nézők - hogy úgy érezzük magunkat, mint egy kávéházban, ahol megvitatjuk, ki is volt bajor gizi -, a darab még a zsina előterét is felfalta.
minden néző kapott egy újságot: régi vágású, illatos, 10 oldalas kiadvány, erős papírra nyomva - ha a papírt megsímogatod, herseg, mint fogad alatt a friss alma vagy retek. az újságban bajor gizi levelei, tőle való idézetek, mellette tolnai ottó írások (gyűrött nulla "a te drámádban vasalnak mint csipkét hullát gömbvasalókkal két nullát"), keresztrejtvény herz szalámi világhirű és hónaljizzadás elleni axillol-hirdetés, valamint humor: duma döme dumái.
de ez még mind semmi. három színésznő - bajor gizi szerepében mindannyian, és három olvasó, akik mellettünk, nézők között ülnek a kávéházi asztaloknál. ők terelgetik a történetet, a három nő pedig megmutatja, elmondja.



van még számtalan projektor, kivetítő, függöny, és azon egymásba tűnő képek, sőt, függönyök sora egymás mögött, amelyen a rávetített fotók térben rendezkednek el - eljesen le voltam nyűgözve.

és ha ez, meg a színészi játék nem lett volna elég, ott volt még nézők kényeztetése: jéghideg víz, testes vörösbor, aztán érkezett fogpiszkálóra felszúrt gyümölcsfalat narancshéjjal keserítve, üvegpohárban, meg kandírozott rózsaszirom. utóbbi isteni volt, révész robi adagját is megettem.
annyi látni- és hallanivaló ezen az estén, valóban, a színház kapu eg ymásik történetbe, sok másik történetbe, vonatjegye egy kétórás, önfeledt utazásra.

"vannak dolgok, amiket a sírba is magával visz az ember"- mondja a bájosan fecsegő bajor gizi. nem csak a titkokat, a színházat is. bajor gizi szerint az öröm a harmonikus testi-lelki haladás indexe, dienes valéria szerint a mozgás: idomító működés.
aztán ott vannak még az egészséges, gyönyörű szavak, amik elvesztek, az alítani - sejteni, gyanítani -, és a lánykor - lánykoromban.
és ott van bajor gizi, aki a régi zsinagógában hintázik, ó, én is felülnék arra a hosszú kötelű hintára, lengenék a nézők fölött, ők meg felnéznének rám, kiállnék bajor gizivel a tejútra, ujjaninkat felnyújtva.
"érzed, ma nem szeretlek, hétfőn reggel gyűlölni foglak, azt az álmodat hallod, amire nem fogsz emlékezni." a szövegek úgy maródnak bele az emberbe, mint a tükörbe a foncsor, visszacsengenek majd évek múlva is, hogy lehet ilyen finomat leengedni a magas égből az előre meghatározott sorrendben egymás után rakott szavakat, hogy aztán azok ne földet, hanem szívet érjenek?

"minden tévedést elsiratok, minden üneprontást, az elzüllesztett tündérmesét - az életet." "én mint vak hangoló, a vázak színes kanüljeit végtelen csengethetem, nézzétek, a halált játszom."

a pincér hozott nekem egy vöröskáposzta levelet papírtányéron, a káposztalevélre kempingsajttal azt írták rá: idő. néztem egy darabig, aztán megettem az időt. kicsit fojtós volt.
|