Search
 
  Program | About Thealter | Archive | Press | Links  
 

THEALTER 2010 / July 17, Saturday

 

Performance

Blog
blogzárás - nincs kegyelem miről beszélünk? - emlékeztető utolsó vacsora sanyibá majdnemgudbáj blogger módra döbrei dénes - lajkó félix: bőrkert tolnai dedikált balog bezárta, aztán döbrei és lajkó a tizedik napon moncsicsi tanulmányi kör - vannak tervei? bezárult a zenedoboz hommage à Bozsik Yvette társulat idegeneknek tilos mélység s aki ott csak hal fém, nem vas - hírnév holnaptól már úgy lesz a helyes megfejtők a nap mondata andaxinház - nincs mitől félni metanoia artopédia - tizenhárom hónap unokák színháza megkerült a fesztiválbarát az összes kerékpáros szobra helyett a tegnapi nap fotója lovak az ablakban aradi kamara viszont song - idegen toll van-e valahol becsületes megtaláló? gyerekességek, csillag börtön mégy ma a böribe? mi a fontosabb? a rampai lecsó zenedobozra kovászos uborkát katica felolvas nórinak a fesztiválbarát dala ön kéntes? de ki az a grotowski? yay, meg van a... yay, hol a... derevo - harlekin (ötödik nap) mi, akik itt vagyunk ki van a virág mögött? focus műhely - happy hour (negyedik nap) szakonyi györk - marginális (negyedik nap) hmg vonaton - utcajátékok tolnaiul nomen est omen - zenedoboz pintér béláék - szutyok, idegen tollakkal vicc demokráciára és zsarnokságra didergő - horváth mihály gimnázium napibalog (harmadik nap) az eszéki zsiráf góbirita (harmadik nap) a lüke fiú az elfekvőben (harmadik nap) szeretem az angyalokat (harmadik nap) symposion lift kiállításmegnyitó (harmadik harmadik hang színháza - f/eltűnések (második nap) zenedoboz - a vajdasági szív (második nap) tolnai ottó köszöntése, jelenkor (második a kisinyovi rózsa (első nap) keserédes, avagy megnyitó (első nap) azok a deszkák, az a színpad (első nap) nehéz a szívem - hajnóczy 12 (első nap) thealter lúkbekk 2009 thealter lúkbekk 2008 thealter lúkbekk 2007 thealter lúkbekk 2006

Details

Print page

50 Years of Teatr Laboratorium: a documentary exhibition - opening

17. Saturday 20:45     Chamber Theatre

10'

The exhibition presents one of the most important innovators of 20th-century theatre Jerzy Grotowski and the fifty years of his legendary Teatr Laboratorium.

Jerzy Grotowski (1933, Rzeszów, Poland -1999, Pontedera, Italy) was a theatre director, theoretician, teacher and an inventor of new theatrical concepts. His Teatr Laboratorium belonged to the most important theatrical institutions of the 20th century. Under that label he made his controversial though widely admired plays Acropolis (1962), The Constant Prince (1965) and Apocalypsis cum figurist (1968). He published his manifest entitled The Poor Theatre in 1968 in the United States.  

Teatr Laboratorium was not a conventional theatre, the emotions between the artist and the spectator were of more importance than the actor or the text in the performances. In his last Polish period 1978-1983 Grotowski invented the Theatre of Sources. He traveled intensively through India and South America to identify elements of technique in the traditional practices of various cultures that could have a precise and discernible effect on participants.  

”I am not an academic. Am I an artist? I think so. I am a skilled worker” – said Grotowski about himself.

From 1986 Grotowski was working in Pontadera, Italy in a theatre center established by him, the University of California and the Peter Brook Center. He was solely focusing on his academic works. Though he was suspected of placing himself in the role of a shaman, a prophet or a guru, all those who knew him personally said he was a nice, warm-hearted man.

Supported by: Lengyel Intézet (Budapest), Grotowski Intézet (Wroclaw)



Supported by:

Polish Institute

Grotowski Institute (Wroclaw)

To see picture gallery click on image
 
to top
 

2025 THEALTER

Imprint    Sitemap    Privacy policy   Sign in   Registration