undead2016.07.26.
13:29
17:00-18:15 Kövér Béla Bábszínház: Barboncás Társulat (Szeged): Un-Dead
révész róbert fotói
nagyon vártam ezt a darabot, mert kiss áginak eddig még csak gyermekelőadását láttam (énbűnöm), és mert az író-dramaturg vészits andrea, móra ferenc dédunokája, akit akkor ismertem meg, amikr a móra-filmet forgatta szegeden.
nem bírom ki, hogy ne mondjam el, hogy rajta van a nevem a móra-film stáblistáján, ami annyira meglepett, maikor a bemutatón végignéztem a filmet a belvárosi moziban, hogy kiszakadt belőlem egy hangos óóóóó. annyira meglepett.
nahát, a drakula.
blaskó béla lugosról - róla az a legerősebb emlékem a filmjeiből, amikor néz. szeirntem ezt a tekintetet - ahogy kifelé néz a - gondolom a koporsó résén, mindenki felimsmeri az egész világon.
aki még nem olvasta az önéletrajzát, nem biztos, hogy tudja, hogy 1910-től a szegedi nemzeti színházban játszott, akkr persze még koránt sem volt meg a vámpírjeelmeze. pedig az életrajza kalandos: szeged után pesti színházak, majd első világháború, a tanácsköztársaságban színész szakszervezt, majd emigróció bécsben. később berlin is, film, majd gépészként egy szállítóhajón vállal munkát és az egyesült államokba szökik. a drakula 1927-ben részben már megváltoztatta a sorsát, igaz, akkor csak a broadway-n, 500 előadás + két év turné nem semmi. a világhír 1931-ben kopogott az ajtaján az universal stúdió ügynöke személyében, a drakula után beleragadt a horrorfilmekbe. két vígjátékával csúfosan megbukott. jaj.
a fronton okozott sebesülése heroinfüggőséghez vezet.
ezt írja a wiki. de van ám egy másik oldal is, a beladraculalugosi, haha, ahol a temetéséről egyrészt azt írják, hogy álmában érte a halál 1956 augusztus 16-án 6.45-kor, másrészt hogy a temetését frank sinatra fizette. negyedik felesége és fia döntése alapján drakula jelmezben feküdt a koporsóban. a sírkövén az áll, hogy beloved father, nem pedig hogy beloved dracula. hál istennek.
szóval a darab.
kiss ági történetmesélése engem midnig lenyűgöz. sokszor gondolkodtam már azon, hogy boldogulna prózai szerepben (szerintem jól), de én mégis igazából egy sanzonestet képzelek el neki.
dehát ő bábos, és bábszínész, és rendre két olyan emberrel dolgozi kegyütt, akiket szeretek és tisztelek: kiss attila etelével és tóth andreával. ebben a darabban az ismertető szeirnt különböző bábtechnikák segítségével - és ezt nagyon jó látni, hogy a bábszínház, ami alapvetően az én szívemet sosem tudta elrabolni, mi mindenre képes. szeretek lenyűgözve lenni, szeretem a humort (a fekete humort is), és szeretem, ha egy előadás szellemes és meg tud hatni.
drakula gróf - vagyis blaskó béla lugosról - történetét tíz jelenetben követhetjük végig, egészen onnan, hogy tizenkét éves korában megszökik otthonról (nem került tetrapak dobozokra a fényképe, mint manapság az eltűnt gyerekeké), odáig, hogy heroinista lesz, majd meghal.
arra azért kíváncsi lennék, hogy frank sinatra miért válllalta a temetése költségeit: mert annyira szegény volt lugosi béla, vagy mert annyira tisztelte? és a filmgyár mért nem tisztelte annyira, hogy kifizessék? na, mindegy.
ja, és hogy el ne felejtsem leírni, kiss áginak van ám egy olyna sátáni kacaja, amitől legalább annyira libabőrözött a karom, mint akkor, amikor gyerekkoromban otthon este véletlenül egyedül odakapcsoltam a drakula című filmre. és ha ehhez még hozzáadjuk a bábszínház sejtelmes sötétjét, akkor a borzongás biztosított. de azért szomorkodni is lehet, és ez jó.
|