A Lovak az ablakban a ionescói abszurdból kiinduló, de az abszurd drámát parodizáló, a görög színházi hagyományokhoz is visszanyúló, a történelmet a bagatell szintjére emelő, de a babona világát sem mellőző iróniával teletűzdelt parabola a háborúról, a háborút megelőző borzalmakról, az emberi viszonyok párhuzamos világokban futó ellehetetlenüléséről.
A drámát 1987-ben a bukaresti ősbemutató egy nappal betiltották, és csak 1989 után kerülhetett Romániában színpadra. Azóta – a Párizsban élő román szerző többi darabjával együtt – Európa számos országában, Oroszországban, Kanadában és az Egyesült Államokban is játszották. Magyar nyelven most kerül először színpadra. Az Aradi Kamaraszínház adaptációja abból a szempontból is különleges, hogy a darabot két magyarországi (Bacskó Tünde, a Pécsi Harmadik Színház színésznője és a Szegeden is jól ismert Harsányi Attila), és egy romániai magyar színész, a 2008-ban a THEALTER Fesztiválon nagy sikert aratott Rudolf Hess tízparancsolata című előadást rendezőként jegyző Tapasztó Ernő játssza, a rendező pedig a román Radu Dinulescu.
„Ritkán ír le ilyet az ember, de néha mégis: a pécsi Visniec-bemutató semmiféle hiányérzetet nem hagyott maga után. Kitűnő darab, érzékeny rendezés, remek színészi munka (...) Radu Dinulescu rendezése biztos kézzel, okosan tárja föl a darabban rejlő rétegeket: az előadás (akár maga a háború jelensége) a groteszk humor és a pusztulás realitása között libikókázik. Harsányi Attila és Tapasztó Ernő kiváló szerepformálásai (Tapasztó Hírnöke minden jelenetében más-más karakter) egyaránt erős karikírozó gesztusokra épülnek, ezek a férfifigurák határozzák meg a jelenetek dinamikáját. Bacskó Tündének voltaképpen nehezebb a dolga: mindvégig jelen van a színen, és rezonálnia kell, föl kell vennie a tempót a háborúba ájult férfiakkal. Bacskó alakításában a három női karakter nem válik el élesen egymástól, mert közös, alárendelt és kiszolgáltatott helyzetük válik fontossá, amely túlmutat az abszurd keretein: a tragédia elszenvedője sosem a háborúban odavesző férfi, hanem az otthon maradó nő.” (Keresztesi József: A háború bohócai, www.revizoronline.hu)
Anya, lány, asszony: Bacskó Tünde
Apa, fiú, férj: Harsányi Attila
Hírnök: Tapasztó Ernő
rendező: Radu Dinulescu
Az előadás része a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa programsorozatának. Az előadás támogatói: NKA, Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa, Miniszterelnöki Hivatal, Aradi Polgármesteri Hivatal, RMDSZ, Eurotrans Alapítvány.
A szegedi vendégjáték támogatója: Román Kulturális Intézet (Budapest), Szeged MJV Önkormányzata