a pitbull cselekedetei2012.07.24.
10:26
Titkos Társulat (Budapest): Kárpáti Péter: A Pitbull cselekedetei 23. Hétfő 22:00 Rongy Kocsma 115' szereplők: Nagy Zsolt, Stefanovics Angéla, Szabó Zola, Stork Natasa, Lőrincz Zsuzsa, Boross Martin író: Kárpáti Péter dramaturg: Sebők Bori látvány: Sebő Rózsa tánc: Vadas Zsófia Tamara produkciós vezető: Kulcsár Viktória munkatárs: Boross Martin rendezte a szerző és a társulat
amikor iskolás voltam, volt egy tanárom, dér istvánné. mindig ő csinálta az iskolai
ünnepségeket. ott szerettem meg a verseket. volt bátorsága elrugaszkodni a szoci kötelezőktől, és olyan verseket választott,
amiket se előtt, se utána nem hallottam. egy valamin azonban nem tudtam továbblépni. a vers így szólt: "most annyi mindent el kéne mondani de nem tud az ember semmit mondani". ez volt az egyetlen kakukktojás a sok-sok év alatt. hogy lehet vers egy vers, amiben egymással AZONOS szavak a rímek? azonos
alakú és azonos jelentésű szavak? ezt szinte botrányosnak tartottam. de tegnap este ez zakatolta a fejemben, amikor a pitbull cselekedeteiről hazafelé
bicikliztem.
láttam már korábban kárpáti péter egy darabját, a jazz kocsmában. a
szörprájzpartit, 2012 májusában. tény, akkor nem izgultam attól, hogy ő izgul. de akkor valahogy mintha nyugodtabb lett volna.
szeretem a lakásszínházat. mert azt bizonyítja minden egyes alkalommal, hogy a színházi történéshez nem
kellenek színháznak nevezett kőépületek, számozott széksorok, bérletes páholyok
és aranyozott puttók.
a színház megszülethet bárhol, ahol a színész van, és micsoda nagy szerencse ez nekünk!
szerettem a darabot a jazzben, tehát mivel jót gondoltam róluk, a pitbull némi előnnyel indult.
jól összekavartak.
a kezdés előtt két pillanattal értünk be, már az elején elbénáztam. rosszabbnál rosszabb helyekről próbáltam beilleszkedni a közönségbe. de nagyon
sokáig nem sikerült csatlakozni a kollektív tudathoz. lehet, hogy azt a mátrixban
látott csövet nem hoztam magammal?
az elején az zavart, hogy úgy éreztem: zavarok. aztán meg azért izgultam, hogy kárpáti péter jön-megy a színpadon kívül, nézi, hallgatja a színészeit.
persze, hogy megindultak bennem a kérdések. mit gondolhat most? ideges? feszült? beleszólni már úgysem tud. milyen rossz, hogy eddig minden vele együtt történt, most meg kívüle.
később viszont már az sem zavart, hogy gyakorlatilag a fürdőszobában ültem:
mögöttem jobbra a wc-csésze (olykor a rajta ülő lány meg a férj), balra a
zuhanykabin.
abszurd. mi lenne más? egy férfi éjszaka bekopog egy lakásba. szállást szeretne. pénze van, de ő
mégsem akar szállodába menni. addig csűrik-csavarják, míg végül a háziak kérik, jöjjön beljebb. addig vagyunk csűrve-csavarva mi, nézők, hogy a szállást kérő pártjára állunk.
pedig ha belegondolunk, hányan engednénk be egy, a viszkis rablóra emlékeztető,
morózus, félelmetes és agresszív figurát a lakásunkba? egyikőnk sem.
- mért nem megy szállodába? - mert velem van az isten. - és isten nem megy szállodába, igaz?
a történetben mindenki fekszik mindenki mellett, kiderül, hogy a két férfi ismeri egymást. az elején valahogyan minden a félelem és a halál körül forog. öt lehetőség van. -megöllek és
amikor bekopognak a rendőrök, hogy látták-e a mindenhová bekéredzkedő férfit,
a pár nem adja fel. érthetetlen. dugdossák. pedig nincs is fegyvere. csak a halványan ott húzódó erőszak.
aztán újabb csavar: kiderül, hogy a lánynak a férje nem a férje, a férfi a nagynénje férje. akár fura is lehetne, de az élet ilyen. biztosan van ezernyi meg ezernyi ilyen történet.
a férfi unja a lányt, a lány várja, hogy visszamenjen a feleségéhez, zsuzsához. de nem beszélnek ilyenekről. tulajdonképpen semmiről sem beszélnek. csak hogy mi kell a boltból, elmenjenek-e moziba. sekélyes kapcsolat, mégis van benne valami erős kötelék.
aztán még egy csavar. a két férfi ismeri egymást. jól ismeri. a szállóvendég megölt egy nőt és egy gyereket.
fotók: barta tamás
az előadás annyira sokrétű a nézőtérről behívott, civilnek látszó színészekkel, a történet újra meg újra kezdésével, hogy nagyon nehéz egy éjszaka alatt is fejben rendet rakni.
az talán némi megkönnyebbülést nyújt, hogy a történet újrakezdhető: ha a férj és zsuzsa nem mennek el a debreceni esküvőre, a férj nem találkozik a lánnyal, angélával (a darabban inkább endzsi), nem hagyja ott a feleségét, nem költöznek együtt egy albérletbe, és nem várják, hogy történjen valami.
hogy hogyan kezdődjön elölről a történet, arról zsuzsának kell döntenie. igazságtalan teher. mi történjen az esküvő előtt? forduljon ki a bokája? veszítse el az állását? egyik sem jó. egyenlőt az egyenlővel.
a történet tehát újrakezdődik. elmennek az esküvőre, aztán a férj a motorjára pattan. balesetet szenved. megöltem valakit? két embert. engem és magamat.
a férj mindent elfelejt, újra meg újra minden egyes nap el kell neki mondani, hogy mi történt. pedig ő még emlékszik endzsire, a pesti albérletre, hogy a bukósisakját abban az életében a szekrény tetején tartotta.
de zsuzsa boldog. így is szereti. visszakapta a férjét, akit el kell látnia, mint egy gyámoltalan gyermeket. de végül is jó így: most már teljesen az övé.
|