nem hogy tudnám kinek vagyok - ékezet2009.07.23.
23:48
![](http://www.thealter.hu/data/pictures/munkatarsak/3802_375x500)
![](http://www.thealter.hu/data/pictures/munkatarsak/3803_400x300)
Döbrei Dénes darabjának története önéletrajzi ihletésű. 1987-ben kezdődik, amikor a Szabadkai Népszínházban találkozik Lálity István rendezővel és Sziveri Jánossal, az újvidéki symposium volt főszerkesztőjével. A találkozás meghatározó, mély nyomot hagy a vajdasági magyar színész-koreográfus-táncosban. A szövegek két vajdasági barátja írásai, és idézik Antioine de Saint-Exuipéry-t is. Három ember három különleges útja, multimédiás eszközökkel megtámogatva. A szem és a fül tökéletesen kielégített ebben az előadásban: szaxofon, dob, klarinét, nagybőgő szólal meg a színpadon a férfi és női hangok mellett. A két hatalmas kivetítőn hol a színpad történéseit láthatjuk, hol előre felvett képeket: az ég kékjét bárányfelhőkkel, cseresznyevirágokat. Döbrei Dénes nagyon jól ért ahhoz, hogy együtt alkalmazza a teret, a zenét, a táncot és a vászonra kerülő, előre megálmodott képeket. Az elmúlás, a szenvedés, az élet övön aluli ütéseire adott lehetséges válaszok kelnek életre Döbrei mozgásában. Egy megfáradt férfit látunk, aki arra az időre gondol vissza, amikor még nem tudta, mi van a kalap alatt. Csak sejtette - s mára ez a sejtés bizonyossággá vált.
![](http://www.thealter.hu/data/pictures/munkatarsak/3804_400x300)
falra vetített ég. virágok. kékség. dob, szaxofon, cselló. angyal, aki a homokozóban guggol. különböző dolgokat formál műanyag játékaival.
![](http://www.thealter.hu/data/pictures/munkatarsak/3805_400x300)
körbe rakja őket a tágas színpadon.
mindenki álmodik arról, hogy új életet kezdjen egy másik bolygón. egy másik életben.
![](http://www.thealter.hu/data/pictures/munkatarsak/3806_400x300)
![](http://www.thealter.hu/data/pictures/munkatarsak/3807_400x300)
főleg akkor, ha ott, ahol vagyunk és ahogy vagyunk, rossz. kalrinét hangja kúszik a mennyezet felé a kivetítőn pedig száll az ég milyen szép könnyű felhők bárcsak én is ott szállhatnék
![](http://www.thealter.hu/data/pictures/munkatarsak/3808_400x300)
kaotikus free jazz dénes táncol száll az ég
beteg vagyok de nem húzok pizsamát beteg vagyok de nem maradok ágyban beteg vagyok de elkezdem a napot a visszatérő nagy boldogtalanságban.
az én apám sosem vitt el engem a tengerre hogy homokvárat építsen velem én elvittem a lányomat elvittem a fiamat de csak álltam ott lógott a karom hogy kell csinálni? mennyi homok kell é smennyi víz? kavics is kell? vagy nem? és ha igen milyen alakúak?
nehezebb ellesni, mint beleszületni.
akik üres bőrönddel indulnak el otthonról, azok csak ellesni tudják. kilesni a másik életéből. a késsel-villával evést. hogy milyen ruhát kell felvenni a színházba. a kedves szavakat. hogy hogyan döntünk el fontos dolgokat. de akik üres bőrönddel indulnak, mégis csak felépítik a saját homokvárukat. csakazértis. ha már az, akinek kellett volna, nem tette meg velük.
![](http://www.thealter.hu/data/pictures/munkatarsak/3809_375x500)
![](http://www.thealter.hu/data/pictures/munkatarsak/3810_400x300)
A kitaszítottság, a megtaposottság keserűsége, a vágy az újrakezdés lehetőségére. Matisa Petra Leona mondja a darabban: "Ez az én bolygóm, ezt én rontottam el a magam számára." De hogy mi a rossz, és mi a jó? Meghatározhatatlan, személyenként változó. Sziveri János Átváltozások című versében fogalmazza meg a darab lényegét: "Fölszámolni a káoszt. (Látni tanítani.) Fájjon a teremtő, és fájjanak a teremtmények. A sorban elsorvadó manófajok. A fölösleges jelzők és hasonlatok. Csöndben visszaváltozom azzá, ami vagyok. - Azt sem tudom, kinek, nemhogy tudnám, minek vagyok." A Nyári Mozi című előadás a Maszk Egyesület menedzsmentjében készült, a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.
(kobez - center memoire du corps - nyári mozi - der daphnisz - döbrei dénes: ékezet (accent aigu)
|