Search
 
  Program | About Thealter | Archive | Press | Links  
 

THEALTER / Festivalblog

 

News

önkéntes búcsúparty piros úszóház, gudbáj drinkek fesztivál is klózd maszkalandorok márpedig vannak szubjektív best of 2009 málnamártás, anyázás / hmg soror night az ingyenélő ivo, a popsztár frenetikus transz rózsaszín inváziók - ljud arab zsidó keresztény / ágens iskolai erőszak vs vírus egyenlőnek lenni a tárgyakkal - ache idei találós zsina báj déj az összes kerékpáros nem hogy tudnám kinek vagyok - ékezet elhagyott nők zene száll önkéntes hősök négyből négy és beckett csak radikálisan anya és a kirakat madarak, ló, nikkelszamovár a börtönben csillag börtön bomlás barboncás, kőrösi, stikova, menszátor matek donki sho-bo-gen-zo 19 szelet torta (dobos) a tizennyolcadikról már csak kettőt alszunk

Videók

 

 

iskolai erőszak vs vírus

2009.07.25.

01:54



klamm tanár úr (scherer péter) megrázó, halállal végződő története után (ez volt tavayl) a kolibri színház idén szintén az iskolai erőszakkal jött a fesztiválra. ezt a darabot scherer rendezőként jegyzi.

a két darab alapvetése: a tanár felelős minden egyes gyerekért, még ha az adott percben frusztráltsága, sikertelenségei, emiatt érzett haragja és csalódottsága miatt másként is érzi. és ha rosszul dönt, örökké gyötri a bűntudat.

a gyerekek elballagnak, a padokba más gyerekek ülnek, de a bűntudat, a kudarc érzése örökre megmarad.

pelsőczy réka és mészáros tamás - ahogyan klamm tanár úr is  - a nézőkből összeállt - avagy összeült - alkalmi osztály előtt játszik. a nézők - egyben szereplők is. megszólíttatnak. néha fegyelmezik is őket.

a darab két bukott ember története: egy bukott, szerencsétlen, neurotikus tanárnőjé,  akinek már nincs tekintélye diákjai előtt, és egy bukott diáké. egy brutális apa, egy szeretetlen, vagánykodó, időnként az apja haragjától rettegő kamaszé.

 

(kedves blogolvasó, kénytelen vagyok megszakítani az írást egy fránya vírus miatt. elnézést, holnap  folyt. köv.  ágenssel is adós maradtam. káming szún. ny. e. eső)

 

na és itt a folyt.:

a fiút a tanárnő megbuktatja. a diák megkéri, adjon neki legalább hármast. mire föl? vitatkoznak, dulakodnak. a fiú megüti a tanárnőt, aki nem jelenti az esetet az igazgatónak. később a parkolóban találkoznak. a tanárnő felajánlja: külön órákat ad a fiúnak, ha nem zavarja az óráit és tanul. ha nem - feljelenti.

minden osztályban van legalább egy rebellis. egy elviselhetetlen. aki provokál. zavarja az órát. járkál. röhög. bunkó megjegyzéseket tesz. mindennek a céltáblája: a tanár.
ez a darab a tanárbő vallomásával kezdődik. miután szép cirkalmas betűkkel felírja a táblára: afrika, szembefordul az osztállyal. a nézőkkel.

becsődöltem. vihorásznak, fecserésznek, ennek ellenére én leadom az anyagot, ahogy elterveztem.  semmi értelme nincs felemelni a hangomat. ezek nem tudnak felidegesíteni - mondja.

dehogynem. a tanárnő teljesen kész van. csak egy hajszál választja el attól, hogy kiszaladjon az osztályból vagy elsírja magát. de még kitart. az óráját állandóan zavaró fiút megbuktatja. az apja ordít vele, szidja. em tudod elvégezni a középiskolát, ehhez is hülye vagy.

a tanárnő szerint van érzékük, hogy kiszagolják, kivel szórakozhatnak, s kivel nem, csak hog yén ebbe nem megyek bele.

dehogynem. sőt, már nyakig benne van. és el is veszett.

csak egy számít, hogy túl kell élni, és örülni , hogy pár gyerek hiányzik - mondja.
valóban ilyen lenne a tanári pálya? csupa kudarc, megalkuvás, szűkölés a diákjogok súlya alatt?
valóban tönkre teheti egy ember életét egy visszadumáló, nagyszájú tizenéves? el tud juttatni egy felnőttet oda, hogy falra másszon tőle?

el hát.

pelsőczy réka és mészáros tamás jók a darabban. mészáros tamás jól alakítja a kissé agresszív mozgású, mély hangú, nyers kamaszt.  pelsőczy réka a szemünk előtt változik át. idegronccsá.

amikor a pofon elcsattan, a pofon valódi. hatalmasat szól. még tízpercekkel később is látszik mészáros tamás ujjainak nyoma pelsőczy réka arcán.

és azt a pofont mintha mi kaptuk volna, pedig nekük, nézpknek, vagyis mint az osztályba járó diákoknak, talán diáktársunkkal kellene azonosulnunk. de ha vele, akkor az erőszakkal is, a szabályok felrúgásával is, a durvasággal is.

és nem tesszük. még jó. egyenesen visszautsítjuk.



to the top
 

2025 THEALTER

Imprint    Sitemap    Privacy policy   Sign in   Registration