szereplők: Korpás János: Thuróczy Szabolcs Géza: Pintér Béla Judy: Szalontay Tünde Madár: Szamosi Zsófia Szücsi: Enyedi Éva Juci: Herczenik Anna Bölény: Friedenthal Zoltán Héra: Roszik Hella Dínó: Quitt László Újházy Miska: Kéménczy Antal
dramaturg: Enyedi Éva zene: Kéménczy Antal jelmez: Benedek Mari jelmeztervező munkatársa: Kiss Julcsi énektanár: Berecz Bea tér: Tamás Gábor fény: Vida Zoltán hang: Gresicki Tamás gazdasági munkatárs: Inhaizer Gyula produkciós munkatárs: Hidvégi Anna a rendező munkatársa: Hajdú Rozi írta és rendezte: Pintér Béla
“Mert van a Stradivari és egy átlagos hegedű, A Stradivari Stradivari, a másik meg középszerű! És én hazudhatnék neked tovább, de nem teszem! Te nem középszerű vagy, hanem tehetségtelen. Sokféleképpen próbáltalak instruálni téged, Mondtam csúnyát, néha szépet, Ha úgy tetszik, elhintettem a magot, És vártam, hogy a tehetség majd csak kinő… És ebben tényleg én is hibás vagyok, Mert neked minden színpadon töltött perced elpocsékolt idő.”
„Mindazt, amit önmagáról gondol Pintér mint szerző-rendező-színész és társulata, meg amit mások gondolnak, és főleg írnak róla - itt, ebben a nagy összegző előadásban megtalálható. A Tündöklő középszer nem más, mint egy Best of Pintér Béla, illetve darabbéli nevén Pinczér Géza, és az ő maroknyi lelkes, amatőr társulatának életút-szintézise. Magán, középszerűségén, vélt nagyságán, valós kritikáján nevet és nevettet. Hatalmon, elnyomáson, tehetségen, dilettantizmuson. S hogy a maguk darabbéli és valóságos dilettantizmusát még hangsúlyosabbá és főleg hallhatóbbá tegyék, egy igazi operai hangot is meginvitáltak a csapatba, a kiváló színész-énekes Herczenik Annát, akit aztán minden tehetségével együtt sikerül elnyomniuk. A darab „színház a színházban", ilyet Pintér már többször írt, de most egy teljes előadást rászán társulata életére, a tehetség elnyomása és a hamis tudat kérdésére. Azonban aki mit sem ért az önkódolásból és a bonyolult színházi utalásrendszerből, nem ismeri fel a sűrű referenciális hálót, az is csak jól, sőt úgy hiszem, nagyon jól szórakozik.” (Tompa Andrea: Ars poetica. Előadja: Pintér Béla és társulata, szinhaz.net)
„Magam is ezért szeretem többek közt Pintér produkcióit, a légkörük miatt – értve ezen a végsőkig feszített intenzitást, a szívfacsaró és a röhögtető elemek varázsos elegyét. Tündöklő középszer – ez az új darab címe. Mint minden Pintér-előadásnak, ennek is a rendező a szerzője. Sok éve írja saját társulata tagjaira szabott, megragadó műveit – ezúttal azonban a téma maga is ez a színtársulat, torzított neveken saját színészeit és önmagát ábrázolja. Ne várjunk realisztikus képet persze; az előadás bizarr látószögből mutat meg egy színtársulatot, a történet melodramatikus és meseszerű. A semmiből előbukkanó, zseniális tehetséget előbb a keblükre ölelik, majd kitaszítják a gonosz és középszerű színészkollégák, a társulatvezető pedig rokkant és eszelős Hitlerként dirigálja csapatát – ördögi gúnnyal megrajzolt önkarikatúráját maga Pintér Béla játssza. De ha azt hinnénk, hogy valami atelier-viccelődésre váltottunk jegyet, hatalmasat tévedünk. Az előadás groteszk, könnyeztető mese a zene fenséges hatalmáról, a tehetség isteni ajándékáról, ami kisszerű fondorlatok és intrikák áldozatává válik. A néző egyre megrendültebben hullik a Pillangókisasszony dallamainak mámorító zuhatagába. A vendég Herczenik Anna operaénekesként és színészként is ámulatunk tárgya – amint jómagam ámulok, és könnyezve mulatok is Pintér Béla csodás színházában.” (Ascher Tamás rendező, HVG, 201051-52.)
További írások az előadásról: Ugrai István: Hungarikum Stuber Andrea: Élcnél maradandóbb Molnár Gál Péter: Tündöklő középszer Varga Etelka: Rusztikus tanmese
www.pbest.hu
Támogatók: NKA, NEFMI
A vendégjáték Szeged MJV támogatásával jött létre.
Pintér Béla és Társulata az idei fesztivál díszvendége.
|