pintér béláék titkai2014.07.23.
14:25
pintér béla és társulata: titkaink
adott egy néprajzkutató, pista, aki
elvirának, a pszichológusnak árulja el piszkos kis titkát, hogy szerelmes
nevelt lányába, a hét éves timikébe. akit egyébként meg is rontott. elvira
rendelőjét lehallgatja az állambiztonsági hivatal, így a hetvenes-nyolcvanas
évek táncházmozgalmának ismert alakját, a néprajzkutatót zsarolni tudják. vagy
jelent táncházas társairól - és főként legjobb barátjáról, tatár imréről -,
akik a vasfüggöny nevű szamizdatban utaznak, vagy tönkre teszik. pista jelent,
kossuth díjat kap érte, tatárt bebörtönzik, pista pedig tatár fiát is
megrontja.
hát, ennyi a történet röviden.
de hosszan egészen mást kellene mondani
róla.
hogy dollárbolt, posztinor, áfész üdülő,
kocka lada, zsuk, állambiztonság, dab sör, szabadszombat, centrum áruház. hogy
1980.
hogy mi még emlékszünk rá, a gyerekeink
viszont még meg sem születtek.
pintén béla nem tud rossz darabot
csinálni. mindig hozza a szellemest, az elvárhatót, a minimáldíszletet, ez
esetben háttérként egy szalagos magnó szolgál óriási kivitelben. gyönyorű a
népzene, szépen játszik a banda, a cselekmény egy-egy mozzanatára népzene
felelget.
csákányi eszter óriási, ő testesíti meg
elvirát, a pszichológust, majd pánczél elvtársat (a közönség fetreng a röhögéstől,
a fiatalabbak kedvéért: Aczél György (született Appel Henrik, Budapest, 1917.
augusztus 31. – Bécs, 1991. december 6.) kommunista politikus, a
Kádár-korszakban a kulturális élet legfőbb ideológusa, irányítója, bővebbena wikipédián),
tehát pánczél elvtársat, aki többször is a valóság józan fanatikusaként és a jó
kompromisszumok robotosaként aposztrofálja magát.
a helyzet alapvetően szívás, mert
egyrészt felismerni a gyermekek iránti szexuális vonzalmat nem túl felemelő,
másrészt, mert ahogyan elvira is rámutat arra: a szocialista erkölcs ezt nem
engedi, a ptk is taglalja a problémát. a szocializmusban az egyetlen módja a
pedofília gyógyításának a börtön.
a darabban végig ott van a kettősség:
vesztett, bukott helyzetből hogy lehet jól kijönni - sehogy. a 3 t idején
(tilt, tűr, támogat) a táncházmozgalmat eltűrte a rendszer, egészen addig, amíg
nem tapasztalják az ellenzéki mozgolódást.
megalázó az is, hogy pista (ballabán
elvtárs) tartótisztje pont az a lúzer, az állandó nevetség tárgya, aki jár
ugyan a táncházba, de annyira ügyetlen, hogy
a tréfák állandó céltáblája lesz.
és pintérbélai poén az is, hogy szujó, akik pista tartó tisztje lesz,
álneve tánczos. röhög az egész színház.
a darabban feltűnik bárdos deák ági is,
aki egy próbatermen osztozik tatárékkal - őket csak így intézi el, még mielőtt
elénekli a nem én vagyokot,
hogy "két tarisznyás ábel".
nyomasztó vetülete is van a történetnek,
a monológokból fény derül a generációkon átívelő vérfertőzésre, beteges
anyákra.
történelmi időutazás tatár
letartóztatásának pillanata:
- a magyar népköztársaság nevében
államellenes bűncselekmény miatt letartóztatom (tánczos)
- mit kaptam én ettől a rendszertől,
idegbajt meg alkoholizmust (tatár).
jó darab, mert nehéz darab. a felhőtlen
nevetést - ahogy pintérék esetében mindig - kíséri egy jó adag gyomortájékon
feszülő fájdalom, a kacagás könnyen válik szűköléssé, és a mosoly lefagy, ha
arra gondolunk, hogy ennek a rendszernek valamilyen módon a részesei voltunk -
akár csak úgy, hogy gyerekfejjel próbáltunk földalatti mozgalmakon keresztül
rendszert dönteni.
az egyik tanulság, hogy milyen jó, hogy
vége van.
a másik tanulság, hogy közel sincs vége.
és sajnos ez az utóbbi a szomorúbb.
nyemcsok éva eső
|