pisztrángként lubickolni egy szerepben2014.07.25.
01:04
pisztráng - csillag börtön
rrévész róbert fotói
a csillagba bemenni sosem jó - de meglepő módon kijönni sem. a börtön gondolata is nyomasztó, hát még az, amikor a zsilipelés után bejutunk, aztán kipakolunk minden tiltott dolgot a szekrénybe - pendrive, mobiltelfon, személyes iratok, pénz, bankkártya, szúrásra alkalmas tárgyak és így tovább -, és áthaladva a deketoros kapunk, egy reptérihez hasonló, de annál sokkal szigorúbb ellenőrzés után elindulunk befelé a börtön gyomrába.
a külső épületből kilépve a meredek lépcsőn az udvarra jutunk, onnan pedig a börtön és fegyház szárnyba.
ahogy jönnek le a nézők a lépcsőn, mindig előre megyek fotózni. látom az arcokat.
kíváncsiság, megilletődöttség, kis mértékű félelem és valami vojőrködő magatartás vegyül a lépcsőn össze.
az ajtók nyílnak majd zárulnak mögöttünk, bejutunk a csillag gyomrába, ahol mint öt ujj, vezetnek középről kifelé a szárnyak. mielőtt erre a területre lépnénk, a fegyőrök zárnak - vagyis minden fogva tartottat beküldenek a cellájába. út közben velük nem találkozunk, a szerencsések a lépcsőfordulón lepillanthatnak a kosárpályára. kíváncsiság első körben kielégítve.
a börtön közösségi termében - ami színházként és imateremként egyaránt szolgál - már bent ülnek azok a fogva tartottak, akik jó magaviseletükért, jutalomból megnézhetik az előadást.
senki nem mer rájuk nézni úgy igazán, a közönség lesütött szemmel, vagy csak oldalpillantásokat vetve keres helyet magának az első két széksorban. a fogva tartottak a padokon ülnek.
elkezdődik az előadás, a thealterhez kapcsolódva már nyolcadik alkalommal.
a pech-show új kategória, de remek választás, a csillag lakói szeretik a könnyed darabokat, és általában szeretik a színházat is, és bármit, ami kiszakítja őket egy kis időre a napi rutinból. méhes csabában ötvöződik benny hill és mr. bean, de nem kettőjük utódja vagy másolata: nagyon egyedi karakter, és fél perc alatt elhisszük neki, hogy ő a világ legnagyobb lúzere, aki szerencsétlenségre született, akit a balsors igen régen tép és még tépni is fog. szánakozunk, amikor kiderül, hogy az általa alakított hegedűművész elfelejtette elhozni a hegedűt a koncertre, helyette pisztráng kerül elő a tokból, meg legalább nyolc vonó biztos ami biztos alapon, vele ügyetlenkedünk gondolatbam, amikor próbálja a haját rendben tenni - sikertelenül -, amikor próbálja a túl hosszú, ciki nyakkendőjét eltüntetni - természetesen ezt is sikertelenül -, és amikor az ujjár, majd a nyelvére ragaed egy árcédula.
a második részben a nézőket, a közönséget figurázza ki, a moziban nőkre mászó férfiakat, a másokat lenéző, másokkal nem törődő, rágózó, másokat dobáló nézőket, és így tovább.
játszik még bűvészt is: egy női nézőt hív fel a színpadra, és bemutatja remek trükkjét, képzeletbeli kardokat szúr bele, és amikor a nő meghal, megpróbálja a nézőkre - köztük a rabokra kenni - a gyilkosságot. ebben a jelenetben ezzel két labdát is felad, hiszen a nő kényes téma a börtönben, ahogyan azt sem illik megkérdezni hogy melyik rabot miért ítélték el.
a produkció zárásaként tyúkot és mamikát alakít, mindkettőt remekül formálva, szinte látom magam előtt a nagymamámat, ahogy hajlott háttal, kendővel a fején hívja a a tyúkokat a kertben. a tyúk végül fazékba lesz szánva, de a darab végén mégis legyőzi az öregasszonyt, ezzel valamiféle elégtételt nyújt a pechsorozatot elszenvedő színésznek, mert ha a vége jó, akkor nézhetjük úgy, hogy a csatákat elveszítette ugyan, de megnyerte a háborút. pisztrángként lubickolt az összes szerepben.
a fogva tartottak harsányan nevetnek, láthatóan és hallhatóan élvezik a darabot.
ahogyan a közönség is. ennél nagyo bb felüdülést csak az jelent, hogy elindulhatunk lefelé, majd kifelé, és a hosszadalmas kiléptetés után, éppen abban a pillanatban, amikor záródik mögöttünk a nehéz fakapu, sóhajthatunk egy rettentő nagyot.
de jó, hogy kijöhettünk.
nyemcsok éva eső
|