Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER 2016-1 / Július 24, Vasárnap

 

Előadás

Webnapló
a kisszínházban a félhomályban sóvirágok zene szombatra van még thealter bezár othello gyásztánc - a legjobb testodüsszeia pl szerint zene p kecskehorror zene csütörtökre soós attila workshopja egy jr. bloggertől szociopoly tea for two zene szerdára lelketlen szong zene keddre. zajgyűjtő és fényvadász szegedi montázs centrum orlando helyett inkbb róka fohász bundáskenyérért paralel - jogodban áll szeretni végre gyerek rosalie agyadra ment szong mennyé a böribe 4. emelet 14 paralel-1 zsótér macskája polaroid nemkabát song reggel taps akár akárki a te országod zene hétfőre ha öreg leszek nemszép napok lugosi legjobb helló undead dilemma zene vasárnapra ha tetszik, ha nem urbán helyreigazítás etikett zene péntekre és szombatra urbán2 üzenet julia jakubowskának bot-rá-nyos depresszióra a fűzfa jó holland nyelvlecke - loop jézus elvitelre megnyit nemár őrület, loopolva a szegény kis blogger panaszai az! 10 kezdődik

Részletes információ

Oldal nyomtatása

Bitef Színház (Szerbia): Az Antikrisztus rövid története - Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés c. műve alapján

24. Vasárnap 19:00     Kisszínház

60'

játsszák: Borjanka Ljumović, Kiss Anikó, Suzana Lukić, Danijela Daša Petković, Katarina Marković
dramaturg: Jelena Bogavac
zeneszerző: Irena Popović
zenészek: Nemanja Aćimović, Ivan Marković, Nikola Dragović
videó: Igor Marković
produkciós munkatár: Jovana Janjić
szervezés: Tamara Pović
rendező: Urbán András

Az előadás annak a dialógusnak az eredménye, amely a színház és Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés című műve, pontosabban a Harmadik Beszélgetés – Az Antikrisztus története című, 1900-ból származó filozófiai vitairata között valósul meg. Ebben a szerző az emberiség apokaliptikus jövőjéről szóló látomását tárja az olvasó elé. A pravoszláv Szenthagyomány felé közelít, amikor azt állítja, hogy a vallásokat, köztük a különböző keresztény felekezeteket is egyesíteni fogja az Antikrisztus, akit Szent Pál a törvénytelenség emberének nevez.
A színházi előadás Szolovjov Az Antikrisztus története című művének szellemi sci-fi valóságát kutatja korunk szellemi valóságának viszonylatában.

A Szolovjov dialógusra épülő filozófiai vitairatában felbukkanó, posztmodern, egydimenziós antikrisztus-figurák a huszonegyedik század politikai kontextusába helyezve az igazi Antikrisztus eljövetelének előhírnökeivé válnak. Vagyis az egymást antikrisztusként megélő Kelet és Nyugat előkészíti a talajt az Antikrisztus eljöveteléhez, aki nem pusztán hódító államférfi, hanem a béke megteremtője és az emberiség jótevője – a jövő mindenható ura, aki valóban a bukott angyal.
Szolovjov polemikus filozófiai értekezéséből kiindulva az előadás kísérletet tesz a társadalmi rossz meghatározásának megkérdőjelezésére – az intézményesített rossz, a rendszerbeli rossz, valamint a metafizikai értelemben vett vagy a liberális kapitalizmus által definiált jó és rossz viszonylatában.


Fotó: Jelena Janković

A belgrádi Bitef Színház a neves Bitef fesztivál színházaként jött létre, amely mindig az új, az avantgárd, a friss, a kísérleti, a szabad és a társadalmilag elkötelezett tartalom és forma képviselője volt a térségben. A Bitef Színház nyitott minden színpadi és előadó-művészeti műfaj iránt, teret ad a művész és a közösség nyílt párbeszédének, támogatja a művészet, a kifejezés és a szólás szabadságát. A Bitef Színház szorosan kötődik az őt körülvevő társadalmi-politikai valósághoz, jelentős oktató-nevelő szereppel bír a fiatal színésznemzedékek és a kortárs színházi irányzatok iránt érdeklődő közönség körében.
Az Antikrisztus rövid története tavaly elnyerte a legjobb zenéért járó díjat a rijekai Nemzetközi Stúdiószínházi Fesztiválon, valamint megosztva a legsikeresebb kísérlet díját az újvidéki Infant Fesztiválon.

„Urbán András legújabb előadása, Az Antikrisztus rövid története Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés című művének motívumai alapján készült, középpontjában a valláshoz, az erőszakhoz, a szexualitáshoz való viszony vizsgálata áll. Urbán eddigi életművét tekintve kapcsolódik az Urbi et orbihoz a hitet, a bűnt, az érzékiséget érintő kérdések miatt, csakúgy, mint a Brecht-The Hardcore Machine-hoz, a Turbo Paradisóhoz és a Drakula – a pillanat fényeihez, az előadók militarizáltsága, illetve a játékmód rendkívül hangsúlyos testisége miatt. Az Antikrisztus rövid története felismerhetően urbáni előadás, azaz mélyen provokatív, jelentésében összetett, megrázóan ironikus, valamint az egymással ellentétbe állított gondolatok konfliktusából születik meg. (…)
Urbánnak a keresztény dogmára vonatkozó kíméletlen kritikája már jelen volt a Koštana és a Banović Strahinja című előadásokban is, de ahogy akkor sem, most sem a hitet és a kereszténységet bírálja. Éppen ellenkezőleg, a hamis hitfelfogásra és a kereszténységgel való visszaélésre mutat rá, szembe megy azokkal az életszerűtlen mintázatokkal, amelyek alapjaiban bomlasztják a hitet, annak valódi, igazi, bensőséges értelmét.”
Ana Tasić: Igazságok és hazugságok az antikrisztusról, Politika

„Az előadás szó szerint kimondja, és tulajdonképpen végig ezzel is foglalkozik: a „Jó” és a „Gonosz”, mindkét véglet bennünk születik, ezeket az értékeket mi hozzuk létre, így együtt, egymást kiegészítve léteznek. Ahogy az élvezetekkel járó bűnbánatból fakadó fohász összemosódik a bűnbánatnak bemutató kiáltvánnyal, vagy az ellenséget óvó imák a háborúra való elvakult felszólítással, úgy Krisztus képe is az Antikrisztuséval.”
Szabó Zsuzsa – B. Kiss Csaba: A délszláv kapcsolat – TESZT 3-4. nap, 7óra7

„Nem könnyű az Antikrisztusról színházat csinálni, de Urbán András állt a feladat elé, és a belgrádi Bitef Theatre-rel olyan előadást csináltak, hogy felforrtak az agy- és szentelt vizek. Az Antikrisztus rövid története Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés című 1900-as filozófiai (sic!) művén alapszik. A színpadon öt nő és egy zenekar (dob, hegedű, harmonika, zeneszerző: Irena Popović) idézik meg az Antikrisztust, esnek misztikus és erotikus elragadtatásba, mígnem az Antikrisztus és a Krisztus közötti határvonalat végképp eltörli az ember fejében az értelem. Urbán ismét provokatív, az egyórás víziója a színpadon dühös reakció az egyházak társadalmakban betöltött szerepére, a szekuralizálatlanságra, a vallási agresszióra.”
Kulcsár Árpád: Az őrült Antikrisztus hazatér a te államodba, transindex.ro





www.teatar.bitef.rs

Szerb nyelvű előadás felirattal.

18 éven felülieknek!

 
Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció