Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER 2015 / Július 23, Csütörtök

 

Előadás

Webnapló
officially closed nagyon fontos textúrák beszt of thealter 2015 - nemhivatalos díjak tojáshéjak hivatalos fesztiváldíjak apátlanok bakk(2)fitty besztof idén dekameron, királyság! lábjegyzet királydrámákhoz révész robi fotói olivetti 82 dekameron I. az is lehet, hogy hazudok escurial - ki a bolond, ki a király? a fizikai színház kialakulásáról számmisztikai beavatkozás andaxínház módra escurial szövegkönyv így szerettek - anitiger szerint szeretszeengem? k2 maszk egyesület thealter kohlhaas számok bűvkörében - 1862 az elefánt nem a szobába volt fejhenger bárki bármikor tolhatja az élet meg remény nevű cuccot bűn és bűnhődés archív 2008 - pedig én jó anya voltam (csillag börtön) legyen-e idén üres blogposzt? archív - holland cunami 2008 -L szabadság és lehetőség - hmg hallgassatok hiányzik az artus archív 2007 - ladányi andrea társulata tökéletes történet messécske párhuzamok ha kihalnak a méhek nagyszínpad II. urbánék nagyszínpad I. vaj ön mi? menni vagy... falrarajz tánccal és határfeszegetéssel urbánék, respect II. urbánék bánkbánja az enyém is elveszett piros napszemüveg - szógálati II. bankban archív - pintér béla anyám orra 2006 fesztiválfüzetet akarok most lola blau blogger bio bolondok hajója köszönöm szemző üzenete a császárnak a császár üzenete 3 kévánság ilyen országban élünk - kultúrbrigád archív -via negativa 2012 nagyon fontos dolgok a via negatíva szerint a bizalom dúúdúúdúú megnyitó blog is back de, de tudok miért nem tudok

Részletes információ

Oldal nyomtatása

Parastudio-workshop: Helyzetgyakorlat Az állhatatos herceghez

23. Csütörtök 10:00     Megálló Közösségi Ház

A Parastudio – Paraliturgikus és Rituálpedagógiai Egyesület színházpedagógiai munkacsoportja szeretettel vár minden érdeklődőt workshopjára, valamint Az állhatatos herceg – Helyzetgyakorlat egy témára Calderon nyomán munkacímű előadásban való részvételre a THEALTER fesztiválon.
A workshopot vezetik: Liszkai Tamás és Punk Mária, a Parastudio projektvezetői
A záró előadás rendezője: felVági László
Időpontok:
workshop és próba: 2015. július 20-23. (hétfő-csütörtök), 10 és 14 óra között
előadás: 2015. július 24., péntek 17 óra
Helyszín:
Millenniumi Kávéház - klubterem (6720 Szeged, Dugonics tér 12.)


A workshophoz nem szükséges előzetes színjátékos képzettség, bárki jelentkezhet (17 év felett), az egyetlen fontos dolog a résztvevő aktivitása, nyitottsága, őszintesége, bátorsága és alázata.
Részvételi díj nincs!
Bővebb információ és előzetes jelentkezési lehetőség a 06/30-289-5397-es telefonszámon, továbbá a parastudio@gmail.hu e-mail címen.

www.parastudio.hu


Liszkai Tamás: a Parastudio projektvezetője; színházi workshopokat végzett Wrocławban Rena Mireckánál és Zygmunt Moliknál, a Teatr Laboratorium egykori színészeinél; Przemysław Błaszczaknál, a Teatr Zar színész-trénerénél; Mario Biagininél, a Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards művészeti igazgatójánál, ill. Jorge Parenténél, a Zygmunt Molik által kidolgozott parateátrális Voice and Body Worksession trénerénél. 2005 óta tart amatőr színjátékos workshopokat a Paraliturgikus Kutatások Műhelye (utóbb Parastudio) szervezésében, 2011-ben és 2012-ben a THEALTER Fesztivállal együttműködésben. 2010 óta a wrocławi Grotowski Institute Open Research University elnevezésű programjának kutatója.

Punk Mária: drámapedagógus, színész, rendező, a Rituálpedagógia elnevezésű alternatív pedagógiai modell kidolgozója. Számos színházi és drámapedagógiai workshopon vett részt Wrocławban, Párizsban, Modenában, Budapesten és Szegeden. 2004 óta rendez kortárs misztériumjátékokat és rituális performance-okat. A Gál Ferenc Főiskolán tanít.

felVági László: zeneszerző, filmrendező, operatőr, 1965 és 1975 között a Paál István vezette Szegedi Egyetemi Színpad tagja, a „Petőfi napja” szerzője, az Angyalok és a Vági-ék együttes vezetője, a magyar free-jazz legendás alakja. Színházi munkacsoportokat vezetett Ouluban (Finnország), Kisteleken és Szegeden.


A Parastudio – Paraliturgikus és Rituálpedagógiai Egyesület 2014-ben alakult. Ezt megelőzően alapítványi munkaprojektként működött tíz éven át. Inspirálója Jerzy Grotowski színházi antropológiája. Az egyesület munkáját elsősorban a „performer” mint rituális játékos nyelvének keresése, a lehetséges „színészi” nyelv legkisebb elemeinek kutatása és begyakorlása, valamint a test és a hang rituális alkalmazásának lehetőségei képezik a hagyományos és kortárs európai szimbólumokkal való viszony szerint. A test-nyelv személyesen megtalált elemeinek segítségével bárki résztvevőként kapcsolódhat be egy „rituális eseménybe”, s meghaladva a passzivitás kultúráját egy aktív, egyszerre rituális és teátrális kultúrának teremtő erejévé válik.


A workshopról:
Jerzy Grotowski legendás színházi korszakának, az opolei-wrocławi időszaknak egyik jelentős felfedezése volt az ún. IDEOGRAMMÁK megtalálása a színész technikájában. Grotowski állítása szerint a színész munkájának folyamata olyan ideogrammák – hangok és gesztusok – rendszerére épül, amelyek egyetlen jelben számos asszociációt idéznek elő egy emberi közösség pszichéjében, ezáltal kapcsolatban vannak egy közösség archetípusaival is. Lényegében olyanok, mint az ókori hieroglifák; dekoratív, művészi jelek, mégsem önálló képek, önmagukban nincsen jelentésük, csak egymás mellé helyezve kapnak értelmet. Kombinációikból azonban épp annyira gazdag nyelvi formák születnek meg, mint amilyen gazdag lehet bármely írott vagy beszélt nyelv. A színészi játék esetében ez a partitúra.
A műhely ilyen ideogrammákat keres a jelentkezők testen és hangon végzett munkájában, hogy létrejöhessen belőle egy rövid színészi partitúra, mely elemi formában számos képzetet tud előidézni azokból, akik érzékenyek és figyelmesek a jelekre. Jeleken keresztül közös nyelvalkotás, mely egyszerre mesterséges és művészi.
Az ideogrammák a bennünk létező formák keresése. Önmegfigyelés és kifejezőkészség. Kapcsolat a test és hang technikai elemeivel és elemi technikáival. És ennyiben kapcsolat emberek közt is: az egyik mindig formál és kifejez, a másik mindig befogad. Az ideogrammák spontán születnek meg; a rendezésükhöz fegyelem és szabályok kellenek, akár egy nyelvnél.


Az előadásról:
Jerzy Grotowski Laboratórium Színházának egyik legjelentősebb előadása volt az 1965-ben bemutatott Állhatatos herceg, amely meghozta Grotowski számára a nemzetközi elismertséget, a főhőst alakító Ryszard Cie¶lak pedig ezzel a szereppel vált a Grotowski-színész emblémájává. A félévszázados évforduló tiszteletére a Calderon-dráma vezértémáját (áldozat és kitartás lehetősége a fizikailag elviselhetetlen kínzások közt) szeretnénk közös műhelymunka keretében kidolgozni minden egyes résztvevő bekapcsolásával; így a helyzetgyakorlatként is értelmezhető záróelőadás lényegében a workshop tagjainak egyéni vagy csoportos viszonyát mutatja be az alapmű jelentéséhez szövegmontázsok, hangok, mozgások segítségével, felhasználva a legendás Grotowski-előadás egyes speciális stílusjegyeit, mintegy szubjektív nézői reakciót társítva az objektív irodalmi mítoszhoz.

 
Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció