szereplők: Kaszás Gergő, Bozó Andrea, Eke Angéla e.h., Tóth József, Széles László díszlet, jelmez: Cziegler Balázs dramaturg: Lőkös Ildikó a rendező munkatársa: Gábor Anna, Skrabán Judit rendező: Csizmadia Tibor
A polgármester-választás előtt álló falu jelenlegi első embere rendőrt hív a központból, hogy leleplezze a másik polgármesterjelölt korrupt ügyleteit. A megérkező rendőr az országban a többséghez, de a faluban a kisebbséghez tartozik. A „revizor" végül nemcsak a konkurencia ügyleteit tárja fel…
Székely Csaba drámatrilógiájának az első része a többszörösen díjazott Bányavirág (Vilmos-díj - Nyílt Fórum 2011, A legjobb előadás - POSZT 2012 / Vidor Fesztivál 2012, A legjobb dráma - Színházi Kritikusok Céhe 2012), a harmadik pedig az Örkény Színház drámapályázatának győztese, a Bányavíz. Valamennyi dráma ugyanazon a kis erdélyi bányász-településen játszódik, de más szereplőkkel, és más problémakört érintve. Míg a Bányavirágban az alkoholizmus, a munkanélküliség és az ezekből fakadó öngyilkosság a téma, a Bányavakságban a korrupció és az idegengyűlölet gondolata köré szerveződik a történet.
„Székely Csabában az a nagyszerű, hogy borzasztóan torokszorító dolgokról tud úgy írni, hogy közben megszakadunk a nevetéstől. És ezt a Csizmadia Tibor által vezetett színészek el is tudják játszani.” Bóta Gábor: Kitör az emberből az állat, Népszava
„(...) adott egy komplexusos polgármester, Ince, aki a tévéből tanulta, hogyan kell politikusként lopni, így meglehetősen látványosan csinálja, Kaszás Gergő pedig a figura minden pillanatában ki tudja hangsúlyozni a kicsinyességet, a férfiasságától megfosztott falusi nyárspolgárt. Emellett adott egy sebhelyesarcú nő, Iringó, aki Bozó Andrea megformálásában válik nőiségében megalázott, egyszerre karakán és félszeg háziasszonnyá. Aztán a nagymagyar Izsák, aki Széles László alakításában először is nagymagyar, utána magyar, majd csak aztán barát, bár ez a fogalom ebben a faluban már régen nincs sehol, maximum cinkostársakról beszélhetünk. A kívülről érkező rendőrt, Florint Tóth József játssza tétovaságot sejtetve, de a lappangó meglepetést végig magában hordozva, és ugyancsak kívülről érkezik Izabella, Ince lánya, akiben Eke Angéla a minden mindegy kilátástalanságát tudja megfogalmazni.” Zsedényi Balázs: Kutyák földjén, 7óra7
„Statikus tér, kevés cselekvés jellemzi az előadást. Bár időnként csomópontszerűen sűrűsödik össze a feszültség, majdnem felöklelnek, falhoz préselnek, majd hasba szúrnak szereplőket, a dráma a humor teljes arzenálját – szóviccet, késleltetett poént, nyelvi ferdítéseket, frappáns válaszokat, nem- és félreértésekből adódó komikumot – felvonultató dialógusokon keresztül történik meg voltaképpen.” Varga Anikó: Sújtólég, Revizor online
www.szkene.hu * www.fugeprodukcio.hu
|